Al weer een week verder... - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Al weer een week verder... - Reisverslag uit Monkey Mia, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Al weer een week verder...

07 November 2015 | Australië, Monkey Mia

Lieve mensen,
Wat kan je het druk hebben als je op vakantie bent...
We hebben weer heel wat geweldige dingen gezien en meegemaakt! Ik wens jullie weer veel leesplezier!

Zaterdag 31-10-2015

Na een heerlijk nacht geslapen te hebben in de caravan hadden we met z'n allen een gezamenlijk ontbijt en tijd om te relaxen...
Daarna hebben we de buitenboel versierd, want het is Halloween weekend!
De jongens genoten er met volle teugen van...
Rond de klok van half twaalf zijn we met z'n allen in de mega auto van Tony gestapt!
Even langs het mooiste strand bij hun in de buurt wezen kijken en daar wat familie fotootjes geschoten.
We vervolgde ons weg naar een prachtige haven. Mooie boten lagen er...
Al verder lopend kwamen we in een gezellig niet zo groot winkelcentrum terecht, met vele barretjes en restaurantjes.
Na wat rondgekeken te hebben zijn we langs de waterkant gelopen. Een speciaal aangelegd strandje, waar kinderen veilig kunnen zwemmen en spelen! Het was een gezellige omgeving, wat altijd druk word bezocht.
We vervolgde ons weg... Het was even een stukje rijden voor we in het Yanchep National Park aankwamen. Dit is de enige plek in west Australië waar de koala's nog in de vrije natuur leven... Helaas zijn het er niet zoveel meer...
Wat zijn het toch prachtige dieren...!
Ze zaten allemaal wel vrij hoog in de boom er lag er één helemaal opgekruld tussen ze takken te slapen... De anderen waren aan het eten van de eucalyptusboom of aan het klimmen in de boom.
In het park sprongen en liepen ook heel wat Kangaroos? We zagen een aantal vrouwtjes met een Joey in de buidel...
Ik blijf het zeggen... Wat is de natuur mooi!
Als laatste gingen we naar een begraafplaats toe... Een niet zo leuke plaats..., maar wat ik daar zag.... Ik kon mijn ogen niet geloven. Er liepen hier wel honderden kangoeroes....
Ongelooflijk.... Geen woorden voor... Geweldig mooi....
Na een super gezellige dag reden we naar het huis van Tony en Annmarie en hadden we in de avond een gezellige barbecue met lamsvlees en beef...
Na deze ongelofelijke fijne dag met m'n familie, trokken wij ons terug in de caravan waar we zoveel plaats hebben om te slapen!

Zondag 01-11-2015

Vanmorgen heerlijk een beetje uitgeslapen...
Tony en Christopher waren deze morgen al vroeg gaan duiken op een schelpdier waar ik de naam al niet meer van weet... Het lijkt een beetje op een oester, maar dan anders...!?
Na een laat ontbijt, lieten Annmarie en Tony ons de mooie plaatsjes zien in de verdere omgeving van Perth...
We reden eerst naar een park waar ze al meerdere keren gekampeerd hebben. Het ligt heerlijk in de bossen en er is een niet al te grote waterval.... De jongens hadden even tijd om in het water te spelen Sneijder genoten van de omgeving...
Later reden we nog naar een groot meer, waar Christopher en Logan even konden zwemmen en hun energie kwijt konden...
Onze verlate lunch was bij een gezellig restaurantje.. Natuurlijk was het lakken buiten zitten.. Er was live muziek en de kids konden even spelen.
Aan het spit op de bbq zat een heelijk lammetje gaar te worden... Na drie uur konden we daar een broodje lam eten met salade en heerlijk saus er overheen.... Heerlijk was het, het smolt op de tong...!
Voor we terug naar huis reden gingen we eerst naar een grote waterdam, die nog in gebruik is...
Het was een geweldige omgeving om een kijkje te nemen... Tony en Annmarie wisten ons heel veel te vertellen over de geweldige omgeving van Perth...
Vanavond aten we de zee schelpen, die Tony en Christopher hadden opgevist...
O, wat waren ze lekker.....
Na nog een gezellig avondje samen te zijn en een leuke film hebben bekeken. Ging ik voldaan en happy naar bed.. Het was een top dag!
Maandag 02-11-2015

O wat heb ik een gezellig weekend achter de rug bij m'n familie...
Maar vandaag gaan we weer on the road..
Na Christopher en Logan naar school uitgezwaaid, was het nog even tijd om gezellig te kletsen...
Tony schreef nog even op wat de meest belangrijke dingen zijn om te doe en te beleven op onze route... Hij installeerde ook even de zware koelbox in de auto, die op de accu van de auto werkt..
zo blijven onze spullen lekker koel met deze hoge temperaturen. Wat een lieve neef heb ik toch!
Hij heeft ons ook een ontvanger voor WiFi meegegeven... Als we op de iPad willen hebben we altijd ontvangst! Super ding joh...
Onze koeltas is ondertussen ook al gesneuveld, dus kregen we er daar ook een paar van mee!
Na afscheid genomen te hebben van mijn lieve familie, zaten we al snel weer op de weg richting het noorden. (Ik hoop Tony over een paar weken toch nog te zien, misschien heeft hij ondertussen al weer werk gevonden?)
Naar de plaats waar we naar toe willen rijden is niet zo gek ver van Perth. We zijn van plan om het lekker rustig aan te doen en meer rust momenten te hebben.
Onderweg hadden we een stop in het plaatsje Woodridge
Daar heerlijk een kop koffie gedronken op terras, met een geweldig uitzicht over het water en haventje..
Na de korte pauze zijn we verder naar Lancelin gereden.
Deze keer hoefde ik gelukkig niet hard te remmen, maar ineens schoot er een emoe over de weg..!
Daar aangekomen, vonden we vrijwel gelijk een YHA hostel voor de komende nacht.
Na alles uitgepakt te hebben reden we naar de zandduinen toe. Daar waren er een aantal mensen bezig om te zandboarden. Met een board gleden ze al staande naar beneden. Sommige kregen het niet voor elkaar en deden het aan het zittende. Het is in ieder geval geen sport voor mij...
Geen zin om nog meer blauwe plekken op te lopen!
Nog wat boodschappen gedaan, want we moeten ons eigen potje weer klaarmaken.
Bij de hostel staan een aantal roze fietsen die je kan huren! Het was een mooie middag om er op uit te trekken op de fiets.
Heerlijk om langs de kust te fietsen en te genieten van de vergezichten over het water.
Wat is het lekker om rustig aan te doen..
Onderweg nog even genoten van de zon met een glas appel cider op een terrasje... Dat is toch genieten...!
Terug in de hostel heerlijk ons gemak gehouden en een ons lekker potje gekookt!
Het was weer een super dag!

Dinsdag 03-11-2015

Vanmorgen zijn we rustig opgestaan en rond negen uur pas vertrokken!
Een jongen uit de hostel vroeg gisteren of hij een stukje met ons mocht meerijden. De bus is er duur en hij werkt voor zijn geld en/ of verblijf hier in Aussie.
In de hostels is iedereen vriendelijk en behulpzaam voor elkaar, dus waarom ook niet....?
Marko stond netjes op tijd klaar voor vertrek.
We reden naar de Pinnacles Desert Discovery. (Nambung National Park)
Daar aangekomen zagen we een wilde emoe, rustig lopen over de weg en wat eten van de bomen... Wat was deze groot!
Voor het park moest je intree betalen en dan kon je het hele traject afleggen met de auto langs de Pinnacles.
De Pinnacles is een merkwaardige formatie van kalksteen. Het is 30.000 jaar geleden ontstaan, doordat het water van de winterregens diep doorsijpelde in de kalkrijke zandduinen. In de diepste lagen zachte kalksteen. Later groeide er planten op het zand, waardoor het water sneller doorsijpelde en Rond de wortels een harde laag ontstond die steeds dikker werd.
Als gevolg van winderosie verdween het losse zand en kwamen de formaties bloot te liggen.
Dit proces is nog steeds gaande; verondersteld wordt dat de Pinnacles onder het zand even ver doorloopt als boven de grond.
Als je sommige Pinnacles zag die waren bomen hoog!
Na het prachtige natuur verschijnsel zijn we verder gereden naar Cerventes, over de Indian Ocean Drive.
Bij de info gevraagd wat er in Cerventes allemaal te doen is... Ook hoorde we dat er in het volgende plaatsje geen hostel was, alleen een camping.
We besloten om in dit plaatsje te blijven!
Op een kaart zagen we een hostel staan. Waar we na toe gingen na een lekker bakje koffie.
Het vouwtje van de hostel bleek een Nederlandse te zijn... Na even gezellig gekletst te hebben, gingen we naar onze kamer toe!
De laatste hostels hebben we elke keer een kamer voor ons samen! Lekker rustig, maar je weet nooit of er nog iemand bij komt.
Na het eten zijn we naar het strand gegaan. Voor het eerst weer gezwommen in de Indische oceaan. Het was even koud om er in te gaan, maar daarna o zo lekker!
Het water zag zo mooi helder blauw.
Na een poos vertoeft te hebben op het strand zijn we nog even naar het dorp gegaan om cider!
Terug lopend zagen we twee wilde Kangaroos zitten.. Maar al snel sprongen ze ervandoor!
We raakte zo in gesprek met een Engelse dame, die ook foto's stond te maken van die prachtige dieren!
Bij de hostel zaten we heerlijk in het zonnetje met een blikje cider en wat knabbels...!
Later nog even bij het strand wezen kijken of we evt nog wat dolfijnen zouden spotten!
Helaas was dat niet het geval!
Sinds we hier zijn, gaat Marko onze lifter ook zijn eigen gang weer...
Voor het eten nog even wat schrijven en dan ben ik weer bij met m'n verslag..
Het was weer een super gezellige dag met heel veel zon....!

Woensdag 04-11-2015

Vandaag gaan we weer een stukje rijden! We rijden naar een grotere stad Geraldton.
Dit plaatsje ligt ongeveer 250 km van Cerventes af..
In het naburige plaatsje Jurien Bay hebben we nog wat boodschappen gehaald en een lekkere bak koffie gedronken.
Vervolgens zijn we rustig verder gereden! Het landschap was weer erg heuvelig en flinke struiken en bomen stonden aan de kant van de weg...
Zo af en toe konden we een glimp opvangen van de Indische oceaan.
Rond de klok van twaalf uur, zijn we links afgeslagen naar het dorpje Cliff Head... Daar zijn we aan de waterkant, bij de rand van een haventje op een bankje gaan zitten en wat van onze picknick lunch gegeten... Heerlijk om daar even te zitten met een prachtig uitzicht... Genieten....
We vervolgde ons weg... Het was een afwisselende trip... We zagen wat salamanders over de weg kruipen... Dode Kangaroos lagen er ook... Het is altijd oppassen... er kan zomaar wat oversteken!
Het verkeer is hoer wat drukker dan we de afgelopen weken gewend zijn in Aussie..
Heel veel mensen zijn op vakantie in eigen land met caravan of camper... Je ziet zelfs Campers met oplegger er achter met een extra auto erop of nog een kleine caravan er achter...
Niets is hier vreemd... Er kan van alles...
Na een poos gereden te hebben kwamen we aan bij het Greenough Historical Hamlet (dorpje)
De door de National trust gerestaureerde 19e-eeuwse koloniale panden die hier staan, geven een levendig beeld van het dagelijkse wel en wee van de eerste kolonisten
Van een eindje hebben we de panden bekeken...
Zoals gewoonlijk verdienen ze er weer dik aan en we willen nog zoveel zien en doen. Dus besloten we er alleen maar wat te nuttigen!
Het dorpje is ook bekend om de opgeknapte bomen door de wind of anders, die daarna toch weer zijn vertakkingen krijgen en verder groeien.
In Geraldton was het even zoeken naar de info... Het bleek dat er een nieuw gedeelte van de stad is, waar wij reden en iets verder over de brug ligt het oude gedeelte met de lange stranden winkels, maar ook een hoop geschiedenis!
Al snel vonden we via de info een hostel... We hebben een eigen kamer met twee gewone bedden!
Wel eens lekker om niet almaar op een stapelbed te moeten klimmen...
Onze hostel staat vlak aan het strand, dus namen we er even een kijkje. Eerst moet je een boulevard oversteken en de kinderen kunnen daar hun lol wel op met al die waterpret aan klimrekken en waterspuit attracties..!
Vandaag en morgen gaan we de tien belangrijkste bezienswaardigheden van Geraldton bekijken...!
Met een kaart van Geraldton op zak, zijn we eerst naar de St. Francis Xavier Cathedral gelopen. Een mooie grote Cathedral met veel glas in lood..
Het volgende wat we zijn gaan bekijken is het meest indrukwekkende uit de geschiedenis... Het HMAS SYDNEY II MEMORIAL. Dit is een gedenk plaats voor al de gesneuvelde soldaten (645) die in november 1941 omkwamen in gevecht met de Duitsers, voor de kust van Western Australia.
Ze hebben een heel mooi gedenkplaats gemaakt, in de vorm van een halve wereldbol vol met vogels... Daaronder de schroef van de boot... Aan de kant stond een gedenksteen met al de gesneuvelde soldaten en natuurlijk was de Aussie vlag gehesen!
Daarna zijn we naar andere belangrijke plaatsen gelopen, maar helaas deze waren al gesloten, dus gaan we die morgen bezichtigen...
Terug naar de hostel lopend, zijn we op terras beland met een groot glas koud bier..!
Na er eten nog even de omgeving van de hostel aan het verkennen geweest.
Morgen met daglicht ziet het er allemaal heel anders uit...!

Donderdag 05-11-2015

Wat gaat het toch snel... Drie weken zijn er al om en gelukkig nog drie te gaan...!
Vandaag gaan we verder met cultuur en geschiedenis opsnuiven...
We lopen eerst de gehele boulevard af naar de jachthaven... Voor de jachthaven ligt er passagiersschip uit Bali voor de kust...
Er ligt ook een kleine replica in het water van het VOC schip Batavia in de haven Geraldton.
In het Western Australian Museum zagen de overblijfselen, van de in 1929 gezonken VOC schip de Batavia, voor de kust van Abrollhos Island (bij ons bekend als de Houtmanrotsen)
Waaronder Zeeuwse en Nederlandse munten, een oude scheepsbel. Indrukwekkend allemaal... Verder was er veel te zien over de oorlogen en de gedenkplaats HMAS SYDNEY II MEMORIAL.
Natuurlijk het leven van de aboriginals en de natuur, de koala's en Kangaroos mochten niet ontbreken...
We vervolgde ons weg naar het Victoria District Hospital. Een geweldig oud ziekenhuis gebouwd in 1887. Tot 1966 is het gebruikt als ziekenhuis en tot 1984 als gevangenis!
Hier zagen we de oude instrumenten die artsen en verpleegkundige in die tijd allemaal gebruikte... Ben ik blij dat de gezondheidszorg is verbeterd...! Maar het was wel leuk om te zien... Veel dingen herkende we wel...!
Naast het ziekenhuis staat het Old Gaol and craft centre. Hier zagen we allerlei kleine handwerkjes die ze zelf maakten en verkochten. Zoals wasknijpers gemaakte speelgoed, maar ook van blikjes cola. Je zag er houtsnijwerk, breisels en nog veel meer...
Het gebouw waar ze inzitten is het voormalig politiebureau en wie zaten in de voormalige cellen hun spullen te verkopen!
We gingen verder naar het Birdwood Military museum, dit spreekt voor zich... Hier zagen we de geschiedenis van de vele oorlogen die Aussie gehad heeft of bij geholpen hebben, denk aan de Vietnam oorlog, Korea etc.... Een van de vrijwilligers gaf ons heel aardig een complete uitleg...!
Verder lopend door de stad kwamen we een zakje tegen waar ze de lokale quilt dekens, kleden etc..maken. De dames die er bezig waren vonden het erg leuk dat we even een kijkje bij hun in de shop kwamen nemen. Wat was er veel spullen te zien die van quilt gemaakt zijn...!
Inmiddels was het al weer vroeg in de middag en kregen we een beetje trek. Bij de Mac café hebben we een stuk bananen brood gegeten met een kop koffie..
Onze laatste bezichtiging is het Geraldton Regional Art Gallery. Leuk om allerlei soorten kunst voorwerpen en schilderijen te zien....
The Foreshore, daar zijn we al vele malen voorbij gelopen... Het is de vernieuwde speelplaats met watervoorziening voor de kinderen en het ligt tegen over onze hostel!
Er zijn twee van de 10 lokale attracties wat we niet gedaan hebben. Dat is de Lighthouse keeper's Cottage. Deze hebben we niet gezien omdat het buiten de stad ligt op 2,4 km afstand
En we hebben de Geraldton trails niet gedaan, deze word maar enkele keren per week georganiseerd...!
Bij de hostel even onze zware camera gebracht en met een kleine handtas zijn we gaan shoppen in het centrum... Eerst nog een lekker ijsje bij de Italiaan gehaald en tevens gereserveerd voor vanavond!
Hele leuke winkeltjes gezien en natuurlijk het niet kunnen laten om nog wat kleding te kopen!
Na terugkomst in de hostel even relaxen met een cider buiten op terras en al snel raken we in gesprek met een Duits echtpaar met twee kleine kinderen.... Zij reizen ook naar het noorden...!
Wie weet komen we ze later weer tegen!
Vanavond lekker gedineerd bij de Italiaan!
Het was een prachtige dag, vol geschiedenis en cultuur!

Vrijdag 06-11-2015

Wat een nacht...! Gisteren avond is het begonnen met regenen!
Vannacht was het geen regen meer maar stortregen...! Dat ging zo de hele nacht door, dat we er beide wakker van lagen!
Vanmorgen toen we uit bed kwamen was het iets zachter aan het regenen en bij het inladen van de auto was het gelukkig net even droog!
We vertrokken uit het mooie plaatsje Geraldton!
Eerst nog even de auto van brandstof voorzien, want de komende tijd zal deze almaar duurder worden, omdat het speciaal naar het noorden gebracht moet worden!
In de stromende regen moesten we naar Kalbarri rijden. We hadden nog een opstopping door twee grote vrachtauto die extra breed op de weg lagen, door hun brede lading! Voorop reed er een busje met zwaailichten om mede weggebruikers te waarschuwen!
Na een barre tocht met soms de ruitenwissers op vol vermogen en niet harder kunnen rijden dan 50 à 60, kwamen we eindelijk aan in Kalbarri! Bij de info naar een hostel gevraagd en daar aangekomen kregen we gelijk de codes voor de kamer en de voordeuren op een sticker. Deze moet je altijd bij je hebben, het is voor eigen veiligheid!
We hebben een kamer met vier stapelbedden, met toilet en douche! Tot nu toe is er nog niemand op de kamer, dus kunnen we ons eigen bed kiezen...!
Omdat het nog steeds regent, maken we onze dag maar nuttig door onze was te laten draaien en drogen... En wat te eten en relaxen...
Tot onze verbazing klaart het weer gelukkig toch op en trekken we erop uit om 14.00.
We lopen naar de waterkant en zien daar, het water van een eind flink beuken tegen de rotsen...
Wat is het lekker om nu langs het water te lopen en de warmte van de zon te voelen...!
In een boom zitten wel vijftig papegaaien met de hoofdkleur wit en een rode borst... Met z'n allen maken ze een onwijs kabaal! Al verder lopend naar de uitkijk post maken we van een stijger al wat foto's van de hoge golven die soms wel twee meter hoog zijn...
Bij de uitkijk post hebben we een nog groter uitzicht over het water en het geluid van het beuken van het water is nog intenser... Er staat ook nog steeds een behoorlijke wind, maar het is niet echt koud...
We lopen terug naar de hostel en onderweg bekijken we nog wat winkels en genieten van een ijsje in de zon...
Bij de YHA hostel heerlijk op de veranda gezeten, met een glas wijn en versnapering...
Ondertussen hebben we een kamergenoot er bij gekregen...
Ze reist in 23 dagen van Perth naar Darwin met de auto en alleen..
Na het avondeten lekker rustig aan gedaan!
Morgen hopen we op een droge dag...!

Zaterdag 07-11-2015

Na een stevig ontbijt en de auto weer volgeladen te hebben zijn we weer op weg...!
We moeten een stuk het land doorkruisen naar het oosten... Het leek weer net of we alleen op de wereld waren... De eerste auto kwamen we na ruim een halfuur pas tegen..
Wat was het prachtig hier... Een heuvelig landschap en lage kleurrijke beplanting, zover het oog kon reiken.
Toen we weer op de goede weg naar het noorden zaten, was het een flink stuk rijden voor we bij Billabong Roadhouse aankwamen, om wat te drinken en te tanken... Zoals we al wisten is de brandstof erg duur, maar ja de auto rijd nog steeds niet op water...
Voordat we gingen drinken en tanken, zagen we eindelijk vanuit stilstand een road train (vrachtwagen met drie opleggers) maar er kwam tegelijk twee vrachtwagens met een extra brede lading... Wat geweldig gezicht hoe die vrachtwagens hier rijden... Ik zag ook een grote vrachtauto, op de oplegger van een andere vrachtwagen staan... Dat is niet normaal!
We vervolgde ons weg richting Shark Bay... Naar Denham en Monkey Mia
Rond de klok van één uur kwamen we aan in Denham. Op het eerste gezicht een super gezellig plaatsje... Bij de info natuurlijk naar de hostels hier en op Monkey Mia...
We willen twee nachten verblijven in Monkey Mia dat is nog 25 km van Denham af... Maar in Denham blijven we ook twee nachten.
Aangekomen in Monkey Mia, moeten we ons eerst melden en voor verblijf betalen.. Het is een natuurgebied en wij zitten in het Monkey Mia Dolphin Resort... Hier kan je een huisje boeken, met tent of caravan staan of wat wij doen in het Beach View and Dolpin Lodge (hostel).
We delen de acht persoons kamer met twee andere meiden!
Al snel gaan we hier de boel verkennen en hebben we een voor morgen een cruise besteld naar de verschillende dolfijnen, zeeslangen en nog veel meer... Hopen we..!
Omdat we deze trip geboekt hebben, mag je gratis met de catamaran de zonsondergang gaan bekijken. Dus hebben we die voor vanavond geboekt.
Nog even aan de waterkant gekeken, helaas was het te laat om een duik te nemen, anders zijn we te laat voor de catamaran. We zagen een heleboel pelikanen en aan de kant zwommen er een aantal pijl rog staarten.
Toen we naar de stijger liepen om op de catamaran te stappen, zwom er een rog dicht bij m'n voet, maar deze zwom ook snel weer weg.
Het was een beetje bewolkte zonsondergang, ondanks dat was het toch een mooie trip.
Ik zag vlak voor de catamaran een dolfijn met platte neus uit het water komen.... Daarna hebben we geen dieren meer in het water gespot.
Aan boord van de catamaran zaten we vooraan een geweldige plaats.. Het werd al wat frisser en de bemanning voorzag wel dat iedereen een dekentje wilde. Waar ik op het laatst gebruik van heb gemaakt.
Na de prachtige, bewolkte zonsondergang zette we koers naar wal..
Een klein beetje verkleumd kwamen we wel aan en besloten we vanavond makkelijk te doen en een pizza te eten.
Later heerlijk relaxen en m'n reisverslag bijgewerkt en geplaatst.
Morgen ochtend gaan we om 7.45 zien hoe ze de dolfijnen voeren, wie weet mogen we helpen?
Maar dat lezen jullie terug in het volgend reisverslag!

Lieve tante Irma gefeliciteerd met uw verjaardag vandaag!
Dikke kus

• 19 November 2015 - 16:31

Tante Irma:

Lieve schat, geweldige verhalen, ik geniet er zo van, het is net of ik erbij ben. Over 2 jaar gaan je moeder en ik naar Tony toe. Jij kan ons alles vertellen over de mooiste plekjes in Aussi.