De laatste dagen in China - Reisverslag uit Kanton, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu De laatste dagen in China - Reisverslag uit Kanton, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in China

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

26 Mei 2013 | China, Kanton

Lieve lezers,
Dit gaat het laatste reisverslag worden vanuit China.
Als ik thuis kom zal ik nog verslag doen over Hong Kong!

Zaterdag 25 mei. Dag 26

Mag je een keer uitslapen, ben ik om 7.00 al klaar wakker!
Heb ook geen zin om te blijven liggen, dus spring ik maar onder de douche!
Verder de koffer weer ingepakt, nog wat relaxen.
Na het ontbijt nog ruimschoots de tijd om te relaxen.
Om 10.00 de reistas buiten de deur en om 10.30 vertrekken we met de bus naar het vliegveld van Kunming. Voor de vierde en laatste binnenlandse vlucht, naar Guangzhou.
Op het vliegveld aangekomen en in gecheckt te zijn. Is het weer wachten voor we het toestel in mogen.
Binnen twee uur lande we op het vliegveld van Guangzhou. Daar stond de nieuwe gids alweer op ons te wachten.
Guangzhou is het Kantonees gedeelte van China. De meeste Chinezen in Nederland wonen komen uit deze streek.
Het was al snel duidelijk dat het hier een stuk warmer is en veel vochtiger! Dus is het even een stapje terug doen.
Alle bagage en wij erbij moesten in een heel klein busje. Dat was stapelen.
Het was weer even rijden naar ons hotel.
De kamers zijn er machtig groot. Het lijkt wel een balzaal, zo ruim.
Het uitzicht is gedeeltelijk over de Parel rivier.
Het is snel een hapje eten, want vanavond staat er weer een excursie op het programma.
We gaan een avondcruise maken over de Parel rivier.
Om 18.00 was het verzamelen. Over de boulevard, liepen we naar de aanleg plaats van de boot. Op de boot had ieder zijn vaste tafel. Er werd thee, koffie en fruit geserveerd.
Toen de boot eenmaal aan het varen was over de rivier, kon je boven op het dek gaan staan. Waar een heerlijk briesje waaide.
Het was al een beetje aan het schemeren, maar het zou mooier worden wanneer het donker werd. Langzaam aan ging de verlichting op staat en gebouwen aan. Wat een prachtig en kleurrijk geheel vormde. Hoge gebouwen hadden de mooiste verlichting, wat steeds van kleur veranderde. Bruggen waren verlicht etc..
Waar nu nieuwe appartementen staan, lag vroeger rijstplantages. De boeren hebben er goed geld mee gevangen!
Een prachtige tocht over het water, maar eigenlijk had het later op de avond moeten plaatsvinden. Maar vandaag was het niet erg. Op een gegeven moment begon het ineens te regen en te lichten, dus waren we genoodzaakt om naar binnen te gaan.
Terug aan wal liepen we onder de plu naar het hotel. Daar nog wat aan het relaxen en schrijven geweest.
Het is ondertussen weer laat geworden!

Zondag 26 mei. Dag 27

Vandaag de laatste optionele excursie in China!
We maken een stadstour door Guangzhou. We brengen eerst een bezoek aan het oude gedeelte en later op de dag aan het nieuwe.
Als eerste brengen we een bezoek aan de Sun Yat-sen gedenkhal.
Sun Yat-sen is benoemd tot een belangrijk regeringshoofd.
De gedenkhal is nu een plaats voor theater, opera etc..
We vervolgde ons weg met een klein busje naar het beeld met de vijf rammen, dat herinnert aan de mythe dat Guangzhou gesticht werd door vijf onsterfelijken gezeten op rammen, zij planten korenhalmen om te voorkomen dat er ooit honger geleden zou worden.
Bij het beeld was een leuk souvenirs winkeltje, waar ik eindelijk mijn thee mokken met zeef kon kopen. Natuurlijk is en blijft afdingen een sport!
We overbrugde de afstanden door de stad weer met de mini bus.
Bij een zogenaamde tempel gingen we naar binnen. Het blijkt eigenlijk een vroegere school te zijn, maar nu is ingericht als museum. Op de daken en aan muren waren mooie verhaal taferelen te zien. Op de binnenplaats stonden allerlei bomen o.a bonsai en prachtige beelden.
Het was er erg verassend en mooi!
Weer een eindje verder gingen we door een gezellig straatje, over een bruggetje. In het water, wat erg vies was, waren ze handmatig aan het dreggen.
Het rook er dan ook niet zo fris!
Maar al snel kwamen we in een mooie tuin, langs een meer. Met allemaal bruggetjes en vele bootjes. Je zag de traditionele lampjes in de bomen hangen.
We liepen door een park en zagen een boom van ruim 300 jaar. Er stonden allerlei beelden en de bloemen en de planten stonden er mooi bij.
Iedereen had nu toch wel trek gekregen. Het was tenslotte alweer een vol ochtend programma.
Het is ook vandaag weer bijzonder warm 32 graden met een hoge luchtvochtigheidsgraad. Dus is het rustig aan doen en heel veel drinken.
Na de lunch lopen we door een straat met allerlei geneeskrachtige kruiden in de vorm van dieren en planten. Zo zag je gedroogde slang, vlieg, zeepaardjes, zeesterren en nog veel meer. Laat die geneeskrachtige kruiden maar aan mij voorbij gaan. Ik vindt het brrr helemaal niets!
Van de kruiden liepen we naar de soort van vogeltjesmarkt. Weer zag je honden, katten, konijnen etc. In te kleine kooitjes, wachten tot ze een nieuw baasje krijgen.
Het was al ver in de middag toen we het nieuwe gedeelte gingen bekijken.
Daar zagen we het Guangzhou Olympisch stadion wat in 2008 is gebruikt.
Nu word het nog voor shows en concerten etc. gebruikt.
Verder zagen we vele hoge gebouwen, sommige ervan waren nog in aanbouw.
We hadden ruimschoots de tijd om over het plein te lopen en alles te bekijken tot aan de Parel rivier.
Na een lange dag werden we afgezet bij het hotel.
Met ons groepje spraken we af om gezellig in de bar wat te gaan drinken vanavond.
Zus en ik gingen eerst een hapje eten.
Nadien gezellig een afzakkertje genomen in de bar. Het is de laatste avond dat we samen zijn. Morgenavond hebben we laat het vliegtuig terug naar huis!
Later op de avond was het koffer inpakken. Gelukkig mag je 23 kilo meenemen in je grote bagage.

Het is vandaag de laatste dag geweest, dat we in China waren.
Morgen ochtend gaan we met de boot naar Hong Kong.
Hong Kong heeft een eigen staat, eigen geld en staat los van China.
In Hong Kong staat er nog van alles op het programma!
Dat gaat morgen een lange dag, nacht worden.
Dinsdag morgen komen we rond de klok van 5.00 aan op Schiphol!
Pfff dat gaat een lange dag worden.

Ik wil iedereen weer bedanken voor het lezen van mijn verslag en de lieve reacties!
De foto's die bij dit verslag horen, plaats ik ook pas in Nederland.

Tot snel allemaal!
Liefs Ingrid xxx

Vanuit China zeg ik nu welterusten!!

• 26 Mei 2013 - 19:37

Nicole:

Nog veel plezier in Hong Kong en een goede vlucht terug naar het koud,natte Nederland! ;-)

Gr Nic

• 26 Mei 2013 - 19:49

Jeantine:

Leuk weer :-) nog veel plezier! En een voorspoedige terugreis.. gr jeantine.

• 26 Mei 2013 - 21:27

Conny De Moor:

Mooie verslagen Ingrid en wederom prachtige reis gehad!!
    XXX Conny de Moor

• 26 Mei 2013 - 21:43

Hannie De Leeuw:

De vakantie is snel gegaan , het was voor jou een hele drukke tijd daar in China . Maar wat een leuke verslagen en mooie foto's . Een rustige , goede vlucht naar huis . Groetjes Hannie

• 26 Mei 2013 - 23:44

Marjolein:

Wat een geweldige vacantie heb jij gehad leuk joh veel gezien.veel lol.gehad met zus.ik heb je gevolgd misschien te weinig gereageerd maar ik heb wel met jullie meegereisd hoor.ingrid en zus jullie zijn wereld reizigers hoor goede reis terug
    Welkom thuis
    Gr liefs marjolein

• 27 Mei 2013 - 00:14

Jolanda:

Hoi ingrid wat een mooie reis en wat hebben jullie veel gezien!
    Goeie terugreis

Gr Jomanda

• 27 Mei 2013 - 12:56

Tante Irma:

Lieve Ingrid,

We hebben weer genoten van je reisverslag. Je hebt nu al zoveel reizen gemaakt maar deze reis was toch iets anders. Een werelddeel waar je wel wat over leest en ziet op TV maar jouw verslag
    was toch ook een reisje voor ons met al die mooie foto's. Wat een prachtig land. Je schrijft zo duidelijk en goed, doe er wat mee!

Ingrid, wij wensen je een fijne en gezellige terugreis met je vriendin.
    Je moeder wacht vol verwachting op haar Ingrid. Kusjes van haar.

Liefs,

Tante Irma en Oom Ad

• 27 Mei 2013 - 15:37

Rianne Reinhoudt:

Hoi Ingrid en zus

Een goede terugreis en dan nog een paar dagen lekker bijkomen van jullie mooie reis.

Ik zie je volgende week in de nachtdienst.

Groetjes Rianne