In het gezellige stadje Suzhou! - Reisverslag uit Suzhou, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu In het gezellige stadje Suzhou! - Reisverslag uit Suzhou, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

In het gezellige stadje Suzhou!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

13 Mei 2013 | China, Suzhou

Iedereen weer bedankt voor de lieve reacties!
Wat maken we weer veel mee!

Vervolg van vrijdag 10 mei. Dag 11

Ben je in een grote stad als Shanghai, maar dan heb je de traagste en de slechtste Wifi verbinding. Dus heb ik geen foto's kunnen plaatsen. Hopelijk gaat het in het volgend hotel beter!
De rest van onze vrije middag zijn Henny en ik, de winkeltjes dicht bij het hotel gaan bekijken en tevens een hapje gaan eten onderweg.
Na een douche, was het om 18.30 weer verzamelen voor degene die mee willen naar het ERA een soort gelijk circus als het circus "du soleil". Wat een geweldig spectaculair acrobatiek was dat. Het is overigens het beste circus van China, dat ook nog zijn eigen theater heeft. Wat ook wereldwijd optreed!
Wat een stunts maakten ze. Wat een gratie, soepelheid en kracht. Het werd afgewisseld met spanning en humor.
We zaten tijdens de twee keer driekwartier, met pauze van tien minuten. Op ons puntje van de stoel. Er speelden tijdens de show een live band!
Helaas mochten we er geen foto's maken!
De acts bestonden uit trampoline springen. Grote ronddraaiend rad waar ze overheen liepen zonder dat ze aan gelijnd waren.
Met 7 brommers in een ronde kooi rijden, salto's, met lange doeken sierlijk door de lucht. Het is te veel om het te allemaal te benoemen!
Ik heb na afloop dan ook maar een dvd van de show gekocht.
Terug in het hotel met een hele groep gezellig nog een afzakkertje genomen. Het is tenslotte voor sommige de laatste avond in China, zij vertrekken morgen alweer naar Nederland. Het was dan ook erg gezellig.
Op de kamer maar snel gaan slapen, morgen is er weer een vroege dag!

Zaterdag 11 mei. Dag 12

Vandaag verlaten we weer Shanghai!
Na alle ochtend rituelen, van wassen, eten, koffers pakken, uit checken, etc.... Was het tijd om van twaalf medereizigers afscheid te nemen. Jammer hoor, het was wel heel erg gezellig. Zeker als je met een aantal gedurende twee weken leuk contact heb gehad! Maar we zullen zeker contact houden!
Nadat ze ons uitgezwaaid hebben, vervolgen wij onze weg richting Suzhou.
Het was gelukkig niet al te lang rijden met dit mooie weer. Daar aangekomen hebben we een bezoek gebracht aan de Tijgerheuvel. Een plek met veel historie en karakteristiek Chinees decor. Op de top van de heuvel staat een prachtige pagode. De tuinen waren mooi aangelegd en er stonden vele soorten bonsai boompjes in allerlei afmetingen. Ik zou er best een in de tuin kunnen plaatsen, hahaha.
Later zijn we op bootje gestapt en voeren we over de rivier, langs vele karakteristieke woningen. Er waren zelfs mensen de was aan het doen in de rivier. Het was een hele leuke tocht over de rivier, die uitkwam op het kanaal.
Na de lunch reden we naar ons hotel en konden we gelijk op de kamer.
Een uur later ging ik al weer op stap. Zus ging met Marcel, de reisleider en gids naar het ziekenhuis. Na de val flinke blauwe polsen w.s flink gekneusd na de val van de fiets. Even voor de zekerheid!
Ik ging mee met de rest voor een heerlijke massage aan nek en voeten.
Toen we daar aankwamen, stonden er acht relax stoelen. Al snel kwamen ze met een grote teil water, waar ik mijn voeten in mocht stoppen. Ondertussen kreeg ik een heerlijke nek/schouder massage. Nu waren de voeten aan de beurt. Daar zaten toch wel een aantal pijn zones wat niet zo lekker was. Maar uiteindelijk kon ik me wel goed ontspannen en duurde de massage een uur.
Iedereen had een eigen masseur. Zus was inmiddels ook gekomen en gelukkig had ze niets gebroken, maar heeft ze een flink gekneusde pols. Ook zij kon nu genieten van de massage.
Terug in het hotel hadden we eindelijk even tijd om te relaxen en bij te tanken!
Vanavond in het hotel gedineerd!
Het eten in de hotels is over het algemeen heel erg goed. Overal is het een buffet! Dus kan je lekker pakken wat je wil!
Na het eten was het tijd voor een heerlijke douche en wat relaxen. Maar onze ogen vielen al vroeg dicht!

Zondag 12 mei. Dag 13

Moederdag!

Er staat vandaag weer veel op het programma! En weer is het vroeg uit bed!
Als eerste gaan we naar het grootste, klassiek Chinese tuincomplex van de stad Suzhou. De tuin van de Nederige Bestuurder. Er waren vele paviljoenen, grote vijvers, prieeltjes en rotspartijen. Natuurlijk waren er vele planten. Helaas waren er heel veel bloemen uitgebloeid, zo ook de water lelies en de Lotus bloemen. Na een poos daar rondgelopen te hebben, in die hele drukke tuin. Want wat was het druk!
Het was nu wel tijd om een een kijkje te nemen in een zijde fabriek.
We zagen de productie van zijde vanaf het begin tot het einde? Het was erg indrukwekkend wat de zijde rups door speeksel zijde afgeeft!
Na afloop was er weer verkoop van allerlei spullen. Bijna iedereen ging er met een zijde dekbed vandoor! Warm in de winter, koel in de zomer! Wat zal ik lekker slapen thuis onder mijn nieuw dekbed. Verder nog een paar spulletjes gekocht.
Na de lunch zijn we terug naar het hotel gebracht! Daar worden we over een uur weer opgehaald voor een ingelaste excursie.
Bij de poort van het hotel staan de riksja's (fietstaxi ) klaar voor vertrek!
We maken een tocht door Suzhou, door smalle steegjes, langs riviertjes en langs het razend drukke verkeer. Onderweg stoppen we eerst bij een groente, fruit, vis, vlees etc.. markt wat overdekt is. Wat een soorten groente en fruit. Het was er erg leuk om rond te kijken. Met de riksja's gingen we verder naar een andere markt. Wat mij doet denken aan de vogeltjesmarkt in Antwerpen.
Het verschil is alleen dat er in Antwerpen geen dieren meer worden verkocht.
Hier nog wel, wat heb ik allemaal wel niet gezien in veel te kleine kooitjes. Honden, katten fretten, konijnen,muizen, vissen, krekels in een kooitje. Ja, te veel om op te noemen. Wat zielig voor die beesten om in deze warmte, soms zonder water te moeten zitten in kooitjes. Zielig!!!
Er waren gelukkig ook nog wel andere dingen te zien!
Met de riksja's reden we nog een stukje verder tot aan een brug, daar moesten we uitstappen en liepen we naar de waterkant van de rivier.
Daar gingen we met z'n zessen op een soort van gondel boot, net als in Venetië. De boot werd bestuurd door de gondel man. Die al wrikkend de roeiriem in de hand nam! We voeren langs huizen en onderdoor bruggetjes. Al zingend was het bij ons in de boot super gezellig en was het uitzicht verder geweldig! Na een poos varen werd de boot gekeerd en voeren we naar het start punt. Vandaar liepen we op eigen gelegenheid langs vele kraampjes en winkeltjes.
Onze gids Chris die in Suzhou woont, wist veel over dit stadje te vertellen en was met deze excursie gekomen! Ik had het zeker niet willen missen. Het was een top middag! Leuk om tussen de lokale bevolking te zijn.
Bij het hotel aangekomen hebben we de spullen naar de kamer gebracht en met nog een paar uit de groep naar de supermarkt gegaan. Daar ons avondeten gekocht en in het hotel opgegeten.
De rest van de avond was het relaxen met een lekker drankje erbij.
Moe en voldaan op tijd gaan slapen!

Lieve lezers ik heb eindelijk nog wat foto's kunnen plaatsen bij mijn vorig verslag! Ik hoop dat ik het zo spoedig mogelijk, bij dit verslag ook wat fot's kan plaatsen.
Weer heel veel leesplezier en tot de volgende keer!

Liefs Ingrid.

• 13 Mei 2013 - 15:43

Ha vakantieganger,

Nou, nou wat jij allemaal doet in een paar dagen! Zo zit je in het circus, zo zit je in de riksja en dan weer in een gondel!! Eeen normaal mens doet dit in jaren!! (haha)
    Die massage was vast heerlijk, zeker nu je zo veel doet. Wel eens goed om je voeten te verwennen, die hebben al vele meters daar in China gelopen.

• 13 Mei 2013 - 15:43

• 13 Mei 2013 - 15:44

• 13 Mei 2013 - 20:17

Hannie De Leeuw:

hoi Ingrid , als ik alles zo lees wat jij allemaal in een paar dagen doet , ben je straks toe aan een rust vakantie thuis pff .
    Maar wat een indrukken zal jij hebben van het land en de inwoners, zo totaal verschillend vergeleken bij hier ( ons westers landje ).
    Maar wat zal jij slapen straks onder jouw zijden dekbed, haha een glamour girl, komt goed van pas na een nachtdienst.
    ben weer nieuwsgierig naar jouw volgend verslag.
    groetjes en een dikke kus van mij.

• 13 Mei 2013 - 20:36

Nicole:

Rianne....zo enthousiast om je bericht 3x te plaatsen....hahahaha

Maar je hebt het lekker druk Ingrid.En dan ondertussen ook nog Wordfeud spelen met mij :-)

Zo'n circus lijkt me prachtig!

• 13 Mei 2013 - 21:58

Elly:

Hallo Ingrid,
    Wat schrijf je leuke reisverslagen.
    Mooi om te volgen .Suzhou is geweldig he - en dan ook een bezoek aan een zijdeatelier.
    geen wonder dat er veel gekocht wordt.Het is een leuk programma - vooral ook dat een bezoek aan de Yuyuan tuin in Shanghai op jullie programma stond.
    Wel vermoeiend zeker - maar jullie zijn tenslotte op reis en niet op vakantie,nietwaar
    Nog veel reisplezier op deze mooie reis.
    Hartelijke groeten,
    Elly

• 17 Mei 2013 - 09:04

Liesbeth:

Hoi Ingrid ,

Ben toch wel een beetje jaloers :))
    Hier valt de regen ,zolang ik thuis ben, er met bakken uit.
    Als ik jouw verslag merk ik wel dat je met volle teugen geniet.
    Doe Hennie de groetjes!
    Liesbeth