De eerste dagen in Zuid Afrika - Reisverslag uit Mpumalanga, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Zuid Afrika - Reisverslag uit Mpumalanga, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 September 2017 | Zuid-Afrika, Mpumalanga

Lieve lezers mijn eerste verslag vanuit Zuid Afrika

Dag 1 Zaterdag 16-09-2017

Eindelijk is het zover mijn vakantie is begonnen.
Het is vroeg opstaan en gelijk richting Schiphol rijden.
Heerlijk rustig op de weg zo op de zaterdag morgen.
Aangekomen op Schiphol de auto gelijk naar lang parkeren gebracht.
Zo nu nog even de reistas afgeven…. Lange rijen, dus dat is even wachten.
De douane ben je zo doorheen, maar dan komt de controle.
Ja hoor schoenen moeten uit… de riem van de broek moet af en tot slot willen ze nog in mijn foto tas kijken, want daar zit toch wel heel veel apparatuur in. De glazenbol is toch wel heel interessant en uitleg is nodig hoe deze werkt.
Eindelijk even tijd voor een bakje koffie.
Dan is het de juiste gate opzoeken E03. Daar kwam ik al snel Sylvia en Wim tegen, die ik via Facebook al contact mee had.
Na boarding was het wachten voor vertrek. Het grondpersoneel is in staking, dus minder personeel. Uiteindelijk was het ongeveer 11:20 dat we opstegen.
Goede verzorging aan boord van de klm…. De komende tijd is het….. Filmpje kijken… beetje beweging en vooral veel kletsen met mede passagiers.
Om 22:15 lande ik op de luchthaven van Johannnes. Na alle controles werden we door Helma de reisbegeleidster verwelkomt en ontmoette ik alle andere reisgenoten.
Het is nog een uur rijden naar ons hotel in Pretoria. Ik heb mijn slaapmaatje gevonden… Janine en wij zijn de twee jongste van het hele stel.
We waren gelijk al druk aan het kletsen… en was het laat om te gaan slapen.

Dag 2. Zondag 17-09-2017

Een echte vakantie om vroeg op te staan…. Na het ontbijt zijn we om 7:00 al onderweg. Het is een lange reisdag en er zal 600 km worden afgelegd. Elke twee uur hebben we wel een stop om de benen te streken, een bak koffie of om iets te bezichtigen.
We rijden de panorama route en de eerst stop is bij de Three Rondawels. Geweldig uitzicht.
De tweede stop bij Bourke Luck Potholes en als laatste bij de God’s Window geweldige rotspartijen en watervallen.
Over een zeer hobbelige weg vervolgen we de weg naar ons tenten verblijft in Shalati. Dicht bij het Kruger Park. Het begint al aardig schemerig te worden als we er aan komen.
Met een welkomstdrankjes worden we als groep ontvangen en naar onze luxe tenten begeleid. De koffers/ tassen worden gebracht. Ondertussen konden wij onze tent bewonderen.
Zodra ik de rits opende zag ik twee opgemaakte bedden met daarboven een grote klamboe. Langs het voeteneind lopenden naar de achterkant, zag je weer een rits in de tent.
Daar achter kijkend was een riante badkamer in de vrije natuur. Wel omheind voor inkijk en wilde dieren.
Als eerste toch maar een warme douche genomen en ondertussen over de omheining kijken of ik geen wilde dieren zag.
Om 19:00 werden we verwacht om te gaan eten, dus met zaklamp het hele pad gevolgd naar de voorkant. Wat een geweldige en heerlijke maaltijd.
Na het eten werd er nog flink afgekletst en zo leer je uiteindelijk toch iedereen kennen.
Terug in de tent ons gereed gemaakt voor de nacht en de klamboes over ons bed geheel dicht gedaan. Op bed nog wat foto's bekeken en een poging gedaan om mijn reisverslag te schrijven.

Dag 3. Maandag 18-09-2017

Na toch wel een onrustige nacht en op de achtergond het geluid van allerlei wilde dieren te horen was de wake up call (5:00) persoonlijk aan onze tent toch wel heel erg vroeg.
We gaan op Morning Game Drive….. eerst nog een bak thee met een soort van (zeer stevig) beschuit… lekker soppen in de thee!
We zijn in het Manyeleti Private Game Reserve.
Daar gaan we dan…. In eerste instantie zien we nog niet zoveel, maar daar kwamen de eerste impala’s voorbij…. Prachtig.
Met de jeeps gingen we verder over de hobbelige paden…. Daar moet niet met een gewone auto rijden!
Wat een prachtige natuur helaas is alles wel heel droog en zitten er niet veel bladeren aan de bomen. Het heeft al heel lang niet geregend hier in dit gebied.
De wonderen van de natuur…. Vele vogels (o.a ijsvogels, arend) zagen we voorbij fladderen.
Giraffen gezien… zo mooi in het wild met die lange nekken. En ze hebben toch maar 7 nekwervels.
Maar daar komt de klapper van de ochtend een jachtluipaard…. Eerst zien we alleen een één of twee dagen oude kadaver hangen in een boom. Dichterbij komend zie ik al snel de kop van de luipaard….. dan klimt hij de boom in en gaat verder aan zijp prooi peuzelen…
In de verte zagen we een paar hyena’s. Één van hen kwam dichterbij en benaderde de boom waar de luipaard met zijn prooi in zat. Beide dieren hielden elkaar in de gaten….
Slim hoor van de luipaard om in de boom te zitten, want de hyena kan niet klimmen.
Deze lag onder de boom gewoon te wachten tot er iets van de prooi naar beneden viel.
Wat is het genieten…. Normaal zie je dit in natuur films.
We veranderde de positie met de jeep en nu stonden we recht voor de boom met de luipaard..
Ik kan het niet genoeg zeggen prachtig hoe hij met zijn klauwen en bek de prooi verorbert.
We reden verder en daar waren de olifanten. Prachtig…..
Er kwam er één recht op ons af….. gaaf!
Hij was ons aan het testen, maar hield zich op tijd staande.
Verder zagen we op flinke afstand een wratten zwijn met jonge.
Zo zagen we ook een Hartenbeest met de hart op de kont…. Een zebra en genoeg antilope, steenbokken en noem maar op.
Terug bij camp site hadden we een stevig ontbijt, die er met veel smaak in ging.
Vanmiddag gaan we om drie uur op Sunset Game Drive….
Tot die tijd is het relaxen…. Foto's bekijken op de IPad en plaatsen van foto's op Facebook….
En ben ik nu bezig tot voor de lunch met mijn reisverslag die ik nu ga plaatsen…
De volgende keer lezen jullie het vervolg van de game drive.
Heel veel lees plezier en ik zie de reacties met plezier tegemoet.

Groetjes uit Zuid Afrika
Ingrid xxx

• 18 September 2017 - 20:33

Hannie De Leeuw:

Hoi Ingrid,
    Nog maar drie dagen in zuid Afrika en al zoveel wilde dieren gespot , geweldig.
    Dit is weer een reis om veel mooie herinneringen mee naar huis te nemen .
    Ben benieuwd naar jouw reisverslagen, lees deze altijd met veel plezier .
    Geniet ervan .
    Groetjes Hannie.

• 18 September 2017 - 21:53

Esther Dierkx:

Wow meid. Wat een avontuur. Veel plezier en blijven schrijven hoor.

• 22 September 2017 - 10:29

Marijke Van Leerzem:

Hallo Ingrid!

Weer een bijzondere reis. Je hebt al heel veel gezien zeg. Dankzij je reisverslag reizen we gewoon een beetje mee! Heel veel vakantie plezier verder hoor! Hartelijke groet Marijke