Via Calvinia naar Kimberley - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Via Calvinia naar Kimberley - Reisverslag uit Kimberley, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Via Calvinia naar Kimberley

10 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Kimberley

Dag 20. Donderdag 05-10-2017

Vandaag gaan we met de bus richting Kaap de goede hoop.
Maar we rijden eerst naar de haven, want we hebben een boottochtje over het ruige water om zo de robben te zien..
Het was niet zo’n hele grote haven, maar wel een leuke boot.
Al snel liep ik aan boord naar het voor dek. De boot liep vol met andere toeristen en daar gingen we dan over de woeste zee.. natuurlijk sta ik helemaal an de voorpunt van het schip…
De golven denderen tegen de rotsen om ons heen en de boot beukt flink over de golven. Je moest je zelf goed vast gouden…
Het was niet zo heel ver varen om de rots met alle zeehonden te bereiken.
Natuurlijk weer veel foto's geschoten…
Na een poosje daar rondgedobberd te hebben zette weer koers naar de haven..
Nog even een koffie stop voor we verder richting Kaap de goede Hoop zetten.
Daar aangekomen was het snel een foto maken van het bekende bord, het meest zuidelijke punt van Zuid Afrika! Daarna werd het steeds drukker met Chinezen en Japanners, die natuurlijk foto's willen hebben… niet één maar vele van het zelfde onderwerp.
Met de bus reden we de berg op. Vandaar konden we met een kabel treintje naar het hoogste punt van de berg.
Wat was het prachtig daar. Een schitterend overzicht over de woeste zee… de gebergte… vuurtoren. Ik zou hier wel uren kunnen kijken… prachtig de vergezichten..
Met het kabel treintje terug naar beneden en daar even een snelle lunch genomen..
Nu rijden we naar Simon’s Town en bezoeken daar de pinguïn kolonie..
Heel vee, pinguïns leven daar en je zag van die donzige kleine jonge pinguïns… zo lief allemaal, maar het stonk er verschrikkelijk. Ook hier was het vreselijk druk en het was soms moeilijk om een foto te maken.
Het was tijd om koers te zetten terug naar Kaapstad om de botanische tuin gaan bezoeken..
Aan de rand van de stad zo veel natuur prachtig gewoon. Het is hier nu voorjaar dus de bloemen gaan rijk groeien. Een heerlijke omgeving om tot rust te komen!
Toen we de tuin uitkwamen was Helma in gezelschap van haar schoondochter en kleinzoon, die zij al even niet had gezien…
Bij het hotel was het snel douchen en ons klaar maken voor het diner aan de water front van Kaapstad.
Helma haar kinderen en aanhang vergezelde ons aan tafel.
De dag is weer omgevlogen.

Dag 21 Vrijdag 06-10-2017

Vandaag verlaten we Kaapstad en zetten koers richting Lamberts Bay.
We hebben al vroeg een stop en jawel hoor… we gaan om 10:00 al beginnen aan een wijnproeverij. Om te beginnen starten we met een witte wijn. De glazen gaan gelukkig niet al te vol! Nog een wit wijntje… langzaam aan gingen we van witte wijn naar rode wijn…
Later heb ik zelfs nog een heerlijk portie gedronken.. natuurlijk wel wat gekocht daar…
Natuurlijk rijden we nog steeds door de wijnstreken en zijn de druiven planten rijk aanwezig aan beide kanten van de weg.
We vervolgde onze weg en tussen de middag was de lunch weer voortreffelijk…
Een klein tentje aan de kant van de weg met allemaal andere shops.
In de middag was het tijd voor het proeven van de rooibos thee.
Allerlei smaken hebben ze hiervan, dus was het maar liefst 7 kleine kopjes thee drinken.
Het ruiken aan de flesjes met de thee was al geweldig.
Natuurlijk als thee leut neem ik wel wat mee!
We vervolgen ons weg naar het hotel in Lamberts Bay. Daar aangekomen kregen we snel onze sleutel en niet veel later de koffer.
Met Helma en Janine samen naar de Jan van Gent vogels gaan kijken, die achter de haven in de baai op een eiland leven en broeden. Op het Bird Island.
Er stond een torentje waar je van boven af de Jan van Gent vogels goed zaag zitten of vliegen…
De gehele groep was er gestationeerd!
In het hotel was het snel verkleden, want het kan koud zijn vanavond…
We gaan op het strand eten. We hebben daar een zuid Afrikaanse braai met heel veel vis, brood en vlees.
Al snel ging de zon onder en was de zonsondergang een prachtig plaatje zo aan het strand.
Dinner at Muisbosskerm
Al snel stond er een grote tafel vol met vis…. Van snoekbaars tot calamaris… heerlijke paella boordevol met vis soorten… voor diegene die niet van vis houden was er o.a biefstuk.
Je kon pakken wat je wilde. Heerlijk om van alle soorten vis een stukje te proberen.
Voor een meer prijs kan je een kreeft eten. Natuurlijk moest ik dat wel doen. Wat is het lekker al die vis… het water loopt nu alweer in de mond bij de gedachte er aan.
Met de buikjes vol gegeten zijn we terug naar het hotel gegaan en in bed gerold!

Dag 22. Zaterdag 07-10-2017

We verlaten Lamberts Bay om verder te gaan naar Calvinia…
Een aanrader vanuit het hotel is een kijkje te nemen op een privé terrein met kokerbomen…
Op de berg staan inderdaad veel koker bomen maar ze zien er niet zo goed uit vanwege de droogte..
Het is de ergste droogte in 80 jaar….
De bast van de koker boom ziet er wel heel mooi uit…
We vervolgen ons weg… aan de kant van de weg staan er elektra palen waar de vogels hen nestje om heen hebben gebouwd… een ware kunstwerk.
Na de lunch, wat we bij een heel gezellig tentje hebben, gaan we door naar Calvinia.
We maken een stop bij de Lorieswaterval…. De waterval was door de droogte niet meer aan het stromen… er was nog maar een kleine plas te zien.
De reisdag was niet zo lang vandaag!
Het hotel zag teweer goed uit…
Helma, Janine hadden het een en andere te regelen… morgen zijn Wim en Sylvia 41 jaar getrouwd..
Het cadeaus wat ze krijgen gaan we inpakken met kranten knipsels van dieren ( leeuwen, neushoorn etc alles wat met Afrika te maken heeft.
Een paar uur knippen en plakken dus…. Super veel lol gehad met z'n drieën.
In het hotel nog even rugby gezien. Zuid - Afrika tegen Nieuw Zeeland … de laatste heeft toch gewonnen…
Daarna heerlijk lamsvlees gegeten… mmmmmm dat smaakte toch heerlijk.

Dag 23 Zondag 08-10-2017

Vanmorgen met het ontbijt is het Sylvia en Wim feliciteren.. zoals ik al eerder schreef zijn ze 41 jaar getrouwd.
Ze krijgen een het cadeau met ons eigen gemaakte inpakpapier…
Het was leuk en gezellig.
Ondanks dat hebben we toch een reisdag en rijden we om 8:00 al naar Groene Kalahari
Bij Augrabies Falls was er een stop.. een geweldige stromende rivier en waterval.
De waterval wordt veroorzaakt door de Oranjerivier.. Deze rivier is heel bekend
Gelukkig zat er hier nog genoeg water in maar in 2016 zou het bijna uit de oevers raken!
Het is een prachtig natuur park en je kan er mooie dieren spotten…
Helaas was de weg niet bestemd voor een bus met aanhanger, zonder 4w aandrijving.
Bij het hotel aangekomen, was het snel even naar de kamer, want niet veel later proosten we met een heerlijke (wijn) Champie op Wim en Sylvia …..
Later nuttigde we met z'n allen in het restaurant een heerlijk diner…
Het was weer een fijne dag!

Dag 24 Maandag 09-10-2017

Het gaat vandaag een relax dag worden…
Met de bus gaan we over een grind/ zandpad op naar Riemvasmaak… waar de Hot Springs zijn…
Wat is het een mooie route van ongeveer twee uur rijden
Onderweg zien we nog wat springbokjes..
De omgeving is prachtig.. en genieten we van de natuurpracht van de Kalahariwoestijn; kleine  nederzettingen, indrukwekkende kloven, warmwaterbron
Aangekomen bij Riemvasmaak is het een en al prachtige rotsformaties.
Helaas kan de bus niet verder rijden en moeten we lopend een pad afdalen.
Sommige zijn zo snel beneden dat zij al in de Hot Springs zitten…
Het is bere gezellig, zo in de poel…
Heelijk relaxen en nog wat zonnen…. Wat een heerlijke dag!
Vanuit de poel hadden we ook een geweldig uitzicht over de alle rotspartijen en de blauwe
Lucht met wolkenvelden…
Rond de klok van half twee werden we met een dichte jeep opgehaald.. achter in de laadklep lagen we dubbel van het lachen en schudde we heen en weer…
Het was tijd om terug naar het hotel te rijden, daar verlieten een aantal medereizigers de bus, want zij gaan niet mee naar de wijn proeverij.
Heerlijke wijntjes uit geprobeerd… witte , rode wijn… dessert wijnen en nog veel meer..
We kregen ook uitleg, hoe de productie van de wijn is…
Het is één na de grootst fabriek te wereld en van het zuidelijk halfrond.
Na een gezellige wijn proeverij was het even snel douchen en gezellig in een glaasje drinken in de bar..
Na een heerlijk diner toch maar vroeg onder de wol….

Dag 25. Dinsdag 10-10-2017

Vandaag een van de langste reis dagen. We gaan naar Kimberly
Onderweg hebben we een stop in Upington… waar we in een hotel koffie drinken met iets lekkers.
De zoon van Helma runt een hotel maar regelde alles voor ons vanuit een ander hotel
We kregen voor vertrek allen een lunch pakketje mee voor onderweg…Voor de picknick.
Deze nuttigde we onderweg op een parkeerplaats met een glaasje wijn erbij… het zag er goed uit en het was lekker..
Aangekomen in Kimberly, gaan we eerst naar een mijn plaats waar ze edelstenen delven “ de hole” ook zag je daar een klein na gemaakt dorpje…. je krijgt een idee hoe ze vroeger geleefd hebben.
Bij de Lodge aangekomen, was het even een relax momentje voor we weer met de bus weg gingen voor het diner…
De dag is weer voorbij gevlogen… en zo vliegen de laatste dagen ook voorbij..
Morgen weer een lange reisdag naar Pilanesberg NP
Voor nu welterusten.....

• 11 Oktober 2017 - 19:25

Hannie De Leeuw:

Wat een fantastische reis ben jij aan het maken
    En wat is het genieten om dit alles te lezen.
    Geniet er nog van, straks afkicken van de wijn hahaha.