Met de hogesnelheidstrein - Reisverslag uit Zhengzhou, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Met de hogesnelheidstrein - Reisverslag uit Zhengzhou, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Met de hogesnelheidstrein

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

06 Mei 2013 | China, Zhengzhou

Lieve familie en vrienden,
Bedankt voor de lieve berichtjes en felicitaties op deze site!
Ook op Facebook zullen de nodige felicitaties wel staan, maar helaas kan ik die niet openen, dus zal ik die pas lezen als ik thuis ben.
Want de Chinese bevolking is geheel afgesloten van Facebook, dus dat betekend ook voor ons!
Wel leuk om al die berichtjes dan nog te lezen!
Bij deze wil ik dan ook diegene die ook in mei jarig zijn van harte feliciteren met hun verjaardag!

Vervolg vrijdag 3 mei

Het is toch wel lekker om heel even te kunnen relaxen, na vier hele drukke en vermoeiende dagen!
In de lobby van het hotel nog even bezig geweest om foto's te plaatsen, wat erg moeizaam ging. Maar het lukte uit eindelijk wel!

Dan is het nu tijd voor de Peking eend!
Om 19.15 vertrokken we met de bus richting een ander hotel, niet ver hier vandaan!
In een privé eet gelegenheid waren twee tafels gedekt. Eerst kregen we de koude gerechten, vervolgt door warme. Wat o.a bestond uit paksoi, allerlei soorten gebakken groenten met bief, vis en nog veel meer...
Aan een tafeltje ging de kok de eend snijden met vel en vet eraan in kleine porties, ontdoen van het bot. De Peking eend word bereid met honing, soort olie en citroen, vandaar dat knapperige korstje.
Verder werden van die stoom mandjes op tafel gezet met hele dunne pannenkoekjes met bijgerechten een soort ketjap, suiker, komkommer en soort van prei. Een van de serveersters kwam uitleg geven hoe je zo iets moest eten!
Eerst pakte ze de pannenkoek en vouwde het open. Met stokjes pakte ze een stukjes eend en dompelde het in de ketjap, suiker. Daar boven op ging de prei en komkommer. Vervolgens vouwde ze het op een speciale manier en kon je het op eten. Het was heerlijk en leuk om het zelf aan tafel te mogen bereiden!
Met een lekker Chinees wijntje en een leuk gezellig gezelschap was het een super avond!
Met de bus werden we weer naar het hotel gebracht. Daar moesten we onze kleding en spullen klaar maken voor de komende twee dagen!
Na het douchen nog even geschreven en nu ga ik moe maar voldaan slapen!
Morgen weer een dag!

Dag 5 Zaterdag 4 mei

Hoera weer een jaar ouder! Mijn verjaardag vieren in China is toch wel speciaal!
Aan het ontbijt en in de bus volop gefeliciteerd door de groep!
Vandaag gaan we Beijing verlaten! We toeren verder naar Zhenzhou.
Met de bus worden we bij het station van Beijing afgezet.
Gisteren hebben we al onze spullen voor de komende twee nachten moeten inpakken? Ook al onze vloeibare stoffen, scharen etc moeten we in handbagage meenemen. Onze grote reistassen zien we weer over ruim 60 uur. Deze gaan rechtstreeks door naar Xi 'an. Je kan wel begrijpen dat onze handbagage top zwaar is en de reistassen zo licht als een veertje is!
Bij het station kregen we onze ticket voor de hogesnelheidstrein. De controle is net als bij het vliegen! Het verliep allemaal een beetje chaotisch, omdat er een probleem was met een paspoort dat niet correspondeerde met het nummer op het treinkaartje! Gelukkig is het goed gekomen...
Het afscheid van onze gids Mw. Tang verliep hierdoor een beetje raar!
Onze trein stond al klaar op perron 4. Wat was de bagage zwaar!
Eindelijk mochten in wagon 8 instappen en de trein vertrok! Al snel had de trein een speed van over de 309km, maar was absoluut niet te merken in de trein zelf. Onderweg maakte de trein nog een aantal stops!
Heel de groep begon een verjaardagslied voor mij te zingen en de Chinezen die ook in de wagon zaten keken er van op! Het was een gezellige boel! Laat ik deze reis niet de enige zijn die jarig is, ik ben de derde al! En wie volgt er nog meer??
Ondertussen was het gezellig kletsen in de trein, met een bakje koffie en een koekje erbij! We hadden de lunchpakketten meegenomen, dus was het in de trein picknicken.
Van Beijing naar Zhenzhou is ruim 800 km!
Rond de klok van 13.30 kwamen we aan op het station van Zhenzhou.
Daar stonden ze ons aan te kijken, want er komen niet zo heel veel toeristen in dit plaatsje! We werden dan ook gelijk op de foto gezet, want zoveel lange en blanke mensen hebben ze daar nog nooit gezien!
Hier stond de nieuwe gids al klaar en bracht ons naar de bus.
Er staat nog een museum op het programma voor we naar ons hotel gingen.
We gingen naar het Henan museum! Daar was de vroegere tijd en de tijd van nu in beeld gebracht!
Daar waren heel veel studenten aanwezig, die met ons op de foto wilden!
Aansluitend hebben we het bronzen klokkenspel bijgewoond! Dit was een traditionele opvoering van muziek uit de Tang Dynastie. Een mooie uitvoering in klederdracht en prachtige muziek instrumenten, waaronder het klokkenspel.
Inmiddels was het tijd om richting het hotel te gaan een typisch Chinees hotel!
Al snel kregen we de sleutel en was het met de minimale bepakking naar de kamer gaan. Daar een heerlijke douche genomen!
Vanavond weer uit eten geweest met de groep. Je leert iedereen al een beetje kennen, maar je trekt toch naar een aantal mensen het meest.....
Na het avondeten zijn we dan ook de straten en winkels van Zhenzhou gaan verkennen. Heerlijk de echte Chinese wijken. Gezellig wat winkeltjes ingelopen en langs eettentjes die op straat hen voedsel staan te verkopen! Voor ons niet het goede eten, maar het rook er geweldig lekker! We mochten er ook gewoon foto's maken!
Al lopend door steegjes kwamen we weer bij ons hotel uit.
Om daar weer van ons welverdiende nachtrust te mogen genieten!
Slaap lekker!

Dag 6. Zondag 5 mei

Nou dat was eens lekker, we mochten uitslapen! Na het ontbijt vertrokken we om 8.30 richting Shaolin. Naar China's 4 heilige taoïstische bergen.
We bezoeken een van de grootste Kungfu scholen ter wereld.
Hier zitten duizenden kinderen op en wonen er intern. De leeftijden variëren van 5tot 18 jaar!
We mochten daar de eetzaal zien en in de keuken konden we een deel van de bereiding zien van de middagmaaltijd. De keuken zag er voor onze begrippen ranzig uit!
In een zaal werd er speciaal voor ons een indrukwekkende demonstratie gegeven door studenten. Wat was het mooi!
Toen we naar buiten kwamen stond het schoolplein vol met leerlingen.
In een rijtje van vier naast elkaar en de rest van de klas er achter aansluitend!
Het leek net of ze moesten gaan marcheren, net als de soldaten.
Ze bleven allen geduldig wachten! Tot er wat omgeroepen werd. Ze mocht om de beurt naar binnen, de eetzaal in. Wat een discipline leren ze daar....!
Naast de school in een restaurant hebben we de lunch weer genuttigd!
Aansluitend brengen we nu een bezoek aan het Shaolin - klooster, bekend als de bakermat van de Chinese vechtsporten en Kungfu in het bijzonder!
Een prachtige plaats waar de monniken in harmonie leven.
Hele mooie Pagode zag je er. Het was er erg druk en ieder bracht een offer ter nagedachtenis aan Familie, door wierook stokjes aan te steken!
Je zag de monniken ook van een eind bidden en natuurlijk mag je niet overal foto's maken. Maar toch doe je het, omdat anderen het ook doen!
Was mij is opgevallen is dat kleine kinderen, die bij ons nog luiers dragen, hier geen luier aankrijgen! Ze hebben allemaal een groot gat in de broek, dus als ze plassen loopt het zo weg... Je ziet dan ook veel baby billetjes...!
Nu was het nog even twee uur lang rijden naar Luoyang. Gelukkig hadden we nog een stop om iets te kopen of naar het toilet te gaan. O,ja voordat ik het vergeet te vermelden. Hier zijn over het algemeen van de vreselijke Franse hangtoiletten... Die er niet altijd even schoon uit zien.
Tegen de klok van 18.30 kwamen we pas aan in het hotel. Op de kamer eerst maar eens een lekkere douche genomen.
Rond 19.30 was het verzamelen voor diegene die mee wilden om te eten.
Nu laat op de avond is het weer tijd om mijn verslag bij te werken.
Zo dadelijk weer heerlijk slapen!

Vandaag 6 mei gaan we verder naar Xi'an, maar dat lezen jullie in het volgende verslag!

Liefs uit China xxxx

• 06 Mei 2013 - 21:23

Robbie:

Hee, ouwe,

Nog gefeliciteerd!
    wel wat meer foto's plaatsen,als dat kan.
    En als je bamboe ziet ,ook ff een fotootje nemen.

Groetjes , Robbie.

• 06 Mei 2013 - 21:56

Lize:

Heeej Ingrid,allereerst nog van harte met je B-day..Had idd via FB n berichtje gedaan,maar dan doe ik t zo ook nog maar..
    Klinkt allemaal super,je maakt veel mee,leuk hoor..Geniet er maar van..
    Parijs was trouwens ook toppie,iets korter dan jouw maar ook geweldig in de stad zelf..
    We waren al uitgeteld na n midweekje,laat staan zo n hele maand,haha..
    Nogmaals geniet ervan en we blijven zo leuk op de hoogte van al jullie belevingen..

Grtjs Lize...

• 07 Mei 2013 - 14:17

Rianne Reinhoudt:

Ha die Ingrid,

Wat heb je al veel cultuur gesnoven!!!
    Leuke foto die van die trein, ziet er supersnel uit.
    Ik wacht met veel plezier je volgend reisverslag af....

Groetjes en veel plezier....

Rianne