Terug op het vaste land! - Reisverslag uit Whistler, Canada van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Terug op het vaste land! - Reisverslag uit Whistler, Canada van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Terug op het vaste land!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

16 September 2016 | Canada, Whistler

De dagen vliegen voorbij, er is zoveel te doen!
Ik wens iedereen weer veel leesplezier!

Dag 3 Maandag 12-09-2016

Vanmorgen zijn we met een klein groepje richting de haven gelopen. Vier vrouwen en een man!
We hadden wel zin in een kopje koffie voor we het museum in gingen maar helaas dat soort tentjes waren nog allemaal gesloten. Dus nog even bij de haven rond gelopen en nog wat mooie gemaakt van het parlement gebouw en het hotel the Faimont Espress.
Nu dan toch maar naar het Royal British Colombia gegaan.
Daar zagen we op de beneden vloer grote mammoets staan die ooit zijn opgegraven hier op Britsh Colombia. Ook een heel klein mammoetje was te zien.. Deze was ooit in het water gevallen, maar door de jaren heen en ander klimaten was dit beestje toch goed geconserveerd gebleven..
Erg interessant allemaal, maar nu toch eerst een bakje koffie met iets lekkers erbij!
Later zijn we naar de bovenste verdieping gegaan. Hier kon je alles uit de mensheid vinden en culturen.
Hoe b.v. de indianen geleefd hebben, hoe ze speren maken.
De oude en de nieuwe tijd met nu de computer, etc...
Het was allemaal heel leuk opgesteld en het was groots.
Rond 11.30 verlieten we het museum en liepen we langs de haven.
Nog wat rond gesnuffeld in de winkels en een zalige lunch genuttigd in een heel gezellig restaurantje. Heerlijk buiten op het terras. Het werd er ook steeds warmer... Eind van de dag zagen we dat het vandaag 27 graden was. Maar door de flinke wind leek het veel minder.
Om 14:00 was het bij de bus Verzamelen.
Adam brengt diegene die willen naar the Butchart Gardens.
Een geweldig mooi park wat al meer dan 100 jaar open is met vele verschillende boom, struik en bloemen.
Zo zagen we een grote roos tuin, Japanse tuin.
Mooie overzichten en toch al een beetje de kleiren van Indian summer!
Hier konden we wel even ons zelf vertoeven!
Terug bij het hotel was het even een uurtje relaxen, voor we met de bus richting een restaurant gaan. Adam heeft het voor vanavond geregeld om met z'n allen te gaan eten.
Het was een gezellige bistro met heerlijke gerechten.
Na het eten bracht Adam ons terug naar het hotel. Maar voor diegene die voor morgen geen eten hebben als ontbijt bracht hij naar de avond winkel.
Ik had ook nog niets, maar er was genoeg keus voor ontbijt en zelfs lunch.
Terug bij het hotel, even lekker gedoucht en nog even het verslag bij werken.
De ogen vallen bijna dicht, dus tijd om te slapen!
Welterusten!

Dag 4. Dinsdag 13-09-2016

Na een goede nacht slapen was het vroeg opstaan, ontbijten en om 8:00 klaar staan voor vertrek.
We gaan Victoria Island verder ontdekken.
Vandaag is het een reisdag met een aantal stops.
Voor ik het vergeet het is hier ook goed weer en warm!
Na een behoorlijk stuk gereden te hebben in de bergen. Stopte we bij het plaatsje Chemanius.
Een plaatsje wat ooit bankroet geweest is, maar het kleine plaatsje er boven op kreeg door prachtige muurschilderingen te plaatsen op hun woningen en winkels.
Dit bracht weer meer toeristen naar Chemanius en zo ook weer inkomen...
Het wordt nog steeds druk bezocht. Ook door ons..! Er was een hele looproute naar alle muurschilderingen die te maken hadden met de omgeving en de mensen die daar leefden
Er hingen ook een paar muurschilderingen die er toch iets anders uit zagen, het bleek dat deze er nog maar zo'n drie weken hingen.
We vervolgde onze weg en maakte later een stop bij een "hippie marktje" Daar kon je wat rond kijken in de winkeltjes en wat kopen voor de latere lunch.
Na een poosje rondgelopen te hebben vervolgde we de weg het was niet ver rijden voor de trail die we gaan lopen in het Cathedral Grove forrest. Dit bos staat bekend om zijn grootste ceders.
Een prachtig bos waar het najaar al aardig om de hoek komt kijken. Een grote paddestoel was het eerst wat m'n oog trok geweldig. De bossen waren een beetje te vergelijken met de bossen in Nieuw zeeland. De takken van de bomen zijn dik begroeid met een dikke laag mos..
Aan het eerst pad was er het Camron meer. Een prachtig Panorama plaatje was dit. De mooie kleuren op de bergen van allerlei soorten groen en water partij....etc
Hier konden we met een groepje wel van genieten en tevens picknicken.
Terug via de trail liepen we na een poosje terug. Aan de andere kant van de weg was er nog een trail. Ook deze was niet te lang en goed begaanbaar. Hier in dit gedeelte stond dan ook de grootste en oudste ceder boom van 800 jaar!
Na een poos vertoefd te hebben gingen we verder op weg naar Tofino.
Ondertussen had adem iedereen gevraagd wat hij zij de volgende dag wil gaan doen.
In het centrum van Tofino bij een boekingsbureau was het geregeld dat we kwamen om af te rekenen voor..... Het geen wat we morgen gaan doen.
Nu was het tijd om naar ons hotel te gaan.
Eigenlijk was het de bedoeling om in Ucuelet te overnachten, maar de planning was gewijzigd!
Maar dit is een heel goed en mooi hotel.
Het was vanavond lady's day. Met z'n vieren gezellig gegeten, gepraat en gelachen.
Na het eten even relaxen op de kamer, douchen en nu maar gaan slapen.
Het zijn wel lange dagen, want ook nu loopt het tegen de klok van twaalf!

Dag 5. Woensdag 14-09-2016

Vandaag een redelijke rustige dag! Het wekkertje ging om 8.30 af, even opfrissen en wat eten en dan op stap....
Samen met Ivonne en Ada een heerlijke strandwandeling gemaakt. Het was opkomend water. Er stond een behoorlijke bries, maar de zo'n warmde al snel op. Dus kon ik de broekspijpen weer afritsen en in een topje lopen.
Er lagen hele grote strengels van zeewier met een gevulde knop met vocht. Heel erg apart en nog nooit zo gezien!
We liepen tussen rotspartijen door en stonden met Canadese meiden te praten. Zij waren ex studie genoten en woonden ver van elkaar in Canada. Eens in een jaar kwamen ze bij elkaar en maakten dan een kleine trip samen.
We liepen zover als we konden en liepen op het gemak je terug. We zagen ook nog een dode zeeleeuw, maar er waren geen vogels bij het kadaver. Zou het ziek geweest zijn?
Je zag ook een aantal surf schooltjes, maar de golven waren niet echt hoog. Voor diegene die het moeten leren wel zo makkelijk.
Er stonden heel wat nieuwe huizen aan het strand en in aanbouw. Zo groot en mooi en een geweldige plaats aan de kust.
Aan het eind van onze wandeling zijn we bij een hotel aan het strand beland. Op terras in het zonnetje was het genieten van de koffie.
Terug in het hotel me klaar gemaakt voor de trip naar de stad. Nog even het zand afspoelen van m'n voeten en de bergschoenen aan doen.
Buiten wachtende op de bus met de andere van de groep. Zij waren ergens in een bos wezen wandelen. Met z'n vijven stapten we in en de groep is bijna compleet.
Er zijn er nog twee aan het walvissen spotten. Zij waren eerder niet geweest.
In het stadje gingen we op zoek naar een gezellig eettentje, maar het werd de lokale bakkerij, met heerlijke koude en warme broodjes.
De eerste groep was ondertussen naar de haven gelopen, want jawel we gaan vandaag beren spotten met de "berenboot". Hahaha.
In twee groepen gaan we met de Zodiak het water op. Een groep van 12 man gaat om 15:00 al weg om beren te spotte. Ik zit in de tweede groep, maar wij zijn maar met z'n zessen en gaan om 17:30 weg.

Onze groep bestaat uit 20 personen 10 vrouwen en 10 mannen. De leeftijd varieert tussen de 28 jaar en de oudste is 78 jaar.
De meesten zijn alleen reizend!We hebben de eerste groep even uitgezwaaid en wat foto's genomen, daarna ben ik samen met Vincent en Balt naar de Gallery geweest" schilderijen Indiaanse/ Eskimo stijl. Waar de vogel arend regelmatig te zien was.
Daarna nog even het stadje rondgelopen, om vervolgens op een terras neer te strijken met een kop koffie. We zaten daar wel lekker en hadden leuke gesprekken met prachtig overzicht over het water.
Rond de klok van 17:00 liepen wij ook naar de haven. Daar kregen moesten we weer een Mechelen pak aan doen met zwemvest ingebouwd. Iets na half zes kwam de eerste groep terug van de beren jacht. Zij hadden 5 zwarte beren gezien.
Het weer was ondertussen veranderd. Er was meer bewolking gekomen en de temperatuur ging wat naar beneden. Gelukkig was het droog.
Voor aan boord kregen we een muts en handschoenen mee.
Al snel ging de zodiak in volle speed over het water. We zaten met zeven man op de boot. Naast mij zat er een vrouw uit Montréal.
We voeren langs de hoge bergen met vele bomen erop. Best wel moeilijk om een beer te spotten, maar diegene van de boot staat in contact met andere.ze houden elkaar op de hoogte.
In de verte scheen de zon, maar iedereen maakte toch gebruik van de handschoenen en muts. Na 20 minuten gevaren te hebben kwamen we bij een soort van strand met grote rots stenen.
Achter een grote rots lag er een zwarte beer, maar deze had niet veel zin om te bewegen. Iets verder zat er een redelijke grote zwarte beer. Verderop zagen we een moeder met twee jonkies wat natuurlijk onze aandacht trok. We gingen niet al te dicht aan de kant met de zodiak, om moeder en kids niet te laten schrikken. Maar al gauw lagen er meerdere zodiaks en boten bij ons in de buurt. Je zag nu ook dat de moeder onrustig werd en vervolgens met de kleintjes het bos in verdween.
Na een stukje verder gevaren te hebben zagen we weer een zwarte beer. Wat geweldig om ze toch van zo dicht bij te zien.
De schipper liet ons ook nog de zalm, forel kwekerij zien op het water, maar wij hadden achterin de zodiak al een beer gezien en verderop moeder met kind. Gelukkig ging de schipper later toch naar de kant en konden we de zwarte beren aanschouwen. Met de grote klauwen verplaatsten ze de stenen op zoek naar voedsel.
Al snel zag ik dat de jonge beer de moeder na ging doen. Zo schattig!
Voor we terug gingen naar de haven hadden we toch in totaal 13 beren gespot en was het een super gave tocht en was het bere gezellig aan boord.
We arriveerde. Pas om 20:00 weer bij de haven. Het was ondertussen al donker geworden.
Na het uitdoen van ons pak, zijn we op zoek gegaan naar een gezellig restaurant.
Bij de eerste twee was het zo druk dat er een wacht tijd was van een uur.
Gelukkig konden we rustig eten voor we om 21:45 werden opgehaald in de stad door Adam, om zo met de bus terug gebracht te worden naar het hotel.
Annemieke was ondertussen al op de kamer, dus was het even bij kletsen.
Na een heerlijke douche en de foto's op de iPad gezet te hebben, was ik moe en voldaan.
Wat een dag!

Dag 6 Donderdag 15-09-2016

Vandaag verlaten we Victoria Island en trekken we verder over het vaste land.
Om acht uur was iedereen klaar voor vertrek. Na het inladen van de bagage, waren we zo onderweg.
Het is nog steeds grijsachtig weer.

Wat mij de afgelopen dagen is opgevallen is dat Canada een beetje lijkt op Australië en Nieuw Zeeland, maar dan anders..... Hahaha voor jullie niet te begrijpen, maar als ik het zelf maar snapt!

We hebben een redelijke lange reisdag en de bedoeling is om rond 12:00 bij Nanaimo aan toekomen.
We reden weer door de bergen en langzaam aan begon de zon weer helemaal door te komen.
Onderweg hadden we nog een koffie stop en konden we even genieten van de zon.
Rond twaalf uur kwamen we netjes aan in Nanaimo en moeten wachten tot de Ferry komt die ons weer naar Vancouver brengt. Met een groepje hebben we even rondgelopen en en kopje soep gegeten.
Na het oprijden van de boot konden we weer snel naar het bovendek. Met een aantal zat ik heerlijk in het zonnetje, aan het genieten van wat er om ons heen gebeurde.
Eerder had ik voor de lunch een belegd broodje gekocht en het was nu wel tijd om deze te nuttigen.
Na ander half uur gevaren te hebben, kwamen we in een ander gedeelte van de haven van Vancouver aan.
Het is nog even een eindje rijden naar Whistler, daar zullen we de komende twee dagen gaan vertoeven.
We maakten nog een stop van ruim drie kwartier bij de Shannon Falls. Een leuke waterval, maar door de extreme droogte van afgelopen tijd hier ook in Canada was het niet echt een wauw factor!
We maakten wel een leuke wandeling daar.
Aangekomen in het skigebied Whistler, wat ook een bekend plaatsje was in de tijd van de Winterspelen van 2010. Werden we naar ons hotel gebracht. Al snel kregen we de sleutelaars van onze kamer. Wauw wat gaaf we hebben een jacuzzi in onze slaapkamer, een complete keuken met vaatwasmachine en een houtkachel en een groot balkon. Wat een luxe...!
Ondertussen was het al weer 17:00. Even snel een wasje door een sopje gehaald en kan het drogen op het balkon.
Samen met Annemieke, Ivonne en Ada door het gezellig en sfeervol wintersport stadje gelopen.
Bolt voegde zich bij ons en we zijn met z'n vijven uit eten gegaan.
Nu nog even gaan douchen onder de grote regendouche, heerlijk.......
Het is inmiddels al weer laat geworden!
Welterusten Nederland!
Liefs Ingrid

• 18 September 2016 - 17:15

Tante Irma:

Ingrid, ik vind het wel spannend allemaal. Dicht bij die bruine beren komen is toch wel een beetje eng maar ook zo geweldig. Dat landschap, de vegetatie zal wel zo'n indruk op je maken maar aan de andere kant (van de wereld) lijkt het dus ook op NZ en daar ben je toevallig ook nog eens geweest.
    Ik vind je verteltrant geweldig. Liefs, tante Irma. xxxxxxx

• 20 September 2016 - 20:49

Marijke Van Leerzem:

Weer genoten van je reisverslag Ingrid. Wat bijzonder dat je zo dicht bij die beren kon komen. Leuk dat je zo,n gezellig reisgezelschap hebt.
    Lekker elke dag uit eten. Echt vakantie vieren!

Gr. Marijke