Wild coast - Reisverslag uit St Francis Bay, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Wild coast - Reisverslag uit St Francis Bay, Zuid-Afrika van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Wild coast

29 September 2017 | Zuid-Afrika, St Francis Bay

Lieve familie en vrienden,

De afgelopen dagen weer veel mee gemaakt…
Ik hoop dat jullie weer genieten van mijn reisverslag.

Dag 8. Zaterdag 23-09-2017

Vandaag weer een dag safari. Het is heel vroeg opstaan….. we rijden met jeeps in ruim een uur rijden naar het Hluhluwe-Imfolozi Park. Het regent ondertussen en het is best fris. Gelukkig gaan de zij luiken tijdens het harde rijden omhoog.
Daar aangekomen is het weer een beetje opgeknapt.. het regent niet meer maar er is nog een harde wind. Goed aangekleed zit iedereen in de jeep in afwachting wat we vandaag zoal zullen zien.
Al snel komen de impala's voor de lens.. wat een ranke diertjes en wat zijn ze snel….
De zebra's liepen over de weg en en de apen kwamen aan het spelende richting onze jeeps.
De giraffen waren blaadjes van de bomen aan het eten met hun lange tong haalde zij deze er af.
Niet verder zagen we drie wilde honden.. deze gingen ze een verdovende schot geven voor verdere onderzoeken en ze zouden een halsband om krijgen, zodat ze altijd weten waar zij zich begeven. Ze lokte de wilde honden met een impala kadaver…
De weg werd er voor versperd, dus na een paar foto's moesten we met de jeep omkeren.
Er was ondertussen een file ontstaan.
Wat verder tijdend zag je in de verte achter een heuvel een paar neushorens staan en soms kwam de neus even in het zicht… heel jammer, dus hopen we er op ze later wat beter te zien.
Olifanten en de buffels we tegen, maar deze waren op weg naar de rivier bedding om te kunnen drinken, dus was het vele achterwerken (konten bekijken.. hahaha)
Een paar wratten zwijnen lagen onder een boom te relaxen
Opnieuw zagen we heel ver weg een paar neushorens lopen, maar voor een foto eigenlijk niet zo mooi.
Maar gelukkig niet veel later zagen we in de droge rivier bedding een neushoorn lopen. Het mooie is de neushoorns die we tot nu toe hebben gezien hadden allemaal de hoorn.
Ver in een boom zagen we een vis arend, wat een prachtig beest… ondertussen al meerdere gezien.. tussen de bossen waren de koedoes die bleven maar op veilige afstand eten.
In het park hadden we de gedurende dag het ontbijt en de lunch. Heerlijk eten kregen we en van alles was er genoeg.
Rond drie uur reden we terug naar St. Lucia en daar verwelkomde Helma ons allen.
Helma is ondertussen bij ons in het appartement ingetrokken.
Het was gezellig kletsen… muziekje op… reisverslag zo goed ik kan bijwerken en wat foto's op Facebook gezet….
Het was een gezellige boel bij ons, want Sylvia kwam ook nog buurten en onze haren invlechten.
Het avondeten was weer super en tijdens het eten kwamen de nijlpaarden door de straten van St. Lucia gelopen…. Met een paar op afstand er achter aan gegaan. Het was moeder en kind… geweldig… ze waren op weg naar het water.
Na het eten liepen we met z'n allen terug naar onze appartementen.
Daar aangekomen begonnen we met z'n drieën gezellig te kletsen….
Helma gaf an een gezellig Zuid Afrikaans barretje te kennen… met z'n drieën er stiekem naar toe gegaan. Wat was het gezellig….
Helma de reisbegeleidster woont in Zuid Afrika en zij doet al jaren Touren met groepen door Zuid Afrika. Zij was vorig jaar de beste reisleidster van Djoser maar ook van Zuid Afrika…
Ze is echt een heel lief tof wijfje, maar zo bescheiden en gewoontjes is wel in voor een geintje en lol maken…… ze kent dan ook heel veel mensen. Die haar allemaal om armen… nu waren wij er bij maar wij kregen ook gelijk een drukkie ( knuffel/ hug => drukkie geven)

Het was een super gezellige tent en de mensen zo vriendelijk…
Heerlijk even gedanst… en aan de Amarula….
Maar helaas morgen weer vroeg op… dus het niet al te laat gemaakt.
Het was weer een top dag!

Vanaf hier rijden we door de wild coast!

Dag 9. Zondag 24-09-2017

Alweer een week hier in Zuid Afrika.. het lijkt al veel langer, want het is zo gezellig onderling,
Vandaag weer een lange reisdag voor de boeg. We rijden naar Kokstad via Dubai en een deel langs de Wild coast.
Een dag van veel zitten…. Af en toe een stop voor koffie of iets anders…
Vele proberen te slapen, maar ik ben klaar wakker en naar een muziekje aan het luisteren.
Van een zeer heuvelig gebied gaan we naar een vrij vlak gebied. Het Iet er al wee groener uit.
Tussen de middag hebben we een stop in een winkel centrum en kunnen we wat eten.
Helma ontmoet ondertussen haar familie, die ze al zo lang moet missen.
We komen toch vroeger dan gedacht aan in Kokstad. De afgelopen week hebben we maar liefst al 2000 km gereden en nog drie te gaan.
Het zijn prima kamers en we zitten alllemaal bij elkaar. De kamers liggen in een U vorm en al snel zit iedereen buiten te lezen, foto's te bekijken en vooral te kletsen.
Met de bus gaan we vanavond naar Kokstad centum om daar een hapje te eten… het is absoluut te ver om te lopen, maar de criminaliteit is daar erg groot…
We worden er dan ook flink op gewezen om geen camera's of andere waardevolle spullen mee te nemen wanneer je een wandeling gaat maken… Ze stelen het zo van je…
Het was weer een gezellig restaurant met heerlijke gerechten…
Op de kamer later nog wat relaxen en nu vallen de ogen bijna dicht, dus moet ik geen slapen.

Dag 10. Maandag 25-09-2017

Vandaag zijn we weer “on the road again..” ons lijf lied deze reis. We moeten heel wat kilometers afleggen en we zullen een heel zwaar traject moeten rijden…
Onderweg hebben we meerdere stops voor het tanken van brandstof of koffie.
Een bezoek aan het Nelson Mansela Museum is een prachtige onderbreking… wat heeft die man veel gedaan…
Half de middag begint het ruige gedeelte. We moeten ruim 99 km over een een ongeasfalteerde
weg afleggen. Het is zo slecht dat we er vier uur over doen…
Onderweg is er wel een plas pauze, maar in ons geval is het wildplassen…..
Tussen de struiken…
Het is een mooie rit, want in dit gebied kennen ze geen “ witte” mensen… de mensen daar wonen erg primitief, maar zijn zo vriendelijk… iedereen zwaaide en de jonge kinderen liepen achter de bus aan…
Aangekomen dicht bij onze Lodge, wist ook Helma niet waar we moesten zijn. Zij was hier ook nog nooit geweest.
Met onze complete bepakking liepen we een berg op naar boven… Hijg…. Puff wat was het zwaar. Lucht te kort was het gevolg….
Eindelijk kwam er hulp en de grote bagage werd naar boven geholpen.
Zelf eindelijk daar aangekomen, was het nog even de vraag waar we sliepen…
De rondavels waren allemaal al bezet… moeten we in een tent slapen, die er niet uit zie???
Gelukkig wordt er onderling geschoven en liggen de mannen bij elkaar..
Er blijft tenslotte één Rondavel over, waar we met z'n drieën in slapen…. Helma is er weer gezellig bij gekomen… het is een Fairtrade Lodge.
Bij de bar worden we verwacht en krijgen we te horen hoe alles werkt..
Al snel zakt de moet in vele hun schoenen…, want er is geen stromend water en elektra!
De toiletten waren dus niet door te spoelen en werken op een septic tank…, wat een stank stank was het… dat wordt gewoon in de “vrije natuur” plassen….
De douches werkte op petroleum.. die je moest aan steken en na 5 minuten had je warm water…
Dat gaat het niet worden….
Vele in de groep, ook ik geven aan hier niet langer dan één te willen blijven.
Uiteindelijk raken we het als groep er over eens, dat we morgen weer vertrekken…
Helma regelt de rest via Djoser en de plaatselijke agent….
Met z'n allen nuttige we de niet zo smakende maaltijd en drinken gezellig wat bier of wijn.
Helaas komt dan het schokkende nieuws over de overval op de Nederlandse groep van Fox reizen…. We zijn allen erg aangeslagen. En hebben het er nog een hele poos over.
Iedereen zoekt na een vermoeide reis zijn Rondavel weer op.
Buiten was het nog even tanden poetsen….
Het was weer super gezellig ondanks de tegen vallende Lodge.
Gelukkig trekken we morgen weer verder!

Dag 11. Dinsdag 26-09-2017

De wekker toch gezet, maar helaas waren we alle drie al heel vroeg wakker.
Het is een prachtige omgeving… zee strand en heel veel bomen.
Tijdens een kop koffie was het prachtig…. Het uitzicht over de Indisch oceaan.
Daarna toch wat dichter bij de oceaan wezen kijken en prachtige foto's gemaakt.
Ook met mijn glazen bol….
Eindelijk was het tijd om Bulungula te verlaten…. Maar waar is de chauffeur Ernest????
Na lang zoeken lag hij nog te slapen in zijn tent.
We moesten weer heel de reis terug over de slechte onverharde weg. Drie en een half uur later komt Ernest er ook nog achter dat hij al zijn belangrijke papieren en geld vergeten is…
De Lodge in Bulungulu werd gebeld en ze kwamen met een snelle auto alles brengen….
Wij stonden te wachten op de gewone weg…
Ander half uur later konden we verder rijden…
Na de klok van 19:00 kwamen we in onze nieuwe Lodge aan.. verwelkomd door gezang en dans..
Al snel kreeg ik de sleutel van onze kamer. Wauw wat zag het er geweldig uit…. Een groot bed met zitje en schommelstoel. Verder lopend was er een smal gangetje naar nog een kamer met drie eenpersoons bedden.
Al snel gingen we aan het diner en wat was het goed…
Zo blij dat we eerder weg zijn gegaan bij de bulunlgulu Lodge.
Heerlijke warme douche en schone bedden.
Wat zal ik lekker slapen!

Dag 12. Woensdag 27-09-2017

Vandaag een rustige dag…
Janine en ik zijn al vroeg wakker. Wakker worden van het gedender van de zee.
En wat een uitzicht hebben we… over het zwembad en de zee…. Prachtige beplanting en palmbomen.
Onze koffers moeten pas om 10:00 bij de bus staan..
Na het ontbijt konden we op ons gemakje de reistas bij de bus zetten en de andere bagage ging ook in de bus.
Wat een relax ochtend…
We zagen ver op zee een aantal dolfijnen, walvissen en orka's zwemmen.
Helaas was het te ver van de kust om daar een foto van te maken.
De branding van de zee was zo sterk en er liggen zo veel rotsen en keien in het water Rn dan ook nog die sterke stroming.
Het was prachtig om er foto's van te maken, maar zwemmen zal het niet worden….
Een zeer verfrissende brrr koude duik in het zwembad genomen en in de relax stand bij het zwembad gelegen, tot de lunch. Na de lunch vertrekken we voor de langste rit… Haha
Naar onze andere Lodge op nog geen steenworp afstand. (800 meter)
Daar werden we ook weer warm ontvangen door zang en dans.
Wat hebben we weer een mooie kamer…
Al snel zijn we met onze vuile was bezig… na telling brengen we het naar de resectie… morgen wordt alles weer schoon gewassen…
Al snel komen er meerdere van de groep..
Nu gaan we helemaal los met een heel stel belanden we in de bar en daar hebben ze de heerlijkste cocktails die we niet konden weerstaan…
Met z'n allen gezellig zitten kletsen en na een snelle douche zijn we later aan tafel gegaan, voor een heerlijke maaltijd.
Vanavond gaan we helemaal los in de bar… voetjes van de vloer en veel lol maken..
Nu loopt het al tegen de klok van 23:30, nog even schrijven en dan slapen…
Alweer een dag voorbij!

Dag 13. Donderdag 28-09-2017

Vandaag is het een vrij rustige dag… maar toch zijn we vroeg wakker…
Na een uitgebreid buffet ontbijt… is het nog even relaxen.
Om 10:00 gaan we op excursie naar een waterval.
We worden met een jeep opgehaald. Met z'n vieren kunnen we in de laadbak en binnenin zijn er ook nog zit plaatsen. De groep kan niet in één keer mee.. dus splits de groep in tweeën…
We moeten maar heel even wachten.
We rijden een stukje over de weg en dan slaan we af en gaan verder over gras en rotsachtige weg. Een gedeelte van de groep loopt een stuk de steile berg op…
Een klein groepje waar ik bij hoorde gingen omhoog met de jeep….
Uiteindelijk komt de groep weer samen bij de lagune met een hoge rotswanden..
Met een bootje gaan we over het water, door de lagune.
Daar aangekomen was het nog even naar boven klimmen over flinke rotsen die erg ongelijk lagen..
Gelukkig hielpen ze ons en ik had een stok bij me voor extra steun.
Een aantal jongens die ons begeleiden sprongen van de hoge rotsen af in het koude water. Het was ons te koud.
Van de gids kregen we veel uitleg over de omgeving en geschiedenis ervan…
Met de boot werden we weer naar het vaste land gebracht….
Een gedeelte van de groep gaat een stevige wandeling maken wat over het strand naar het hotel lijdt.
Met ons al zeer hecht groepje gingen we met de jeep terug naar het hotel…daar was het even tijd voor een bakje koffie.
Ondertussen was het tijd voor de lunch.. mmmm wat was dat weer lekker een mandje vol met diverse vis met frietjes. Veelte veel maar zo lekker…
De tijd vliegt als het gezellig is…
Om drie uur gaan we weer met de jeep en de zelfde gids naar een dorpje…
Bij de lokale bewoners mogen we binnen komen… ze wonen in een Rondavel. Ze slapen op rieten matjes.. koken in een soort schuurtje van golfplaten..
Het gezin waar we mochten gaan kijken, lieten ons zien hoe ze hun mais malen voor o.a brood, het fijn maken van het mais tot een meel… de kinderen zongen wat liedjes. De medicijn vrouw maakte een drankje.
Wat zijn de mensen vriendelijk!
Terug bij het hotel was het tijd voor een heerlijke cocktail… ja wat voor gaan we nu weer eens uitproberen??? Natuurlijk is ons groepje compleet.
Even kort… ons groepje bestaat uit … Helma (onze reisbegeleidster), Yvonne, Tineke, Sylvia, Wim, Janine en natuurlijk ik zelf…
Wij trekken vanaf het begin al met elkaar op.
O ja dat heb ik ook nog niet verteld, Yvonne woont ook in Zeeland en wel in Middelburg. Geen echte Zeeuw van origine.
Al snel is bijna heel de groep in de bar en is het gezellig.
Vanavond een grandioos buffet gehad met heel veel verschillende soorten vis.. oesters, mosselen, zee baars en nog veel meer… maar het lekkerste waren toch de gamba's
Ja als je aan de kust zit moet je dat toch zeker eten… voor diegene die geen vis lusten was er ook vlees..
ook het na gerecht was weer top!
Op onze kamer lag onze schone was netjes gestreken…
Morgen gaan we weer on the road!

Dat was het weer voorlopig...
De aankomende dagen ga ik weer een aantal spannende dingen meemaken!
Tot snel!!!
Liefs Ingrid

• 04 Oktober 2017 - 15:40

Marijke Van Leerzem:

Ha Ingrid!

Wat heb je weer veel beleefd en gezien! Wat wonen wij dan toch luxe! Het is wel een gezellige boel onder elkaar zo te lezen. Lekker verder genieten en weer bedankt voor je boeiend reisverslag hoor!