Wat een avondtuur - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Wat een avondtuur - Reisverslag uit Richards Bay, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Wat een avondtuur

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

23 September 2017 | Zuid-Afrika, Richards Bay

Lieve lezers,

Hier het volgende verslag uit St. Lucia…
Ik heb het prima naar mijn zin… maar druk druk druk programma.
Heel vroeg uit bed en ik maak lange dagen.
Ik heb niet altijd WiFi.
Ik wens jullie weer veel leesplezier

Vervolg van maandag 18-09-2017

Om één uur was de lunch en al snel was het weer drie ….. tijd om de Sunset Game Drive te doen.
Helaas is het bewolkt, dat zal jammer zijn voor de foto.
Al snel zien we een hele zwerm met gieren etende van de overblijfselen van een prooi.
We vervolgen ons weg en rijden nog even langs de jachtluipaard die vanmorgen zijn prooi in een boom zat te eten..
Wat lag hij heerlijk met zijn buik op een tak slapend. Zijn vier poten bungelde naar beneden.
Het is dat het zo moest zijn, maar het zonnetje kwam toch heel even door.
Op een gegeven moment is Nick onze chauffeur, naar nog een betere plek gereden en was het prachtig hoe de luipaard daar lag…
Zijn hoofd tilde hij een paar keer op en niet veel later ging hij staan en rekte zich uit op de tak.
Wat heeft hij een mooie vacht met de luipaard print. Het was volop genieten…
Het kadaver was ondertussen wel verorbert op de kop na die lag daar nog.
Het is niet gek dat de luipaard daar lag. Toen hij ging staan kon je zien dat hij zijn buik flink volgegeten had…. Die hoeft voorlopig niet meer op jacht! Het is een mannetjes luipaard, deze zijn grover van bouw.
Na dit mooie schouw spel rede we verder en al snel zagen we zebra's, buffels, giraffen, mangoest en nog heel veel prachtige dieren.
We hadden een stop onderweg.. de chauffeurs van beide jeeps zette een tafel neer met glaasjes en wat zoutjes… En daar was de fles Amarula en een Port achtig drankje.
We dronken en proosten met z'n allen en de eerste groepsfoto werd gemaakt.
De Amarula was weer heelijk…. na lange tijd.
Het werd donker en we reden verder over de hobbelige paadjes.
Met de lamp scheen de Nick over het land op zoek naar wild.
We zagen een paar zebra's… en daar was de eerste leeuw. Helemaal in zijn uppie… waarschijnlijk verloren tijdens een gevecht en verstoten door de groep.
Het was geweldig,
Terug bij het kamp hadden we de Afrikaanse Braai
Heerlijk gebarbecued vlees met allerlei andere heerlijke gerechten….
Het was weer een gezellige en fantastische dag.
Terug bij de tent was het een heerlijke douche nemen in de “vrije natuur”

Dag 4 Dinsdag 19-09-2017

Jaaaa ook vandaag weer vroeg uit het bedje… wekker ging om 4:30 af.
We vertrekken van deze Buch camp… we gaan vandaag naar het Kruger Park… vandaag leggen we rond de 220km af door het hele park
Het is niet lang rijden voor we bij het Kruger Park zijn, want het ligt naast het andere….
Maar onderweg zien we opnieuw een luipaard en een paar olifanten, waarvan er één met vijf poten…. Whahaha
We zien weer heel veel en het valt mij gelijk op dat het Kruger Park erg toeristisch is.
Vele wegen zijn geasfalteerd, zodat iedereen met de auto er kan komen… wij gingen gelukkig of the road….
Het was wel prachtig en zo spotte we weer veel dieren.
Eindelijk zagen we een aantal leeuwen, maar die waren niet actief…. Iets verderop was er een drachtig vrouwtje… helaas is het allemaal op een verre afstand.
Natuurlijk zagen we weer vele soorten vogels en kregen we nog meer jachtluipaarden te zien..
De laatste was een vrouwtje en zij zag er erg tenger uit.
Een aantal oude olifanten blokkeerde de weg, voor ze weer verder liepen.
Ook vele jonge olifantentjes met de hele familie waren te zien. De kleintjes werden goed beschermd door hun moeder en als we met de jeep te dicht bij kwamen werden we wel gewaarschuwd. De moeder kwam dan snel op ons af en veranderde van richting vlak bij ons..
Keek dan nog een paar keer achterom.
Ver weg zagen we een paar volwassen leeuwen en drie wespjes. Zij wilden wat drinken maar moesten wachten tot een olifant klaar was.
Antilopes, dikkie dik impala’s en andere hert soorten kwamen de weg over of zagen we aan de kant van de weg wegspringen.
Vele dieren zijn op zoek naar riviertjes en poelen om wat te drinken. Door de droogte staan de rivier bedden op vele plaatsen helemaal droog.
De olifanten hebben daar wel een oplossing voor…. Ze graven met hun poten een diep gat totdat ze water hebben. Zo mooi om te zien, dat ze door hun voorpoten zakken en met hun grote slurf het water opzuigen
Er zijn in het Kruger Park niet veel neushorens werd er eerder die dag verteld door de Nick..
Maar heel ver van de weg vandaan, bij een heuvel waren er toch een aantal te zien.
Gelukkig hebben de stropers ze niet te pakken gehad, want ze hadden allen nog hun hoorn.
Onderweg was het nog een paar keer stops. In het park hebben ze een klein dorpje waar kinderen naar school gaan en wat winkels zijn. Daar was de lunch.
Na de klok van vier uur kwamen we bij onze kampeer plaats aan.
We slapen in kleine ronde huisjes met rieten dak… Het is niet groot, maar groot genoeg voor twee bedden. De toiletten en douches zijn in een bij gebouw.
Na wat relaxen is het een hapje eten.
Wat was het weer een mooie dag!
Morgen weer reizen met onze eigen bus.

Dag 5 Woensdag 20-09-2017

Nou vandaag is het uitslapen, want we vertrekken pas om 8.00
Voordien nog even buiten bij de Rondavel zitten ontbijten.
Dan vertrekken we richting de grens van Swaziland.
Onderweg hebben we nog wel een stop om eventueel geld te pinnen en zelf je lunch voor tussen de middag te voorzien.
Voor de grens was er een flink ongeluk gebeurt en was de weg afgezet voor het doorgaand verkeer. Dus moesten we een alternatieve weg nemen met de bus over een stuk niet geasfalteerd stuk weg. Een hele slechte weg want een vrachtwagen was vast komen zitten.
Niet veel later kwamen we bij de grens van Zuid Afrika. Alle paspoorten moesten we bij Helma afgeven en als je naam werd vernoemd bij de grens, dan moest je naar voren komen en je gezicht laten zien…. Zo controleerde ze je paspoort en kreeg je een stempel er in en kon je het land verlaten.
Met z'n allen liepen we een stukje verder op weg naar de grens controle van Swaziland.
Ook hier gaven we ons paspoort af bij Helma en zij regelde de rest.
Gelukkig duurde het niet al te lang voor we de grens dan ook eindelijk over waren.
Met de bus vervolgde we ons weg en je zag gelijk dat het hier in Swaziland veel meer rijkdom is…. Duurdere huizen en minder rotzooi op straat.
Aangekomen bij de camp site hebben we een prachtig huisje tegen de berg aan.
Van binnen ziet het er prachtig uit.
Even een relax momentje voordat we aan het buffet gaan.
De zaklamp hebben we weer nodig om het pad te kunnen vinden.
Het is al weer een prachtig dag geweest.

Dag 6 Donderdag 21-09-2017

Vandaag een dagje naar het Mlilwane wildlife Sanctuary.
Een heelijk natuurgebied…. Wandelen tussen de het wild… de wild zwijntjes, buffels, krokodillen.
Geweldig hoe dicht je er bij deze mooie dieren kan komen.
Aan de water kant stond ik op een gegeven moment nog geen twee meter van een koedoe af… deze was zo druk aan het eten van smakelijke blaadjes.
De Ibis vlogen op een gegeven moment op…. Prachtig die witte vogels met zwarte accenten.
Daar ook een hapje gegeten en later terug gereden naar onze accommodatie.
De avond verliep weer snel en was super gezellig.

Dag 7 Vrijdag 22-09-2017

Vandaag is een reisdag. Swaziland verlaten we weer.
Het was weer even een stuk rijden dus onderweg een stop bij een kaarsenfabriek, batik en houtsnijwerk. Wat mooi al die handwerk, handenarbeid van alle spullen.
Bij de grens overgang geen problemen… ging super snel, maar dat kan altijd anders.
Verder rijdend naar St Lucia…
Het landschap is bergachtig en het ziet er nu groener uit.
Aangekomen in St Lucia hebben Janine en ik een riant appartement. Heerlijk onderkomen.
Later de middag hebben we een boot tocht op zoek naar de hippo’s en krokodillen
Prachtig foto's kunnen nemen met de bek open van de hippo…..
In de avond heb ik een heerlijke vis gerecht en als toetje Amaroela met ijs.
Mmmm zo lekker.
Vanwege de lange reisdagen toch maar vroeg naar bed.

De laatste zijn voorbij gevlogen met ons druk programma.
Helaas weinig tijd om verslag uitgebreid te doen…
Na de vakantie loop ik alles weer even na om aanvulling te doen…
Wat foto's betreft ik ga het nog proberen om er een paar te plaatsen, maar of het lukt???????

Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden…

Groetjes Ingrid

• 25 September 2017 - 14:57

Esther Dierkx:

Wat een avonturen. Tjonge ik hoop t ooit ook eens mee te maken.

• 25 September 2017 - 16:30

Tante Irma:

Lieve Ingrid, ik heb net alle verslagen van je gelezen en het is net of ik (met Ad) het opnieuw beleef.
    Het Kruger Park, St. Lucia, Swaziland., Windows, Panorama enz. Het is zo onwezenlijk om daar tussen de wilde dieren te vertoeven, wat je op TV zo vaak ziet, maar dan zit je er midden in. Geweldig. Om binnen te komen in Swaziland was voor ons een crime. Een uur in de hete zon. Ik geniet van je verhalen en nu zie ik het in gedachten terug. Strak ga je naar gebieden waar wij niet geweest zijn en verheug me op je verhalen en foto's natuurlijk. Lieve schat ik blijf je volgen en geniet er van. Ik doe hierbij ook de groetjes van je moeder en geniet alzo van je mooie weergaven van dat mooie land. Gr. xxxxx

• 25 September 2017 - 18:26

Joke En Rinus:

Wat een fantastische reis, maar wel heel vroeg uit je bed Wel een beetje eng met die krokodillen Nog een
    hele fijne vakantie groetjes van ons Joke en Rinus