De Rocky Mountains - Reisverslag uit Canmore, Canada van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu De Rocky Mountains - Reisverslag uit Canmore, Canada van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

De Rocky Mountains

21 September 2016 | Canada, Canmore

Hallo allemaal,
Het duurde maar hier weer een berichtje vanuit Canada!

Dag 8. Zaterdag 17-09-2016

Vandaag al een week onderweg, wat gaat het snel....
Het lijkt wel of we met de groep veel langer onder weg zijn zo gezellig is het!
We verlaten Whistler al weer om 8:00. Het heeft een hele nacht geregend en op dit moment is het nog niet droog...
Ik heb m'n teva's maar in de reistas gedaan en de bergschoenen gaan aan, want we gaan een koude tijd tegemoet...!
Als het droog is gaan we een trail van ruim een uur lopen, maar daar aangekomen is het weer niet veel beter geworden en rijden we door.
Bij een prachtig meer hadden we rond 10:00 even een stop, om een paar foto's maken en de benen strekken!
Het meer wordt ook gebruikt voor stroom voorziening in de omgeving. Het regenen niet meer!
We rijden steeds dieper de bergen in.... en het landschap veranderd van tropische regenwoud op de bergen naar kale stukken en rotsachtig en lage beplanting.
Verderop lag er een rivier en daar zwemmen meestal veel zalm in, maar nu zagen we ze niet.
We zagen wel een paar beren lopen, dus moet het wel een goede plaats zijn!
In een klein stadje Lillooet, was er even tijd om een bak koffie te drinken een kijkje nemen in de winkels.
Al verder rijdend werd het landschap ook wat vlakker en lagen er heel wat weilanden met koeien, paarden. De landbouw was erg actief.... Volop mais ..... En nog veel meer! Wat mij op valt is dat er vele meren hier zijn, die zo mooi blauw van kleur zijn.
Vanmiddag hadden we een geweldige picknick met een prachtig uitzicht in een dal. Met welvingen van land en laag bebossing. Er stonden ook een aantal prachtige bomen, die de verkleuringen kregen van de herfst.
Na de lange lunch was het nog een poosje rijden naar Sun Peaks.
We maken een laatste stop inde grote stad Kamloops. Hier halen we onze boodschappen voor het ontbijt en evt. Lunch voor de volgende dag.
Nu is het nog een uur rijden naar Sun Peaks... Ook weer zo'n mooi wintersport plaatsje.
Rond 17:00 kwamen we hier aan, maar al snel gingen Annemieke, Ada , ivonne en ik op ontdekking in het stadje.. Wat een gezellig knus plaatsje. Al lopende zagen we drie prachtige vogeltjes. De ene was grijs, de ander leek op een grote roodborstje en de laatste vond ik echt prachtig. Een blauw vogeltje met een spits snuitje, kuif en zwarte contouren.
Het is niet zo'n heel groot plaatje en we blijven er ook maar een nacht slapen..
We waren dan ook al snel uitgekeken in de omgeving en het begon weer een beetje te regenen.
Het was nog te vroeg om uit eten te gaan en we spraken af om 19:00 af in de lobby.
Op de kamer nog even een stukje aan m'n reisverslag geschreven.... Tot de lampen begonnen te knipperen en vervolgens compleet doofde..... (17:30)
Op het balkon zag ik al snel dat het overal donker was.... Stroomstoring..? Buiten was het ook aan het regenen en verderop zag ik het onweren en een flinke bliksem...
Met zaklamp zijn Annemieke en ik samen naar beneden gegaan...
Daar zaten er nog een paar van de groep. We besloten toch naar het restaurantje te gaan die Adam had gereserveerd, tenslotte moeten we toch wat eten.....
Buiten was het nog niet zo heel erg donker en konden we het allen nog af zonder zaklamp.
Bij het restaurant waren we toch welkom en we konden in het geval van de stroomstoring maar uit een aantal gerechten kiezen... Met een aantal kaarsjes op tafel moeten we bestellen en eten! Het eten smaakte er niet minder door....!
De uren verstrijken en het is nu 21:50 en we hebben nog geen licht....
Ik zit mijn reisverslag te typen met een gezellig muziekje op de iPhone, die gekoppeld is aan een powerbank.... Zo heb ik toch nog stroom! Hahaha Een beetje kamperen op de hotelkamer.... Douchen met zaklamp aan..... Het moet niet gekker worden!
We blijven er om lachen... Het heeft wel iets.....!
Na lang wachten was er weer licht om 22:30

Dag 9 zondag 18-09-2016

We zijn op doorreis, dus verlaten we om 8:00 Sun Peaks al.
We rijden vandaag naar het noorden en we hebben een lange reisdag voor de boeg, van 480 km!
Het is gelukkig droog vanmorgen, want we gaan hiken (wandelen) naar de waterval.
Via clearwater en het mooie Well Gray provinciaal park stoppen we bij prachtige watervallen.
Voor de eerste hebben we twee uur de tijd. Het was lopen door het bos over smalle paadjes.... bergje op en af en over allerlei stenen. Gelukkig had het hier niet al te hard geregend, anders zou het spek glad zijn.
Hoe dichter we bij Moul Fall kwamen, des te meer water hoorden en zagen we door de rivier stromen... En daar was de waterval prachtig van bovenaf... Langs een nog smaller bospad was de Moul Fall in zijn geheel te zien...
Samen met Ivonne liep ik het gehele pad terug snaar de bus, onderweg kwamen we nog andere uit de groep tegen, maar je hebt altijd mensen bij de groep die veel sneller zijn!
Van de zware hike had iedereen toch trek gekregen in eten, dus kwam de eigengemaakt lunch pakketjes uit de bus...!
Niet veel verder hadden we een nog grotere waterval de Helmckem. Het water denderde behoorlijk hard naar beneden, maar zo prachtig om te aanschouwen. We hadden hier wel een uur de tijd, dus na het foto's schieten zat ik met een heleboel uit de groep in het zonnetje met uitzicht op de waterval. Wat was het daar heerlijk....
We vervolgde onze weg, maar vanwege de vele kilometers hadden we toch nog een koffie stop rond drie uur.
Het is wel fijn om onderweg ook nog wat te zien en te doen... en niet alleen in de bus te hoeven zitten.
Zo hadden we ook nog een stop bij Mount Robson één van de hoge bergen van ruim 3954 meter met besneeuwde toppen. Natuurlijk waren we omgeven met meerdere bergen, die weer vol stonden met prachtige naaldbomen en bladbomen.
Nu was het nog ruim 250 km rijden voor we bij het Jasper National park aan zouden komen...
In dit gebied moeten we ook de klok weer een uur vooruit zetten.... Dus is het tijdverschil met Nederland niet negen uur maar acht!
De klok tikte door en rond 19:00 verlieten we British Colombia en verblijven we in de staat Alberta en zijn we aangekomen bij de Rocky Mountains....
Eindelijk arriveerden we bij het Jasper National Park en niet veel later bij ons hotel.
Ondertussen was het 20:00... Na het installeren op de kamers zijn we snel gaan eten met negen man. Na het eten ging iedereen terug naar zijn kamer..., douchen.
Moe van de lange reisdag ging het licht om 23:00 toch uit.....

Dag 10 Maandag 19-09-2016

Vandaag gaan we de omgeving van de Rocky Mountains verkennen.
Toch was het vroeg uit de veren... Om 8:00 rijd Adam ons overal naar toe...
Maar brrrrrr wat is het koud vanmorgen... Het is maar +2 graden vanochtend!
We rijden eerst naar de supermarkt voor extra boodschappen, want je hebt over de gehele dag toch wat tussendoortjes nodig! Je verbruikt heel veel energie....
Adam rijd ons naar Maligne Canyon.. Al snel zien we twee herten lopen aan de kant van de weg... Prachtig... Het vrouwtje liep verder van ons vandaan maar het mannetje bleef heel mooi staan met zijn prachtige gewei...
We gaan een wandeling van ruim ander halve uur maken door de Maligne Canyon...
Het zonnetje schijnt gelukkig ook weer en de temperatuur loopt toch redelijk snel op naar een dag temperatuur van ongeveer 17 graden!
Een prachtige omgeving met een waterval... We volgende het pad hoe de rivier verder liep door het gebied... Het was soms behoorlijk klimmen en het water hoorde je soms denderen, maar dan liep je zelf door het bos. Als je de rivier weer kruiste dan spoot het water met volle kracht langs de muren van de bergen... op de bergen natuurlijk veel bomen, maar hier zag je heel veel mos groeien.
Aan het eind zag je de rivier heel rustig stromen... en er waren heel wat foto momenten...
Bij de bus zagen we nog een klein eekhoorntje rondspringen... en later klom deze de bom in.

Ik blijf het zeggen.... Wat een geweldige tocht.
Het is hier zo mooi, dat alles wat we zien zo veel indruk maakt... en dat ik me blijf verbazen hoe mooi de natuur wel niet is...!

Aan het eind van onze tocht toen ik in de bus wilde stappen, wees Ivonne mij erop dat mijn hak van de bergschoenen los laat... De dag vorderde en je zag m'n schoenen verder kapot gaan... Dat wordt vanmiddag nieuwe bergschoenen kopen in het stadje!

Adam bracht ons verder door het adembenemende landschap... We stopte bij het Medicine Lake
Een prachtig meer met de weerspiegeling van de bergen..., de rust.. , de schoonheid..

Een typisch Canadees meer waar in de zomer niks vreemd aan te zien is. Het gekke is het water verdwijnt in de herfst en in de winter... Het water wordt door de grond opgezogen waardoor er niets meer overblijft. Een merkwaardig verschijnsel!
Het was al aardig verminderd met de watervoorziening maar het leverde vele foto's op....
Adam had ondertussen geregeld dat we vanmiddag, met een boot konden gaan varen. Dus reden we naar het Maligne Lake.
Daar aangekomen was het alweer 12:30 en hadden we allen toch wel zin in een lunch!
Na de lunch zijn we in overdekte boot over de Maligne Lake gevaren...
Het was vrij helder toen we weg voeren. Er was goed zicht over de besneeuwde bergen...
Het had er zelfs vannacht en vanmorgen nog gesneeuwd!
Half het meer maakte de boot een cirkel van 360 graden, zodat we een Panorama hadden van heel de omgeving rondom het meer... Zo mooi....
Maar langzaam verder varend trok de lucht dicht en hingen de toppen een nevel.., het begon zachtjes te regenen en bij de stijger, waar we even er uit mochten om mooi plaatjes te maken, begon het ineens te hagelen....
Terug varend trok de lucht weer open en werd het weer droog.
Het was weer tijd om terug te gaan naar Jasper... Adam zette Ivonne en mij af bij een sportzaak, zodat ik voor nieuwe schoenen kon gaan kijken... Al snel vond ik stevige en echte goede bergschoenen... Ze kosten wat, maar dan heb je ook wat...!
Nog even samen met Ivonne in het stadje rondgelopen, foto's gemaakt en uiteindelijk bij een bakkerij om de koffie gegaan...
Snel terug naar het hotel lopen, want vanavond gaan we gezamenlijk uit eten...
Bij een gezellig restaurant, heerlijk gegeten en gezellig zitten kletsen, ook met Adam..
Terug in het hotel was de rest van de avond ook weer snel om en was het vroeg slapen!
Alle indrukken verwerken... en morgen weer een mooie dag!

Dag 11 Dinsdag 20-09-2016

Wat een prachtige dag gehad!
Net als anders vertrekken we weer om 8:00 in de morgen..! Gelukkig is het minder koud dan gisteren!
Eerst nog even langs de supermarkt voor degene die nog wat nodig hebben voor de lunch.
Vandaag doorkruisen we de Rocky Mountains.
Onze eerst stop is bij de Athabasca Falls.
Wat is dit een geweldige waterval.. Het water denderde zo hard... Als je er zou zwemmen zou je meegezogen worden... Op sommige plaatsen zag je gewoon dat gesteente was weggeschuurd en de welvingen in de stenen te zien waren....
Verder rijdend begon het steeds harder te regenen en je zag weinig meer van de Rocky Mountains...
Het was de bedoeling dat we vandaag de gletsjers op gingen, maar door het slechte weer ging het niet door... Een beetje zonde om veel te moeten betalen en dat het uitzicht dan minimaal is.
Al verder rijdend werd het weer voor heel even wat beter, dus hadden we een aantal foto's stops. Waar we een mooi uitzicht hadden over de besneeuwde bergtoppen.
Wat is de Rocky Mountains toch prachtig...
Niet op de gletsjers kunnen vanwege het slechte weer....
Maar nu begon het ineens te sneeuwen... Eerst natte sneeuw... en daarna stevige sneeuw.
Geweldig... Wat werd het landschap mooi.. Sneeuw op de bomen, graskant en natuurlijk de toppen van de bergen...
Van Indian summer... In een dag naar winterlandschap.. Niet te beschrijven hoe dat is..
Adam stopte bij Bow Lake.. Daar konden we zoveel foto's maken... De lens van de camera had het er druk mee met dit adembenemend "kerst tafereel"
Een prachtig meer spiegelt zijn bergen in de rivier en de omgeving vol met poedersneeuw.... Wauw...
Na een hele lange tijd hier rondgelopen te hebben, zijn we verder gereden naar Lake Louise.
Ik blijf het zeggen wat mooi.... Hier lag niet zo veel sneeuw meer, maar de smaragd kleurig meer was zo mooi..
Ook hier bleven we weer een poosje..
Voor we verder reden gingen we nog naar een laatste meer... Moraine Lake, dit meer licht niet zo ver van weg van Lake Louise. Ook hier was het schitterend.. De sneeuw contouren spiegelde zo mooi in het meer!
Nu gaan we op weg naar ons volgende hotel. Eigenlijk was het de bedoeling om hier in een tipi of trapperstent te slapen, omdat het al laat in het seizoen is en het in de Rocky Mountains kouder is slapen we nu in een hotel in Canmore, Banff
Iedereen is hier toch wel blij mee... Brrr erg koud zou dat zijn en alles is klam en vochtig.
Het hotel is weer prima en vanuit onze kamer hebben we een geweldig uitzicht over de Rocky Mountains..
Vanavond gezellig uit eten geweest met heel de groep..
Terug in het hotel even iets voor mezelf gedaan en nu is het bijna 23:30 ... Nog even mijn verslag plaatsen, want de laatste vier dagen hebben we geen internet gehad.
Morgen weer een druk programma!

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve reacties!

Liefs Ingrid XXX

• 21 September 2016 - 22:23

Henny:

Door jouw verhalen komen mijn herinneringen weer naar boven van mijn reis door Canada. Ik vond al die watervallen ook zo mooi en al die dieren die je in het wilt tegen komt. Mooie foto!s trouwens. Veel plezier nog verder.

• 23 September 2016 - 09:40

Marijke Van Leerzem:

Halloi Ingrid!,

Wat een bijzondere reis! Weer genoten van je verslag hoor! Veel plezier weer verder!

Gr. Marijke

• 23 September 2016 - 18:44

Tante Irma:

Lieve Ingrid,

Weer genoten van je reisverhaal. De reis is wel heel vermoeiend, denk ik, die wandelingen die jullie maken is toch zo bijzonder, de natuur om je heen en de watervallen en vergeet niet de beren.
    Ingrid, geniet van dit alles en ik wens je nog heel veel reisplezier. xxxxx