In de grote stad Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu In de grote stad Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

In de grote stad Shanghai

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

10 Mei 2013 | China, Sjanghai

Lieve lezers bedankt weer voor de lieve reacties!
Hier weer het vervolg van mijn reis

Maandag 6 mei. Dag 7

Na alle ochtendrituelen was het om 8.30 vertrekken richting de Drakengrotten. Hier hebben boeddhisten in de loop der eeuwen zo'n 100.000 beelden van Boeddha en zijn volgelingen uit de rotsen gebouwd.
Afgelopen nacht heeft het geregend, maar inmiddels is het droog geworden. Het is wel mistige dag!
Daar aangekomen zag je inderdaad een hele hoge berg waar allemaal kamers uit gehakt waren. In sommige waren afbeeldingen te zien maar er is ook heel veel vergaan door weer en wind, maar ook door vandalisme en vroegere bombardementen.
Ook was er een immens grote Boeddha met bewakers en volgers. Die was prachtig om te zien.
Helaas was het zicht minimaal door de mist, want anders was het een prachtig gezicht geweest om vanaf de andere kant van het water een foto te maken.
Op het laatst liepen we langs souvenirs winkeltjes om daar alvast ideeën op te doen, om wat te kopen aan het eind van de reis.

Wat mij hier wel opvalt is dat er vele oude huizen worden plat gegooid en dat er torens hoge flatgebouwen de grond uit rijzen. Ze bouwen dan niet een of twee flatgebouwen, maar liefst 50 tegelijk. Ze vinden het dan gek dat er na de bouw zoveel leegstand is! De mensen kunnen het gewoon niet betalen!

Na de lunch was het tijd om richting het station van Zhenzhou te gaan. Vanaf hier gaan we weer met de hogesnelheidstrein naar Xi'an. Zo' n 300 km hier vandaan. Met hoge speed kwamen we in tweeënhalf uur aan in Xi'an.
Daar staat weer een nieuwe gids en bus voor ons klaar. Het was nog ruim een uur rijden naar het hotel. Het was ondertussen al 19.30!
Daar stond onze grote bagage weer op ons te wachten. Na de kamer bekeken te hebben gingen zus (Henny) en ik samen naar het winkelcentrum. We haalden wat Noodlesoep met nog wat spullen en hebben dit op de kamer opgegeten. Veel honger hadden we niet!
Later nog wat relaxen en dan is het gewoon weer slapen. Pfff wat een lange dag weer....! Maar gelukkig is het droog gebleven en is de temperatuur goed!

Dinsdag 7 mei. Dag 8

Vandaag hoeven we niet te verkassen van het ene hotel, naar de ander. Toch is het weer op tijd opstaan, want we hebben weer een druk programma. Het is een beetje aan het miezeren!
We rijden Xi'an uit om naar groothandelsmarkt van traditionele, Chinese geneesmiddelen. Zoals o.a tijger balsem, olie voor b.v. Hoofdpijn, spierpijn etc kan zijn. Thee om beter te kunnen slapen, voor de spijsvertering kan zijn enz.
Je zag allerlei soorten kruiden, maar ook, gedroogde diersoorten zoals hagedissen, kikkers, zeepaardjes, zeesterren, duizendpoten, schildpadden en nog veeeeel meer! Gelukkig weet ik daar de werking niet van en zal het ook niet kopen!
Hier liepen we door smalle straatjes en steegjes. Er waren kleine winkeltjes en iedere verkoper probeerde wel wat aan te smeren! Ondertussen is het weer droog geworden!
Even verder rijden kwamen we bij een werkplaats waar o.a terracotta soldaten worden gemaakt en meubelstukken zoals kasten en beeldscherm worden gemaakt.
Heel interessant hoe ze van een stuk klei een beeld kunnen maken! Ook de het beschilderen van de meubels was mooi om te zien!
Na de lunch kregen we een film te zien over het ontstaan van de graftombe van het terracotta leger, de vernielingen, met het instorten ervan met als laatste de opgravingen in 1978.
Nu was het echt tijd om met eigen ogen het terracotta leger te bewonderen. In deze graftombe bevinden zich ca. 8.000 verschillende krijgers in vol ornaat en op ware grootte, waarvan ca. 1500 krijgers zijn uitgegraven. Ook paarden en paard met wagens zijn er opgegraven en te zien.
Wat indrukwekkend allemaal! De opgravingen, het restaureren van al die terracotta beelden. Wat een monniken werk!
In het museum zag je twee bronzen paardenwagens en vele spullen die ook opgegraven zijn! Willen ze alles opgraven dan zijn ze de komende 100 jaar nog wel bezig! Wat was het geweldig om dit te mogen zien!
In een uurtje rijden waren we weer bij het hotel. Wat een verkeer hier, maar hebben het al eerder in Beijing gezien. Het verkeer raast maar door en neemt maar voorrang. Dat er niet meer ongelukken gebeuren!
Als voetganger moet je helemaal uitkijken als je oversteek, want ze rijden je zo voor je sokken. Dus is het uitkijken!!
Vanavond hebben we een vrije avond. Soms kan je optioneel nog een
excursie bij boeken, maar het zijn er zoveel. We hebben dan ook een selectie gemaakt van het geen wat we echt willen zien. Aan alles hangt een behoorlijk prijskaartje, dus moeten we keuzes maken!
In het winkelcentrum hebben we samen met Froukje en Patrick een hapje gegeten. Aansluitend nog even wezen etenswaren wezen halen voor onze trip met de nachttrein morgen. Op de kamer was het weer een kleine tas pakken voor de aankomende nacht in de trein.
Nog even relaxen en dan gaan we weer slapen.

Woensdag 8 mei Dag 9

Om 9.00 pas vertrek! Naar de kleine wilde gans pagode. Een leuke en nog een mooie pagode.
Marcel heeft ons onderweg veel over Thai Chi sport. Dus beoefende we met heel de groep de Thai Chi. De Chinezen bleven staan kijken en sommige deden even mee, lachen. Maar we deden het wel goed.
In een gebouw verderop verkochten ze allerlei souvenirs. Maar er was ook een les lokaal, zodoende moesten we terug in de school banken. We leerden twee Chinese letter karakters in kalligrafie stijl. De letter karakter betekende Happiness!
Na deze toch wel hele leuke les heb ik door een Chinees mijn naam in het Chinees laten schrijven. Mijn naam betekend in het Chinees: vrouwelijkheid, vrolijkheid, persoonlijkheid en rijkdom!
Nadat we het ene na het andere winkeltje hadden bekeken, was het tijd om verder te rijden, op weg naar de jade atelier!
Je hebt verschillende soorten jade. Van de berg en uit de rivier/ water.
Uit het water is de jade veel zwaarder en duurder!
Er stonden prachtige beelden wat gemaakt was van jade, ook vele sieraden etc. Hier kon je natuurlijk weer wat kopen, maar met een flink gevulde portemonnee kom je een heel eind.
Na de lunch was het tijd om per fiets over de oude, brede stadsmuur van Xi'an
te rijden. Bij de Zuidpoort stonden mountainbikes klaar op een rij evt. kon je ook samen op de tandem. De stadsmuur is grotendeels nog in tact. Het was fietsen geblazen, want op deze mountainbike zaten geen versnellingen en het wel 14 km fietsen over een zeer ongelijk pas met kuilen er in.
Het was wel een hele leuke toch over de muur met de torens en aan beide zijde uitzicht over Xi'an. Iedereen fietste in eigen tempo in anderhalf uur naar de eindstreep (een rondje).
Zus en ik reden samen op en maakten af en toe een stop om foto's te maken. Toen ging het achter mij ineens mis, zus viel en maakt een flinke schuiver. Met schaafwonden en pijnlijke polsen zijn we verder gereden.
Toen heel de groep weer compleet was, moesten we ons wel een beetje haasten richting het trein station van Xi'an.
Dit was een heel ander trein station, als waar we binnen gekomen waren met de hogesnelheidstrein. Met beperkte bagage gingen wij de trein in, terwijl een groepje Chinezen bepakking bij zich hadden waar je u tegen zei!
Op zoek naar onze 4- persoonscompartiment of wel onze coupé.
Het was er klein, maar had vier bedden. Tassen konden onder bed of boven de deur geplaatst worden. Inmiddels is het aan het eind van de middag!
Samen met Liesbeth en Ineke, delen zus en ik de coupé. Al snel was het duidelijk waar iedereen zal slapen vannacht. Ik slaap natuurlijk boven!
Het was gelijk een gezellige boel bij ons met kletsen en muziekje erbij. Tijd om een broodje te eten met een glaasje wijn etc. Natuurlijk ging ik even buurten bij mede reizigers. Maar die kwamen ook weer bij ons kijken.
Er werd wat afgeknabbeld aan chips en nootjes en wijn gedronken!
Later op de avond ben ik nog even in de restauratiewagen gaan kijken er zaten heel wat Chinezen en uit de groep zaten er maar twee. Je kon er van alles bestellen!
Rond de klok van 23.00 ging iedereen wel massaal zijn/haar tandenpoetsen, om vervolgens in de kooi te gaan liggen, om nog wat te lezen en daarna was het rustig!!!

Donderdag 9 mei Dag 10

Hemelvaartsdag!

Vanmorgen ontwaakte iedereen weer vroeg! Toch heb ik redelijk kunnen slapen in de trein! Nadat alle spullen weer waren ingepakt konden we de trein tegen 7.30 verlaten. We zijn aangekomen in Shanghai!
Er staat alweer een nieuwe gids op ons te wachten.
We worden snel naar ons hotel gebracht waar we gelijk kunnen aanschuiven voor het ontbijt. Na een stevig ontbijt kunnen we op de kamer een heerlijke douche nemen en nog wat relaxen, schrijven.
Om 11.45 worden we in de lobby verwacht en gaan we aan het programma van vandaag beginnen!
Natuurlijk was het eerst lunchen!
Na het eten was het door de stad richting het Urban Planning Museum rijden, het is een van de snelgroeiende metropolen ter wereld!
Daar zag je alles van Shanghai. Scheepvaart, de stad etc...
Het was allemaal op schaal gebouwd! De gehele stad was miniatuur nagebouwd, met alle kleine aanpassingen en beschildering en verlichting. Het was geweldig om te zien! Elke drie maanden gaan ze na of het allemaal nog klopt en anders passen ze het ook nog in detail na! Knap hoor!
Na afloop liepen zus en ik naar het ondergronds jaren 1930 steil winkelcentrum. Wel leuk om te kijken, maar niet aan ons besteed. Het is niet onze smaak, het was te zoetsappig!
Nog een kleine wandeling over het bekende volksplein van Shanghai gemaakt. Daarna keerden we terug naar het hotel.
Daar zochten we onze vuile was bij elkaar en brachten die weg. Morgen krijgen we het weer schoon gewassen terug.
Vanavond hebben we een hele leuke, maar onverwachtse excursie.
We gaan Shanghai by night zien, inclusief diner.
Half zes was het verzamelen om weg te gaan, eerst gingen we uit eten. Na de weer overheerlijke maaltijd reden we door de straten en langs vele verlichte mooie oude gebouwen van Shanghai. We bevinden in het gedeelte wat ze Bund noemen. We reden onder door de rivier de Huangpu door naar de grote gebouwen aan de kant van Pudong waar we langs de rivier prachtige foto's van de skyline van Bund konden maken. In de oude gebouwen zijn vaak banken, hotels en kantoren gevestigd! Ook zagen we de televisie toren! Er voeren vele verlichte boten voorbij!
We reden weer een stukje verder en bij de grote winkelcentrum hadden we even tijd om rond te neuzen in de winkels.
Tot slot zijn we naar een uitgaansgebied geweest waar vele restaurantjes, barretjes waren gevestigd.
Met een groep van 8 gingen we gezellig op terras zitten en genoten van een glas overheerlijke bier! Het was er super gezellig en er was een live band. Met een keer gewone muziek!
Terug in het hotel ging ik moe maar voldaan slapen!

Vrijdag 10 mei. Dag 11

Vandaag maar een ochtend programma naar het prachtige Yuyuan tuin, gelegen in het gezellige Chinatown van Shanghai!
O, wat was het daar prachtig!
De bloem die verbonden is met Shanghai is de magnolia! Die zullen we vast nog tegen komen....
Wat een typisch China gebeuren is het hier! Het plaatje wat ik in gedachten had van China!
Vele plantenstruiken, bonsai bomen, mooie bloemen. Een pagode, vijvers met koi karpers er in. Rots formaties, bruggetjes etc. Het was adembenemend mooi!
Na dit prachtige gebeuren zijn zus en ik door de smalle straten van Chinatown de winkeltjes gaan bekijken en hebben we wat spullen kunnen kopen.
We hebben nog even tijd om langs de boulevard, langs de kant van het water te lopen! Wat een gezellige mensen massa liepen daar of zaten op bankjes.
Terug in het hotel hebben we een snelle lunch ( noodle soep) gegeten!
Nog even schrijven en dan mag het verslag weer geplaatst worden!
Ik hoop dat het plaatsen van foto's deze keer sneller zal gaan, het internet gebeuren is hier erg traag en soms erg slecht.

Volgende keer weer het vervolg van deze dag, want we hebben vanavond nog een excursie op het programma!

Groetjes uit Shanghai
Ingrid xxx

Lieve mama ik wens je zondag een hele fijne en liefdevolle Moederdag toe! xxx

• 10 Mei 2013 - 10:58

Nicole:

Lekker druk bezig zeg!
    En wat is dat nou met die was wegbrengen??!!Dat zou je toch anders op gaan lossen??Hahahaha...
    Groot gelijk hoor...lekker fris ;-)

Groetjes Nicole

• 10 Mei 2013 - 13:52

Rianne Reinhoudt:

He die Ingrid,

Zo te lezen is het daar goed toeven!!
    Weer veel gedaan de afgelopen dagen, zo zit je in een supersnelle trein en dan op de fiets.

Groetjes Rianne.

• 10 Mei 2013 - 15:58

Jeantine:

Hey ingrid! Volgens mij hou jij het nog wel even vol daar :-) leuke fotos ook en wow die trein..... veel plezier verder! Groetjes.

• 15 Mei 2013 - 11:44

Johan:

Super die halve oogjes in de nachttrein. Ookk nog de groetjes van je moeder.