We zijn onderweg - Reisverslag uit Albany, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu We zijn onderweg - Reisverslag uit Albany, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

We zijn onderweg

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

23 Oktober 2015 | Australië, Albany

Lieve familie en vrienden,

Het is weer even geleden, dat ik een verslag geplaatst heb. Het internet hier is niet zo geweldig.
Erg traag of werkt soms niet goed.
Het plaatsen van foto's is hierdoor tot nu toe niet mogelijk.
Ik blijf het proberen....
Heel veel leesplezier weer en bedankt voor de reacties.

Maandag 19-10-2015

Vandaag weer vroeg uit de veren...!
Nadat we onze spullen hadden ingepakt, zijn we onze huur auto lopend gaan ophalen. Het was nog een eindje van de hostel vandaan.
We kwamen aan bij de Hertzz. Na wat papierwerk en het vertonen van ons gewone rijbewijs en het internationaal rijbewijs, kregen we de Australische TomTom en de papieren die bij onze auto hoort... We moesten even op de auto wachten, want ze waren hem net aan het volgooien met brandstof. We hebben een mooie blauw metallic kleurige Hyundai Elantra
Henny gaf mij de sleutels in handen, dus aan mij de eer om het eerste stuk weer in Aussie te mogen rijden. Eerst maar op pad naar onze hostel, om daar de bagage op te halen en uit te checken.
Wat is het weer even wennen om aan de rechterkant in de auto te zitten en te moeten sturen. O, ja en dan zit de ruitenwissers en richtingaanwijzers verkeerd om. Dus regelmatig gaan de ruitenwissers omhoog terwijl we richting aan moeten geven! Natuurlijk is het ook weer wennen om aan de linker kant te moeten rijden en rotondes andersom nemen... Toch van die dingen waar we voorlopig aan moeten denken.

Eindelijk zij we dan onderweg, de drukke stad uit richting het zuiden. We rijden eerst naar het plaatsje Bunbury, zo'n 180 km van Perth vandaan. Al door het stadje rijdende, hadden wij al in de gaten dat daar niet veel te beleven was.. Toch zijn we gestopt bij informatie kantoor (bij ons het VVV). Binnen keken we er even rond en al gauw waren we het eens met elkaar, dat we toch maar verder moesten rijden.
In Bunbury zijn we nog wel naar de mooi haven gereden en zagen we voor het eerst hier de Indische Oceaan. Daar wat foto's genomen en ons weg vervolgd.
Al verder rijdend namen we ook stukjes wegen langs de kust.
Bij het plaatsje Busselton zijn we op een muurtje bij het strand gaan picknicken. Wat hebben we een geweldig uitzicht over de zee en een lange pier. Met wel een frisse bries.
We hebben onze eigen koeltas bij, gevuld met lekkere spullen. Na onze lunch aan het stand, wilden we een wandeling over de hele lange pier gaan maken. Toen we zagen dat het behoorlijk aan de prijs was, hebben we het niet meer gedaan.
Dan maar een stukje over de boulevard en genieten van het mooie uitzicht.
Ook hier bleven we niet slapen... We vervolgden ons weg naar Margaret River. Volgens de boeken moet hier genoeg te doen zijn in de omgeving!
In Margaret River zijn we gaan vragen wat het kost voor een overnachting in een hostel of motel en waar ze zitten. Met een kaart gingen we op pad met de auto op zoek naar de YHA hostel. Na nog een keer gevraagd te hebben aan een medewerker van een pompstation, konden we de hostel vinden. Helaas was deze volgeboekt, maar de man van de hostel was zo vriendelijk om ons naar een andere hostel te sturen...
Daar aangekomen en te hebben ingecheckt voor een kamer alleen voor ons zelf, werden we netjes naar onze kamer gebracht.
Vandaag hebben we ongeveer 290 km gereden!
Na alles uit de auto hebben gepakt, zijn we rond gaan kijken wat er allemaal bij de hostel te doen is....!
Vervolgens zijn we een aardig stukje gaan lopen naar de Coles supermarkt.
Wel even lekker de benen te streken...!
Terug bij de hostel zijn we gaan kijken in de boekjes van het informatie kantoor, wat er te doen is hier en in de omgeving van Margaret River.
Ik hoop dat we morgen walvissen zullen spotten!
Vanavond was het weer ons eigen maatje klaarmaken. Het is leuk om te zien wat andere backpakers aan het koken zijn.

Dinsdag 20-10-2015

Wat een geweldige dag hebben we gehad!
Voor het eerst goed geslapen hier in Aussie, dus ik heb weer genoeg energie..!
We hebben de auto genomen naar Dunsborough. Hiervoor moesten we een klein eindje terug rijden, de zelfde route als gisteren.
Aangekomen bij het strand van Dunsborough , zijn we naar het strand gelopen.
Vanaf hier zou je de walvissen kunnen zien! Helaas was het laag water en zagen we geen enkele walvis, vanaf zo'n verre afstand over de Indische Oceaan.
Het was verder een prachtig strand om te zien.
We zijn uiteindelijk terug gelopen richting het stadje en onderweg spraken we een oudere man, die vertelde dat er ver uit de kust veel walvissen te spotten zijn de laatste dagen.
Bij het kantoor van experience Whales zijn we binnen gestapt, zij zijn gespecialiseerd in het welzijn en spotten van een walvissen.
Er gaat gelukkig vandaag nog een boot uitvaren, om 14.00, dus hebben we deze gelijk geboekt. De walvis tour zal twee uur duren!
We moeten ons 20 minuten voor het uitvaren al melden. Waar de boot uitvaart is op zo'n 3 km van het kantoor af. We besloten direct maar te gaan kijken waar dat dan is...

Ondertussen was er nog genoeg tijd om het stadje verder te bekijken en nog wat te eten.
We waren ruim van te voren bij het strand aanwezig. Nog even flink insmeren, want het is een warme dag..
Netjes om 13.20 stonden wij op het strand met nog een groep mensen, die de zelfde tour gingen maken.
Iets verder van het strand lag de boot waar we mee uitvaren voor anker, dus werden we met een klein bootje opgehaald.
Aan boord kregen we eerst wat meer over de walvis te horen. Het is nu de tijd voor de jonkies, die nog gezoogd worden door de moeder. De vouwtjes zijn groter dan de mannetjes...
Ook kregen we de veiligheid instructies te horen!
Toen was het tijd om uit te varen, met een snelle speed gingen we over het water.
Na een poosje gevaren te hebben, zagen we de eerste walvis. Daarna volgde er nog velen...
Wat een geweldige beesten en zo groot. De lengte van een bus halen ze makkelijk.
Er waren inderdaad heel veel jongen, die samen met moeder zwommen. Je zag heel veel ruggen en dan kwam eindelijk de staart van de walvis boven.
We voeren een stukje verder, omdat we dan geen walvis konden spotten.
Toen bijna iedereen een andere kant op keek, sprong er walvis geheel uit het water...
Niemand was er op berekend, dus niemand kon een foto maken! Er waren er maar heen paar die het gezien hadden. Wat was dat balen...!
Gelukkig heb ik wel heel veel andere mooie foto's kunnen nemen van de walvissen en spotte we ook een dolfijn en een kleine soort albatros!
Rond 16.00 kwamen we terug aan de kust en werden we weer met het bootje op het strand afgezet. Heerlijk om een paar uur op het water te zijn..!
Na al deze mooie belevenissen, reden we terug, naar onze hostel in Margaret River. Deze keer namen we zonder het te weten een andere mooie route. Vandaag hebben we ongeveer 100 km gereden!
Deze streek is erg bosrijk en er zijn vele wijngaarden.
Ik voel me alweer helemaal thuis hier in Aussie!
Terug in Margaret River zijn we nog even door de winkelstraten gelopen.
Omdat de winkels gingen sluiten zijn we terug naar de hostel gereden.
Daar natuurlijk weer een lekker hapje klaargemaakt...!
Later natuurlijk de mooie foto's van vandaag bekeken en lekker aan het relaxen geweest!
Morgen is er weer een dag!

Woensdag 21-10-2015

Vanmorgen weer voor 10.00 uit moeten checken, uit onze hostel.
Zoals gewoonlijk waren we op tijd uit bed.
We gaan eerst op weg naar Augusta. Het is niet zo ver rijden.. Ongeveer 50 km
Daar aangekomen hebben we bij de info gevraagd wat er in de omgeving te doen was...
We zijn met de auto naar Cape Leeuwin gereden. Daar staat een oude, maar nog werkende light House.
Dit is het zuidwestelijke puntje van het vasteland. Deze kaap speelt een belangrijke rol in de internationale zeevaartgeschiedenis.
We kochten twee tickets om de Light Tower te mogen beklimmen.
We konden eerst nog rondlopen... Om 11.00 begon de tour. Met een Gids beklommen we de vuurtoren. We kregen uitleg over het gebruik en de werking van de vuurtoren. Het was een hele klim om naar boven te gaan!
Bovenin hadden we een geweldig uitzicht over de kaap. Het water voor ons werden gevormd door twee oceanen rechts de Indische oceaan en aan de linker kant de South oceaan.
Al tellende van de traptreden ben ik de vuurtoren afgedaald.
Er was een groepje mensen, die hadden een slang gezien, helaas waren wij er niet op tijd bij..!
Met de auto zijn we naar Flinders Bay............... gereden. Dit is een leuke plek om te kunnen zwemmen. Het was er niet zo groot, dus zijn we er maar even geweest. Wij dachten, dat we via het water terug naar Augusta konden rijden.
Terug in Augusta, was het wel tijd voor een lekker bakje koffie...
Daarna reden we nog even naar de ................. Rivier. Er zouden daar dolfijn kunnen zitten..
Al zittende op de stijger daar, hadden we een prachtig uitzicht over de rivier en ondertussen was het onze picknick plaats. Helaas hebben we tijdens onze lunch geen dolfijn kunnen spotten, maar wel een pelikaan!
We vervolgde onze weg richting Pemberton...
Op een gegeven moment stak een emoe met jong snel de weg over..!
Later zagen we een weiland vol emoes.
Na een behoorlijk tocht door een bosrijk en een zeer heuvelig achting gebied (soms leek het net of je in een achtbaan, zo heuvelachtig was het...) kwamen we aan bij het info kantoor in Pemberton.
Helaas kregen we daar te horen dat er weinig slaapplaatsen beschikbaar hebben, omdat er een filmploeg in het dorp/stadje is. Wat ze wel had, was voor ons budget te duur.
Misschien zou er toch plaats zijn in de hostel..?
We kregen nog heel veel boekjes over de plaatsen, die we de aankomende dagen/ week willen gaan bezoeken. We waren zeer vriendelijk geholpen.
Niet ver van de info, gingen we naar het kantoor van de backpackers, om daar een hostel te boeken. Het kantoor ging om 17.00 pas open en het was nu 15.00. De kans was zeer groot dat alles vol zat. We besloten om wat verder door te rijden naar het naburige plaatsje Northcliffe.
Al snel kwamen we er achter dat we niet op de goede weg zaten naar Northcliffe , maar op de weg naar Walpole.
Onderweg zie je maar weinig verkeersborden staan en er is weinig verkeer. Onderweg ze je ook niet veel tankstations of dorpjes etc.... Alleen maar hele lange wegen.
Toen we een stuk gereden hadden zagen we toch nog een bord Northcliffe. Omdat het al aardig laat in de middag werd en Walpole nog zo'n 95 km rijden was besloten we het dorp op te zoeken.
In de één straat bestaan plaats Northcliffe, vonden we een leuk backpackers hotel voor deze nacht. We hebben hier onze eigen kamer met twee losse bedden. Heerlijk een gewoon bed ,dan hoef ik niet naar boven op het stapelbed!
Toilet en douche zijn op de gang.
Beneden in het restaurant vanavond heerlijk gegeten!
Morgen maar verder rijden naar Walpole.
Het was weer een geweldige dag en het zonnetje was weer volop aanwezig....! (29 graden!)

Donderdag 22-10-2015

Vandaag al weer een week van huis en ik wil nog nog lang niet terug naar het koude kikkerlandje!
We zijn op doorreis, dus het vroeg uit ons bed...
Bij de lokale supermarkt hebben we vers brood gehaald en na een snel ontbijt, zijn we door gereden naar Walpole.
Het was toch nog een stuk rijden en de weg werd saai... Op een gegeven moment zei ik tegen Henny het zou mooi zij als we nu eens een paar wilde Kangaroos zagen...
Nog geen half uur later zag ik al rijdende vanuit mijn linker ooghoek een Kangaroo de weg op komen. Mijn reactie was gelijk remmen. De auto kwam nog geen drie à vier meter voor de Kangaroo tot stilstand... Pfffff dat hebben we overleefd! Een zeer verhoogde hardslag en de adrenaline gierde door m'n lijf..!
Hier in aussie zeggen ze dat je beter niet kan remmen, maar doorrijden! Voor mij geen optie!
Doorrijden en een flinke aanrijding met een Kangaroo of de berm in rijden, zodat alle airbags open gaan en dat je over de kop kan vliegen... In beide gevallen zou dat ziekenhuis of anders zijn!

Wat we vandaag willen gaan doen ligt net iets verder op deze weg. Tussen Walpole en Denmark in...
We gaan Walking above the Giants at the tree top walk. Geweldig om te zien!
Ver boven de grond, ter hoogte van de toppen van de bomen hangt er een vaste brug waar je over heen kan lopen.
Geweldige kleurverschillen, ligt invallen , dieptes etc... Geweldig voor de foto!
Later liepen we een trail dicht aan de grond.. Je zag er hele oude bomen met grote gaten erin en er was nog veel meer te zien...!
Het was een leuke trip om te maken...!
De morgen was om gevlogen en de temperatuur in de auto was tot 39 graden gestegen...
Even de airco aan en de weg kon weer voorgezet worden naar Denmark.
Het was niet ver naar Denmark.
Onderweg zagen we een weiland vol herten lopen. Het waren er wel honderden. Ook zagen we een aantal dode kangoeroes aan de kant van de weg liggen.
Daar bij de info gevraagd wat er te doen is in Denmark.
Ze verwezen ons naar de Denmark Animal Farm.
Het was een stukje rijden daar aangekomen, kregen we voedsel voor de dieren.
In een hok buiten zaten twee koala's. We mochten ze op de rug aaien en foto's maken.
Verder waren er nog vele andere dieren zoals de Alpaca, geiten, Kangaroos....
Binnen mochten we een vijf maanden oud kangoeroetje vast houden, die ze Sparkel noemde.
Zijn moeder was omgekomen en mensen hadden hem naar de Farm gebracht.
Sparkel mocht ook even vrolijk buiten rondlopen, ook om de behoefte te doen maar ook om te spelen... Wat was dat lief en schattig om te zien. Het leverde leuke foto's en filmpje op...!
Het was nu wel tijd om naar Albany te rijden. Het is nog zo'n 53 km rijden..
Onderweg kwamen we nog papegaaien tegen en de Ibis vogels.

We zitten nu weer in de YHA hostel in Albany. We delen op dit moment de kamer met een meisje uit Hong Kong.
Het is er gezellig en je maakt snel contacten met anderen...
Zo zijn we een stel met twee kinderen van een andere hostel al meerdere malen tegen gekomen de afgelopen dagen. Het is even kletsen en we vervolgen onze eigen wegen..

Heel veel liefs allemaal uit Aussie!

• 25 Oktober 2015 - 13:35

Tante Irma:

Hallo lieve Ingrid en vriendin,

Wat vind ik dat leuk dat ik jullie kan volgen. Wat hebben jullie al veel meegemaakt en gezien.
    In ieder geval Ingrid, jij kunt ons de mooie plekjes vertellen rondom Perth als wij, je moeder en ik, volgend jaar naar Tony gaan. Hij is nu thuis en jullie gaan er zeker over een week naar toe?
    Geniet maar fijn en ik hou jullie zeker in de gaten.
    Liefs, tante Irma

• 26 Oktober 2015 - 20:07

Hanneke En Jan:

Hennie en Ingrid.We hebben jullie reisverslag en Fotos gezien en gelezen.Wij zijn blij dat jullie het zo fijn hebben.Vooral de Foto van de walvis was geweldig.We wensen jullie nog een fijne vakantie toe.Hartelijke Groeten Jan en Hanneke.

• 27 Oktober 2015 - 20:14

Hannie De Leeuw:

hoi ingrid.
    Het is weer genieten van jouw reis verhalen, net een week daar en al zoveel gezien en beleeft.
    Geweldig !!
    Wachten op het vervolg...........
    Geniet ervan.
    Groetjes Hannie.