We zijn al in Kunming! - Reisverslag uit Kunming, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu We zijn al in Kunming! - Reisverslag uit Kunming, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

We zijn al in Kunming!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

24 Mei 2013 | China, Kunming

De dagen vliegen hier voorbij in China!
Het is nog maar een paar dagen genieten....!

Woensdag 22 mei. Dag 23

Vandaag hebben we optionele excursie en iedereen gaat mee!
We maken een rit met de kabelbaan naar het Canchan berg even buiten Dali.
Dali ligt trouwens nog op een hoogte van 2250 meter en staat bekend om zijn marmer.
Ook hier wonen de etnisch minderheden en dragen hun speciale klederdrachten!
Het was een flinke omhoog gaan met de kabelbaan tot 2800. Iedereen moest er weer aan de hoogte. Maar het uitzicht was er geweldig!
Al lopend gingen we nog hoger de berg op en dan weer naar beneden. Er waren watervallen te zien en over houten wiebelige bruggetjes moesten we naar de overkant. We zagen vele bomen en struiken, maar ook bloemen. Je zag er prachtige kloven! Al met al het was een prachtige wandeling door de bergen. We moesten flink klimmen, maar ik heb het weer gehaald! Wat voor mij weer een prestatie op zich is! In totaal hebben we 2060 trap treden belopen. Die soms erg smal waren en glad! Er was ook een immens groot schaakspel te zien!
Met de kabelbaan gingen we terug naar beneden. Iedereen had nu toch wel trek gekregen van de zware inspanning.
Alle spullen die we voor vanmiddag niet meer nodig hebben, konden we op de kamer leggen! Daarna liepen we door de oude stad Dali naar het Restaurant.
Wat smaakte het eten, alle gerechten die op tafel werden werden door acht hongerige mensen verslonden.
Na het eten gingen we gelijk op pad naar de drie pagoden van Chongsheng.
Deze drie pagoden vormen de symbolen van Dali.
We bezoeken eerst helemaal boven op de berg het gigantische boeddhistische tempel complex. Wat ooit in drie jaar gebouwd is!
Het is er allemaal heel kleurrijk, grote gebouwen met grote beelden er in.
Je zag er mensen bidden en wierook aansteken. Maar het was er prachtig om het te mogen aanschouwen!
Het uitzicht vanaf hier naar beneden was prachtig, je kijkt over de vallei met het Erhei meer.
Al verder lopend kwamen we bij de oude pagodes uit, die San Ta of de kikker pagodes genoemd worden. Er was een Pagode bij die al meer dan 500 jaar oud was!
Het was een drukke en toch wel een zware dag geweest. Dus zijn we met z' n zevenen, naar de masseur geweest. Een aantal namen voet en been massage. Zus en ik en nog iemand zijn voor de gehele massage gegaan. In het begin was het wel fijn de massage, maar de nek was toch wel pijnlijk. Zou het weer vast zitten daar!? De bovenbenen waren ook heel pijnlijk, van de zware klim deze morgen, we riepen dan ook alle drie tegelijk au! Na een uur gemasseerd te zijn waren we herboren!
Zus heeft nog een nieuwe koffer moeten kopen, omdat haar reistas het begaf! Ik besloot ook maar een tas er bij te kopen, want anders gaat het niet meer lukken om al die souvenirs mee naar Nederland te krijgen! Hahahaha
Vanavond schoven we aan bij de rest van de groep, om een hapje te eten, bij een eettentje in een heel gezellig straatje. Het eten was er gisteren goed en is save!
Na het eten nog even wat inkopen gedaan bij de supermarkt en al lopend langs al die winkeltjes terug naar het hotel gegaan.
Inmiddels was het al weer laat en vielen de ogen dicht!

Donder 23 mei. Dag 24

Vandaag is het de eerste lange reisdag met de bus!
We verlaten na het ontbijt het mooie plaatsje Dali en rijden in uit vijf uur naar Kunming. Onderweg hebben we wel een aantal stops en dan gaat er een stevige bak koffie best in!
De gehele reis hebben we wisselende bussen gehad, aan de ene mankeerde dit en aan de andere dat. Maar deze bus is super, gewoon een grote bus voor acht man. Heerlijk ruim zitten en goeie stoelen!
We rijden weer een flink stuk door de bergen, maar ook weer langs de lagere streken. Waar ze weer druk bezig zijn op het land met het omploegen. Sommige doen het nog met de buffel, maar dat doen ze bijna niet meer! Dus zal dat beeld wel verdwijnen!
De maïs verbouwen ze ook op een speciale manier. Ze maken een rij heuveltjes, bedekken dit met plastic. Dan maken ze er gaten in en planten ze de maïs. Tijdens de verdere groei proces blijft het plastic gewoon zitten. Waarschijnlijk om de grond vochtig te houden??
Het was een mooi gebied om doorheen te rijden.
Onderweg hebben we een lunch en ontmoeten we daar onze nieuwe gids.
Na de smakelijke lunch is het nog even een stukje rijden naar Kunming, de stad van de eeuwige lente.
Bij de westelijke heuvels van Kunming, nemen we de open twee zitkabelbaan naar boven. Gedurende twintig minuten zaten we in de kabelbaan die geleidelijk naar boven ging. Onderweg genoten zus en ik al van de omgeving om ons heen. Het groen van al die bomen, het uitzicht over Kunming. De vogels die we hoorden fluiten en plots zag ik daar hoog in een boom een eekhoorn zitten.
Boven op de westelijke heuvel was het uitzicht nog mooier.
Het was weer even klimmen en dalen. Het was wel extra uitkijken, want het had geregend vanmorgen. Wij hebben weer geluk, het zonnetje schijnt lekker!
Kunming is omringt door de Dianmeer, wat stil staand water heeft. Helaas niet zo goed, want het zag groen van de algen, waarschijnlijk de blauw alg.Dat betekend dat er geen vissen of andere levende wezens in het water zitten.
Bij de gouden drakenpoort zien we een beeld van een schildpad en een slang, als je over beide kopjes aait, zou je langer leven! Nou dan word ik vast heeeeeel erg oud, want ik heb ze vast gepakt met zowel mijn linker hand , als mijn rechter. Langs allerlei paden liepen we verder, tot we bij de een ander beeld komen van een man met een krokodil. Als je arm in de krokodil stopt en de man over zijn borst aait, krijg je veel rijkdom! Nou dat is altijd meegenomen, kan ik in ieder geval weer een reisje gaan maken! Hahaha . Je moet natuurlijk wel in geloven!
Met een grote golfkar werden we naar beneden gebracht!
Het was nog drie kwartier rijden naar het hotel, door de grote stad heen.
De vrachtauto's stonden langs een weg geparkeerd. Het blijkt dat zij vanwege de spits tijden pas na zes uur de stad in mogen rijden en uit de stad moeten zijn voor zeven uur in de morgen. Als je je daar niet aan houd, word je op de bon geslingerd. En inderdaad, we zagen dat er een vracht wagen chauffeur een bon kreeg!
Bij het grote luxe hotel aangekomen, kregen we weer snel onze kamers toegewezen!
De tijd vliegt voorbij, zus en ik hebben maar een klein hapje gegeten op de kamer. Vanmiddag was de lunch al erg laat!
Nu wat schrijven en relaxen!
Voor vandaag is het weer mooi geweest!

Vrijdag 24 mei. Dag 25

Vandaag is het weer een drukke dag, maar vanwege de file in de stad in de vroege morgen zijn we pas om 8.30 weg gereden.
Het is even twee uur rijden voor we bij het Stenen Woud zijn. De grillige vormen van de bergen is het gevolg van water, wind en erosie.
Het stenen woud staat op de lijst van wereld erfgoed! Net als vele bezienswaardigheden die we in China bezichtigd hebben.
De kalksteen zuilen van het Stenen Woud (Shi Lin) zijn de populairste bezienswaardigheid van Yunnan. De grillige rotsformaties , sommige van 30 meter hoog. Sommige hebben weer een fantasie rijke afbeelding van een olifant met jong, de rat, een vrouw en een man etc..... Langs kronkelende paden, vijvers en mooie uitkijkpunten liepen we door het Stenen Woud. Het was ook vandaag, weer veel trappen op klimmen en afdalen. We zagen vele bomen en bloemen.
Hier woont en leeft de etnische groep De Sami. Er liepen heel veel gidsen in het park in de klederdracht van De Sami. Het was er erg druk en we zagen inderdaad de oudere generatie met de kleurrijke dracht. Ze zaten te borduren in het woud. Er werd ook gedanst!
Er was ook een moslim groep in het park, die maar al te graag met ons op de foto wilden. Blanke mensen net als ons zijn hier toch wel een bezienswaardigheid.
De morgen was zo voorbij en iedereen had wel weer trek in eten gekregen van de inspanning!
Na de lunch reden we terug naar Kunming, waar we een bezoek brengen aan het Gouden Tempelpark complex. Wat gelegen is aan de noordkant van Kunming. De tempel is eigenlijk niet alleen van goud, maar van brons.
We moesten eerst een stukje naar boven lopen,wat eigenlijk best wel stijl was. Al puffend kwamen zus en ik boven.
Eerst liepen we langs een vijver met een prachtig beeld van een vrouw, met in het water, water lelies. Het is er bosrijk en het ziet er allemaal prachtig uit!
Het nabijgelegen klokkentoren huis heeft werkelijk twee enorme bellen en biedt een prachtig uitzicht over Kunming en de omliggende heuvels. Je kon de bel laten luiden tegen betaling!
Het tempel complex is prachtig, maar te groot om in een paar uur te bekijken!
Met de bus reden we weer door de drukke staten van Kunming, naar het hotel.
Waar we rond de klok van 17.30 aankwamen.
Vanavond hebben zus een heerlijke maaltijd genuttigd in het restaurant van het hotel. Vis en friet op de Engelse stijl. Met een pul donker bier. Mmmmm dat smaakte wel goed.
Op de kamer heerlijk aan het relaxen geweest en mijn verslag geschreven.
Nu nog even plaatsen op waarbenjij.nu
Ik denk dat het weer vroeg slapen word!

Groetjes uit Kunming!

Ingrid xxx

• 24 Mei 2013 - 15:27

Nicole:

Wat een prachtige foto's Ingrid.
    Ook die bij je vorige verslag.....die panda's!!! Zo lief.Prachtige dieren en wat zal dat indruk maken als je die in het echt ziet!

Weer veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag ;-)

Groetjes Nic

• 24 Mei 2013 - 19:38

Rianne Reinhoudt:

Leuke foto's!!

Ik kan begrijpen dat je toe waren aan een heerlijke massage!!

Nog een paar dagen genieten in dat prachtige China.

Nog veel plezier meiden.......
    Gr Rianne

• 26 Mei 2013 - 09:32

Victorien:

Hallo Ingrid en Henny
    Leuk, al thuis jullie verslag te kunnen lezen. Ik krijg bijna heimwee, want thuis gekomen zit ik meteen weer in de drukte van elke dag. Mijn dochter had het huis nog niet klaar, dus heeft nog een week bij mij ingewoond: wordt je kwart over 5 's morgens door een kleinzoon wakker gemaakt! Gelukkig zat ik nog een beetje in het Chineese tijdschema!Verder is er hier daags voor mijn thuiskomst een zwaar ongeluk gebeurd, waarbij 3 leden van de familie van een van onze beste vrienden zijn gedood. Dan wordt je dus direct weer met je neus in het dagelijkse leven teruggegooid. Mijn foto's staan nog niet in mijn computer, het bestand is te groot. Ga er na het weekend iets op vinden!
    Zo gauw het zover is, krijgen jullie nog wat van me te zien! Heel veel groetjes en goede reis naar huis terug. Liefs Victorien