Van Hangzhou, via Guilin, naar Yangshou! - Reisverslag uit Chengdu, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Van Hangzhou, via Guilin, naar Yangshou! - Reisverslag uit Chengdu, China van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Van Hangzhou, via Guilin, naar Yangshou!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

18 Mei 2013 | China, Chengdu

Lieve lezers van mijn verslag,

Ik hoop dat het goed gaat met iedereen!
De afgelopen dagen hebben we weer een druk programma gehad, wat jullie hieronder weer kunnen lezen!
Helaas hadden we niet overal Wifi, dus is het een heeeeeel lang verslag geworden.
O ja, iedereen weer bedankt voor de lieve reacties. Het is leuk om te lezen!

Maandag 13 mei. Dag 14

Het is weer uit checken uit het hotel. We rijden door naar Hangzhou!
Het is ongeveer 150 km en we maken nog een stop onderweg. Waar we de gezamenlijke koffie en thee zoveel mogelijk op maken voor de vlucht morgen!
In Hangzhou aangekomen, maken we een boottocht over het beroemde, inmiddels door het UNESCO erkende, Westmeer. Vanuit de boot zag je pagode's op toppen van de beboste bergen. Vele parken, bootjes, bruggetjes en een uitzicht over Hangzhou. Het was een leuke tocht maar het behoorlijk warm vandaag, ver boven de 30 graden!

Wat mij de laatste dagen is opgevallen, is dat in de grote steden vele hoge wolkenkrabbers waren. Wij zatenin hotels soms op de 15 de etage of hoger. Nu heb je veel lagere gebouwen wat ook al heel anders oogt! Het is hier ook heel erg groen, veel bomen en struiken.
Maar ik moet wel zeggen overal waar je komt is het schoon op straat of lopen ze te vegen!

In ons hotel aangekomen konden we gelijk aanschuiven voor de lunch en kregen we de sleutel van de kamer. Onze reistassen waren inmiddels al op de kamer afgeleverd. Wat een service!
Op de kamer hebben we alvast de reistassen gereorganiseerd en de spullen die niet in de handbagage mogen in de grote bagage gedaan!
Vanmiddag staat de Lingyin tempel op het programma. Deze tempel staat geheel in de bossen met verschillende gebouwen in de hoofdtempel met beelden en de lachende Boeddha. Ook zijn er Boeddha's uitgehakt uit de rotsen.
Het was er heel erg druk. Vele mensen komen hier een offer brengen en te bidden. Buiten steken ze dan wierook aan die in een speciale offer schaal uit laten branden.
In een gebouw waren beelden te zien van 9999 monniken. Allen verschillend en betekende iets. Als je de monniken op de rijen telde , en je kwam op je geboorte jaar uit b.v. 1969 uit, dan stond je voor een beeld van een monnik die je veel aanzien en vreugde geeft voor de toekomst. Nou ik kan jullie vertellen, ik heb ze niet geteld! Dus ik weet niet hoe het met mijn monnik en toekomst zit, hahaha
We zagen een heleboel monniken lopen, dit bleek allemaal jonge meiden te zijn met kort geschoren haren. Waarschijnlijk kwamen zij van een kungfu school??
Al terug lopend naar het verzamelpunt, zagen zus en ik nog een paar salamanders voor onze voeten weg schieten. Een bleef er zitten, dus konden we die mooi op de foto zetten. In het heldere water zwommen er grote koi karpers en goud vissen, maar ook heel wat schildpadden zag je in de zon drijven of zwemmen.
In het hotel was het even lekker om te kunnen relaxen.
Om 18.00 gaan we in het hotel dineren en aansluitend gaan we naar het openlucht theater! Naar het " Impression of West Lake" een uniek spektakel van een van de grootmeesters van de Chinese filmacademie. Zhang Yimou, bekend van de film " de Rode Lantaarn" , "Hero" en de openingsceremonie olympische spelen Beijing 2008. Het is een adembenemende musical!
Het hele gebeuren speelde zich af op het water, met prachtige muziek.
Het verhaal gaat over een liefdes paar die niet met elkaar om mogen gaan. Soort gelijk aan Romeo en Juliet.
Kleurrijke bootjes drijven op het water, lampen schitteren als de maan en de sterren. Er doen honderden mensen mee die verkleed zijn in traditionele Chinese klederdrachten.
Natuurlijk niet te vergeten de prachtige special effecten!
Uit het water kwam ineens een ijzeren stalactiet omhoog, wat leek op een regen douche. Wat heb ik genoten! Zo iets groots heb ik nog nooit gezien!
Nog helemaal vol van alle indrukken gingen we terug naar het hotel.
Daar nog wat geborreld met zus op de kamer en dan weer in diepe rust!

Dinsdag 14 mei. Dag 15

Pffff, dat is vroeg opstaan! Wake up call om 5.45, ontbijt om 6.30.
Na het ontbijt verlaten we het hotel en rijden we richting, Hangzhou airport!
We hebben onze eerste binnenlandse vlucht naar Guilin. Een vlucht van ruim twee uur, om 1500 km over land te overbruggen!
Het inchecken verliep heel erg soepel. De volgende keer kan ik meerspullen kwijt in mijn reistassen want ik zat nog ruim onder de 20 kilo.
Aan board werd er ook nog een maaltijd geserveerd!
Aangekomen in Guilin, stond daar onze nieuwe gids klaar en werden we naar ons hotel gebracht. Na een welkomst borrel, konden we de kamer op!
De rest van de middag, konden we eindelijk weer eens ons eigen ding doen.
En zijn we de omgeving en winkeltjes gaan bekijken.
Na te hebben gerelaxt, was het om 17.45 weer verzamelen voor de optionele excursie.
Eerst gaan we dineren met aansluitend hebben we een 4 merencruise " Guilin by night". Over de Shan meer, Kassie meer, Houten Draak meer, Banyan meer. Het was genieten op het water, want sinds we hier in dit plaatsje zijn is het veel warmer, vochtiger en net vele plaatsen hangt er een smog.
Af en toe hebben we wel een bui maar dat duurt meestal niet zo lang.
Gelukkig is het vanavond droog.
Eenmaal op de boot varen we onder vele prachtige bruggen, sommige zijn een replica van b.v. The golden bridge! Alles is sfeervol verlicht met kleurlampen, wat typisch Chinees is! Onderweg minderen we vaart, want de lokale vissers zijn aan het vissen met aalscholvers. De aalscholvers zitten met hun poot, aan een koord vast. Gaan onder water, komen boven met de vis in de bek en de visser haalt deze er uit en stop de vis in een basket.
Terug aan wal lopen we eerst naar een het waterval hotel, zo word genoemd! Het water klettert als een gek langs het hotel naar beneden! Het lijkt wel een waterval! Het water word dagelijks rond de zelfde tijd uit het zwembad gepompt naar het dak toe en zo stroomt het water over de rand naar beneden.
Er leuk om te zien. Je zag allerlei kleuren en een dubbele regenboog!
Als afsluiter van de avond, zijn we bij de Ierse pub, buiten op het terras wat gaan drinken met een hele groep. Wat erg gezellig was!
Ook vanavond was het vroeg slapen, na zo'n lange dag.

Woensdag 15 mei. Dag 16

Ook vandaag was het weer vroeg uit de veren! Na het ontbijt gaan we gelijk met de bus weg!
We gaan de Fubo heuvel bewandelen! Eerst gingen we een kleine grot in waar boeddha beelden uit de muur was gehakt.
Nu moesten we er wel aan, de Fubo heuvel op!
Als ik het goed heb waren het 365 treden! In deze vochtige warmte kost dat de nodige inspanning! Bovenop de heuvel hadden we een prachtig uitzicht! Jammer dat het een beetje mistig is anders was het nog mooier geweest.
Nu was het tijd om de Fluit grot te bezoeken. Een druipsteen grot. Wat prachtig was het daar binnen! Met sfeerverlichting kwam alles heel mooi naar voren.
En was het weer veel foto's maken van al die gevormde druipstenen.
Als laatste bezochten we vandaag, het symbool van de stad, de olifantenslurfheuvel, een heuvel die de vorm heeft van een olifantenslurf. Je moet wel fantasie hebben wil je het er uit halen. Maar dat was ook in de druipsteen grot, daar zien de Chinezen ook overal afbeeldingen. Maar ik en andere konden het niet onderscheiden.
Aansluitend was de lunch in het zelfde restaurant als gisteravond.
Bij het hotel aangekomen, hebben we de rest van de middag en avond voor eigen invulling!
Zus en ik zijn de stad ingegaan op zoek naar bepaalde souvenirs, maar niet alles kunnen vinden. Nog wel hel leuke sportieve schoenen gekocht!

Nog wel even leuk om te melden is dat er hier heeeeeel veel brommers rijden in China. De meeste brommers rijden op elektrisch, dus hoor je ze niet aankomen. Of ze moeten hun claxon gebruiken. Gewonen brommers kom je maar zelden tegen, het gekkers als je dat geluid hoor draai je je om!
Er rijden hier ook heel veel dure auto 's in heel China! In het bijzonder in Guilin, dit is een erg rijk stadje.

In het hotel teruggekomen, zijn we nog even gaan internetten en daarna wat relaxen op de kamer.

Wat een hotels hebben we al gehad en we krijgen er nog een hele reeks.
Ik raak er gewoon weg gedesoriënteerd van..., soms weet ik het kamernummer ook al niet meer....
Dat begint al vroeg!! Hahaha.

Op een gegeven moment kregen we toch wel trek, dus liepen we naar het winkelcentrum, naar het Ierse pub. Daar zaten er al een aantal uit de groep te borrelen buiten op het terras, dus schoven we gezellig aan! Na een poosje druppelde de ene na de andere uit de groep aan bij ons. Op een gegeven moment, zaten de wat jongere generatie gezellig met z'n allen te eten en te kletsen, te borrelen.
Het eten was er heerlijk en vertrouwd om te eten. Niet alle eettentjes zijn te vertrouwen in China!
Wat ik erg leuk vond, was dat ik naar het toilet moest, maar het regende zo hard, ik mocht via de keuken naar het toilet gaan. Waar maak je dat nog mee, hahaha. In Nederland in ieder geval niet!
Na een super gezellige avond, was het tijd om naar het hotel te gaan. Daar nog even douchen en schrijven.
Dan zeg ik nu welterusten! En we krijgen nu nachtelijke onweersbuien!

Donderdag 16 mei. Dag 17

Wat een geweldige dag heb ik vandaag gehad!
Het was vroeg vertrekken uit het hotel en twee uur rijden met onze bus.
Door het platteland met veel groen en wat rijstvelden. Heerlijk om hier te zijn!
Zeeland, maar dan heel anders. Hahahaha.
Op de rijstvelden zag je mensen, rijst plantjes planten. De omgeving was ook erg heuvelachtig, wat op een gegeven moment veranderde in berg landschap.
Je zag dat ze er groente, maar ook fruit verbouwde zoals o.a sinaasappels en mandarijnen. Maar er staan ook prachtige bamboebossen en riviertjes, op weg maar Longsheng.
Op een gegeven moment moesten we overstappen in een andere bus. Deze chauffeurs zijn de haarspeldbochten in de bergen wel gewend. Het rijden ging dan ook niet erg zachtzinnig!
Na een poosje rijden stopte de bus bij een dorpje. Waar etnische minderheden wonen. De Yao en de Zhuang. Daar maken we een rondje door het dorp.
Vele etnische minderheden kwamen achter ons aan met hun verkoop goederen!
Ze wonen er toch in redelijke huizen.
We vervolgde onze weg door de slingerweg, de heuvels op. Er was een vrouw van de etnisch minderheid, de bus in gekomen en was tussen mij en Jeanet op de achterbank komen zitten. Wat hilarische taferelen opleverde!
We hadden onderweg nog een opstopping, ze waren op de smalle berg weg bezig! Dus moest het verkeer, achteruit plaats maken voor werkverkeer. Als er dan ruimte was kon je doorrijden!
Daar kwamen we dan eindelijk, helemaal door elkaar geshaket aan in Longsheng. Wat bekend staat om de prachtige rijstvelden.
Al lopende door het dorp naar boven zien we de eerst rijstvelden al.
De Yao en de Zhuang stammen verkopen aan de kant van het pad hun handwerk, zoals kleden, sjaals etc. Maar ook boeken, kaarten en nog veel meer.

De Yao stam staat bekend om hun lange haar, wat soms tot aan de grond komt. Een meisje heeft haar haar voor ons los gemaakt. Er kwamen twee haarstukken mee, de ene haardos was op haar 17 de afgeknipt en de andere op de 30 ste. Haar echte haar reikte inderdaad de grond. Met het opsteken van het haar gebruikt ze wel de twee haar stukken.

Ze waren zelfs rijst met kruiden aan het koken in een bamboe stok op een hoog vuurtje. Naar boven klimmen was heel erg leuk, je zag veel en had contacten met de bevolking! Het leverde weer vele mooie plaatjes op!
Boven aangekomen was het tijd voor een lunch. Daar konden we ook de rijst die in bamboe is bereid proeven.
Na het eten nog even snel naar het dakterras gelopen, daar was het uitzicht adembenemend mooi. Al die terrassen van rijst tussen de bergen. O, wat mooi!
Nu liepen we nog een klein stukje naar boven, waar je een prachtig panorama uitzicht heb over het dorp en de velden.
Langs al die rijstvelden maakten we een afdaling naar beneden. Helaas waren
we te vroeg, om een mooi groen rijstveld te kunnen ontdekken. Wat je zag waren soms net geplante plantjes met een veld wat geheel onder water staat.
Maar ondanks dat was het schitterend! Sommige waren hun land machinaal aan het omploegen of waren er gewoon aan het werk. Als je 100 meter had gelopen was het uitzicht weer heel anders. Dus bleef ik maar foto's schieten! Soms liep je over een smalle richel en dan weer door het water. Tussen de bossen zag ik ook een buffel staan!
Rond de klok van 16.00 kwamen we weer door het dorpje aan bij de bus. Die ons weer door die haarspeldbochten terug naar het begin punt bracht. Met onze eigen bus werden we weer door prachtige platteland terug naar het hotel gebracht. Waar we pas om 19.00 aankwamen.
Zus en ik zijn gelijk naar de stad gegaan en bij de Ierse pub wat gaan eten, al snel kwamen er ook andere uit de groep. Het was er weer erg gezellig!
Voor het slapen eerst nog even een tasje gepakt met kleding en toilet artikelen voor de aankomende nacht.
Moe en voldaan van deze prachtige dag, was het tijd om te gaan dromen van al dat mooi's, zzzzzzzzz.

O, ja nog een ding. Er zijn ouderen in ons gezelschap, de oudste is 81. Die zijn allen vandaag mee geweest en hebben alles meegedaan! Petje af, respect!

Vrijdag 17 mei. Dag 18

Vandaag een niet al te druk programma!
Om 8.00 verlaten we het hotel en worden we naar een haven gebracht. We gaan een boottocht maken op de Li rivier. Onze spullen, voor de nacht en dag rugzakken worden met de bus naar ons volgende hotel gebracht.
Onze grote bagage zien we morgen pas terug op het vliegveld van Guilin.
Voor we aan boord gingen moesten we door een hal lopen, wat leek op een luchthaven. Op de boot hadden we onderdeks een tafel van zes.
Al snel stond ik bovendeks genieten van het uitzicht over de bergen, rotsen... In heel veel rots formaties, zien de Chinezen iets b.v een paard. En het heeft een betekenis. Ik kon niet alle paarden vinden, maar ja dat inzicht zal ik wel missen, hahaha.
Jammer dat het vandaag niet zo helder weer is. We voeren langs kleine dorpjes en je zag mensen vissen, buffels lopen. Het was er prachtig!
We kregen ook nog een eenvoudige, vroege lunch.
Van een eind zag ik het plaatsje Yangshou al liggen. We maakten nog een extra rondje met de boot voor we gingen aanmeren.
Met onze spullen liepen we door de winkelstraat van Yangshou naar het hotel.
Het was wel moeilijk om niet te mogen stilstaan bij de vele leuke winkeltjes, die we passeerden.
Aan het eind van de straat lag ons hotel. Nadat we onze sleutel, hadden ontvangen en onze spullen er hadden neergezet. Zijn zus en ik gelijk op koopjes jacht gegaan! In ieder geval hebben we verse groene thee gekocht (blaadjes).
Met tassen vol kwamen we weer terug in ons hotel!
De rest van de dag heerlijk relaxen, niets moe!
Vanavond weer een hapje wezen eten samen met zus.
Na het eten was het een gezellige, drukke boel in de winkelstraat. Er waren meerdere stalletjes op straat gekomen met vooral kleding. Ik kon het niet laten om nog een broek te kopen. Straks kom ik met een nieuwe garderobe thuis!
Vanmiddag heb ik al twee broeken en twee bloesjes gekocht, dus heb ik het vandaag flink laten rollen dat geld!
Kan ik thuis weer eens flinke opruiming houden!
Morgen is er weer een dag vol spannende dingen!

Zaterdag 18 mei. Dag 19

Nou, nou je hebt bedden die goed slapen, niet te hard zijn, niet te zacht. Wat slaap je dan lekker! Hier in China kennen ze alleen maar harde bedden. Je raakt er wel aan gewend, maar toch. Afgelopen nacht hebben we wel in een heel slecht hard bed geslapen, we misten alleen de spijkers! Dus zit ik nu met drukplekken!
En dan heb ik het nog geen eens over de geluidsoverlast! Een hele nacht een draaiende agitator en tegen de ochtend blaffende honden!
Met flinke wallen onder mijn ogen, hihihi , hebben we vanmorgen een fietstocht door en langs het platteland van Yangshou gereden.
Het landschap zag erg groen en de rijstplantage's hier stonden de plantjes hoger, het zal wel met de temperatuur te maken hebben! Ze waren ook aan het ploegen met een buffel. Het pad was erg hobbelig en er lagen vele keien!
Wij waren eigenlijk wel een attractie op de fiets voor de Chinezen. Ze waren aan het zwaaien en maakten foto's van ons. Maar, ja wij doen het zelfde.
We stopte nog bij een boeren familie om een kijkje te nemen hoe zij leefden. Dat was erg primitief. Met weinig spullen zijn zij al blij, maar ze hebben wel varkens.
Nog een eindje fietsen, toen kwamen we aan bij de aanleg. Plaats van onze twee persoons bootjes. De bootjes zijn gemaakt van bamboe, met daarop twee stoelen met touw aangesjord. We gaan raften over de rivier. Zwemvest was verplicht, maar al snel deden zus en ik ze uit en velen uit de groep. Veel te warm op zo'n mooie dag. We passeerden een groepje mensen, die w.s een dier hadden geslacht, ze waren het vlees aan het schoonspoelen in de rivier. Eet smakelijk, maar niet heus.
Het was een tocht met af en toe een versnelde stroming, maar het bleef bij een paar natte voeten. De omgeving was kleurrijk met de vele bergen, bamboe planten etc. De tocht duurde voor mij te kort, maar ja aan alles komt een eind!
Eenmaal aan wal, gingen we met de fiets weer verder. De fietsen waren met een kleine vrachtauto naar deze plaats gebracht!
Al fietsend gingen we terug naar het hotel! Daar konden we nog even onszelf opfrissen op de kamer en een hapje eten.
Om 12.30 moesten we uit checken uit het hotel en om 13.30. Vertrokken we met de bus naar het vliegveld van Guilin. Waar we weer herenigt werden met onze grote bagage. We hadden even de tijd om vloeistoffen in de grote reistassen te stoppen en te zorgen dat je bagage onder de 20 kilo zal wegen.
Zus en ik hebben veel handbagage bij, maar de we zaten samen weer dik onder de 40 kilo.
Nu is het maar wachten op het vliegveld, we vliegen straks naar Chengdu.
We hebben al wat gegeten en gedronken! Hopelijk hebben we geen vertraging!
Nog niet zo lang geleden aangekomen in het hotel in Chengdu. Gelukkig geen vertraging en was het maar een vlucht van 1 1/2. In het vliegtuig kregen we nog een lichte maaltijd aangeboden, maar het was niet erg geweldig.
Op het vliegveld van Chengdu stond de nieuwe gids al weer klaar.
In ongeveer 40 minuten reden we door de drukke stad van Chengdu, naar ons hotel. Al snel konden we naar onze kamer, wat een luxe allemaal! Voor het eerst hebben we Wifi op de kamer!
Jammer dat we hier maar een nacht zijn. En wat een heerlijk bedje!
Inmiddels is het al weer 23.15, dus gaan we maar eens lekker slapen!
Morgen weer heel vroeg er uit! En dan staat het hoogtepunt van de hele reis op het programma "DE PANDA'S"!!!!!
Hoe dat was, kunnen jullie de volgende keer lezen!
Morgen nemen we afscheid van de groep, die de 21 daagse rondreis hebben gedaan! Zij gaan maandag weer naar huis.
Voor nu zeg ik welterusten!!

Liefs Ingrid xxx

Lieve Miranda,

Alvast gefeliciteerd met je verjaardag, op tweede pinksterdag.
Ik wens je een hele fijne dag toe en hoop dat je het kan vieren op de camping.
Ik weet niet of ik een mail op je verjaardag kan sturen!

Liefs je zusje xxx
Ook gefeliciteerd namens Henny!

• 18 Mei 2013 - 18:03

Nicole :

Whahaha....hier werd smakelijk gelachen om het vissen dmv de aalscholvers.
    Arm beest....iedere keer denken een lekkere vis te pakken te hebben en dan wordt ie afgepakt :-)

Prachtige tuinen met die Bonsaiboompjes zeg.
    Echt uit een (Chinees) sprookje!

Veel plezier weer!!

Liefs Nicole

• 18 Mei 2013 - 19:00

Anne Mieke :

Wat een leuke dingen maak je mee Ingrid zo te lezen.
    Leuk ook om dit allemaal te lezen.
    fijne vakantie verder.

groetjes Anne mieke

• 20 Mei 2013 - 10:32

Rianne Reinhoudt:

Ha die vakantiegangster,

Tjongejonge, wat een belevenissen weer......
    Maar goed dat je nog een paar nieuwe sportschoenen gekocht hebt, die kun je wel gebruiken met al die kilometers die jullie daar afleggen.

Suggestie: 2 x per nacht wisselligging om decubitus te vorrkomen ( P/O arts HaHa..)

Nou meiden nog veel plezier verder in het Chinese land!

Groet uut Kapelle...
    Rianne

• 21 Mei 2013 - 09:52

Liesbeth:

Hoi Ingrid ,
    Ik geloof,na het lezen van jouw verhaal,dat ik toch wel het een en ander gemist heb ! :(