Kakadu National Park - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Kakadu National Park - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Kakadu National Park

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

27 Januari 2012 | Australië, Darwin

Afgelopen dagen heb ik het weer heel druk gehad!
Maar dat is allemaal weer te lezen in het reisverslag hieronder!

Maandag 23 januari

Na alles bij elkaar gezocht te hebben. Checkten we ons uit bij het Haven Resort. Onze rugzakken konden we opslaan in de opslagruimte van de hostel. Gelukkig maar, anders zou je er een hele dag mee rond lopen.
Al onze bezittingen die nog in de auto lagen, hebben we er ook uit gehaald.
Met behulp van de TomTom reden we naar het hotel waar ook Hertz auto verhuur gezeteld is. Daar moesten we de kilometer stand opschrijven en de sleutel en papieren bij het hotel inleveren. We hebben de afgelopen week toch weer 1050 km gereden in nog geen week tijd.
Het bleek overigens niet ver van het centrum te zijn, dus liepen we terug naar het centrum. Daar nog wat rondgelopen en tevens op zoek gegaan, waar ze de didgeridoo workshop geven van 14.30 tot 15.00 . Helaas, maar ze zijn op vakantie en komen 27 januari pas weer terug. Gelukkig zijn we nu gaan kijken, anders hadden we vanmiddag voor een gesloten deur gestaan.
Na nog wat boodschappen gedaan te hebben zijn we terug gegaan naar de hostel en daar Noodles gegeten met yoghurt na. Hebben we toch warm gegeten voor we op de trein gaan!
Samen met zus naar het station gelopen, waar om 13.40 de Ghan train arriveerde vanuit Adelaide.
Vanavond om 18.00 gaat hij verder met ons er in richting Darwin. Onder luid getoeter kwam de trein binnen.
Terug lopend naar de hostel, bleek het station toch niet zo heel ver weg was van de hostel. Dus besloten we om met onze bepakking naar het station te lopen.
Waar het binnen in de ontvangst hal heerlijk koel was.
Rond 16.30 kwamen ze ons vragen om als eerste in te checken en een uur later mochten we de trein in. We zaten weer helemaal achter in de trein. In dat treinstel zaten we wel bijna van voren.
Er waren vele Nederlands in de trein die met de groepsreis van Djoser waren. Ik raakte even in gesprek met een van hen. Zij zaten helemaal achterin de wagon.
De zonsondergang was deze keer niet zo mooi, er was te veel bewolking en het was snel donker buiten.Na wat gegeten te hebben zijn we later nog in Cafe Mathilda een flesje wijn gaan drinken.
De treinreis was verder weer lang, hangen af en toe slapen en wat lezen. Soms stond de trein een poosje stil.
In Tennant Creek maakte de trein een echte stop en stapte er mensen uit, maar zo kwamen er ook weer mensen in de trein. Het was toen al middernacht.

Dinsdag 24 januari

Het zijn rare uren in de trein. Bij zonsopgang waren we al weer wakker en de zon kwam langzaam boven.
Om 9.00 kwamen we aan in Katherine. Daar kon je een aantal dag trips boeken. Wij wilde alleen maar naar het centrum van Katherine.
Het is normaal dat de trein in Katherine stopt en dat je uit de trein mag. In ons geval is het anders de trein gaat niet meer verder naar Darwin. Een paar weken geleden, toen we al in Australia waren. Kreeg ik een mail dat de Ghan trein maar tot Katherine gaat, omdat er een spoorbrug door wateroverlast en cycloon gedeeltelijk is ingestort. De trein kan gewoon weg niet verder! We zullen met bussen, verder gebracht worden naar Darwin.
Met shuttles bussen werden we naar het centrum gebracht. We werden bij het informatie kantoor afgezet. In het centrum hebben we wat rondgelopen en gezellig een bakje koffie gedronken in een koffieshop. In het plaatsje Katherine is verder niet veel te beleven. We blijven er ook niet lang!
De Aboriginals zelf zitten gezamenlijk in het park te kletsen en doen eigenlijk ook niet veel.
Om 12.00 kwamen ze ons weer ophalen met de shuttle bus, die ons weer naar de trein bracht. Daar konden we onze spullen ophalen. Het wachten was nu op touringcars die ons verder zal brengen naar Darwin. Het duurde behoorlijk lang allemaal, maar het was in de trein met airco goed vertoeven. Dus besloten we alvast wat te eten.
Uiteindelijk kwamen de touringcars naast de trein gereden en konden we instappen. Het duurde ook nu weer allemaal heel erg lang en niemand wist wat er echt ging gebeuren.
We moesten onze eigen grote rugzak naar de bus brengen, zodat deze onder in het bagage ruim kon worden gelegd. Tegen 14.30 verlieten we uiteindelijk Katherine en zijn we op weg naar Darwin. Wat ook nog een kleine 300 km is. De chauffeur liet ons de brug zien die door het noodweer getroffen is en daar kan toch echt geen Ghan trein overheen. Voorlopig is er nog heel wat onderhoud aan die spoorbrug!
Onderweg hadden we een toilet stop, bij een cafeetje en konden we wat drinken. Buiten stonden er van die grote trucs met drie of vier aanhangwagens erachter, ook wel road trains genoemd.
Geweldig hoe die chauffeurs deze bakbeesten, kunnen besturen. Je zag ze alleen maar in de Outback rijden!
Onderweg begon het buiten te regenen, maar naar mate we dichter bij Darwin kwamen, kwam het met bakken te gelijk naar beneden. Een echte tropische stort bui!
Rond 18.00 kwamen we aan in Darwin. We wisten dat ons hotel ongeveer twee straten, verwijderd was van het busstation waar we afgezet werden.
Dus in de stromende regen,met bepakking zijn we op zoek gegaan, naar ons Marambeena Resort Darwin Gelukkig hadden we het snel gevonden, maar we kwamen als verzopen katjes aan.
Bij het hotel konden de goten het water nauwelijks aan en moesten we door vele plassen water lopen. Onze kamer was geweldig en lekker ruim.
Bij de receptie zijn we nog gaan checken, voor de tweedaagse trip naar het Kakadu National Park. Hoe laat we moeten klaarstaan. Maar daar konden ze ons niet helpen. Het kantoor was inmiddels al gesloten. Het advies was wel om 6.00 klaar staan in de lounge.
Toen we daar toch stonden vroeg ik gelijk maar voor een wake up call, voor de volgende dag om 5.00.
Nu hadden we toch wel trek gekregen maar het stortte buiten nog steeds, dus besloten we bij het hotel een hapje te eten. Bij de poolbar konden we nog wat bestellen en op de kamer opeten.
Om 23.30 toen ik al diep lag te slapen werden we opgeschrikt door een intercom bericht dat er een alarm was. Ik dacht dat het al ochtend was, tijd om op te staan, maar er bleek een brandweer auto bij het hotel te staan. Later werd er omgeroepen dat het loos alarm was en konden we verder gaan slapen. Wat er loos was weten we niet!

Woensdag 25 januari

Om 5.00 kregen we onze wake up call. Onze grote bagage, blijft achter in het hotel want morgenavond komen we hier weer terug.
Dus met een beperkte bepakking voor een overnachting zaten we om 6.00 klaar in de lounge te wachten tot er een bus kwam. De eerste bus was voor een meisje die naar het vliegveld moest.
Maar om 6.10 kwam er een truck van APT Day Tours voorgereden. Jawel hoor de gids tevens chauffeur kwam ons ophalen voor onze trip, naar het Kakadu National Park. Dit is het grootste natuur park van Australia.
We moesten eerst nog andere gasten bij hun hotel ophalen. Met een groep van 13 man gaan we op stap.
Het was nog dik 200 km rijden naar het park en onderweg hadden we dan nog even een koffie stop. Daar waren ook een aantal dieren in gevangenschap te zien een zout water en een zoet water krokodil. Verder nog een buffel en varken met jong.
Eerst werden er nog twee mensen afgezet bij het informatie kantoor. Voor een andere tour! die wij morgen gaan maken.
Als eerste maakten we een stop bij het Warrandjan Aboriginals Cultural centre.
Daar mochten we weer geen foto's maken. Anders ontneem je een stukje leven van de Aboriginals. In het centre zag je hoe de mensen leven. Vissen en op een andere manier aan voedsel komen. Het was weer heel interessant.
Na weer een heel eind gereden te hebben en allerlei dieren in het wild te hebben gespot. Zoals krokodil, wallabies, dingo's en vele vogel soorten. Gingen we een cruise maken on the yellow water and the east Alligator. Een hele mooie tocht over het water. Het water was in deze natte tijd drastisch gestegen. In de droge tijd kunnen ze er geen eens met een boot komen, maar dan kunnen de mensen een trail lopen over bruggetjes, die nu geheel onder water lagen. Zelfs de parkeerplaatsen waar de auto's dan staan, staat het water nu 1.8 meter hoog.
Maar de natuur was geweldig mooi. Vele waterlelies, o.a. de lotus waterlelie staat prachtig in bloei.
Na ruim een uur gevaren te hebben zijn we terug gegaan. Jammer maar we hebben geen krokodil van dichtbij kunnen bekijken. Ondertussen begon het ook weer te regenen. Gelukkig viel deze bui wel mee en is de temperatuur was nog dik 34 graden.
Ondertussen had ik toch wel trek gekregen!
Al lopende naar het restaurant zagen we een klein kikkertje, het was ter grote van de nagel van mijn pink. Heel klein dus, maar heel erg giftig volgens de gids.
Onze lunch was in buffet vorm dus konden we pakken wat we wilde. Een heerlijk uitgebreid buffet!
Het weer was ook weer helemaal opgeklaard, voor zolang het duurde.
De tour ging weer verder naar het Nourlagie and Ubirr art site. Een wandeling van drie kwartier,door het bosgebied, langs rotsen en grotten waar de Aboriginals schilderingen hebben gemaakt met natuurlijk een betekenis.
Al door de bossen lopende zag ik ineens een wallaby weg huppelen. Wat geweldig!
Het was nu tijd om richting het hotel te gaan! Plotseling liep er ineens een wallaby over de weg, voor de truck. De gids kon gelukkig nog net afremmen,om het dier te kunnen ontwijken. Het dier ging er als een speer vandoor. Er liep ook een reptiel op de weg die hij met de truck ontweek, het bleek de kraaghagedis te zijn.
De Frilled Neck Lizard is donker rood van kleur en is niet zo heel erg groot.
Bij het eerste hotel wat er duur uit zag, stapte vier mensen uit en wij gingen er bij het Aurora Kakadu resort uit voor een overnachting. De rest van de groep had maar een dag trip geboekt, dus moesten nog terug naar Darwin.
Morgen om 7.15 worden we er weer opgehaald!
De kamer zag er goed uit met prachtig uitzicht over de tuin. Het is alleen jammer dat het regent.
Na wat te relaxen zijn we in de bar wat gaan eten.
Het was weer een indrukwekkende, leerzame dag.
Morgen nog een dag in het Kakadu National Park!

Donderdag 26 Januari

Australian day!
Herdenking dat de eerste "blanke" aan land kwamen in Australia. Hiervoor was het, het land van de Aboriginals.

Donderdag 26 januari

Het was wederom vroeg uit bed. Om 5.45 ging de wekker af!
Aankleden, spullen pakken en wat eten.
Na het uitchecken stonden we helemaal klaar voor vertrek alleen de truck was er nog niet.
Ondertussen liepen we daar maar wat rond. Zus kwam me waarschuwen, dat er een wallaby rondliep! Aan de voorkant van het gebouw, vlak bij de weg zat een wallaby. De wallaby zat op een flinke afstand, maar voetje voor voetje liep ik er steeds dichter naar toe tevens maakte ik vele foto's.
Als de wallaby wat hoorde zag je zijn oren spitsen!
De truck kwam er aan, maar hij bleef gewoon zitten tot op het laatste moment. Toen nam hij toch een paar grote sprongen, die ik mooi op de foto kon zetten.
Ik heb ook nog een stukje gefilmd, wat ik ga plaatsen op mijn site.
Het was tijd om verder te gaan maar we vroegen de gids Lindsay of hij wilde stoppen voor een dingo, want die hebben we nog steeds niet op foto staan. Op dat moment kwam er net een vanuit de bosjes en konden we hem als nog op de foto zetten.
Al rijdende gaf de Lindsay door nog vier andere mensen te moeten ophalen. Vandaag zijn we dan met een groep van acht mensen. Een lekker klein groepje. Het bleek de zelfde mensen te zijn die gisteren ook bij ons in de groep zaten.
We vervolgde onze weg en als eerst stopte we bij een rivier, daar zou een hele grote krokodil in leven maar natuurlijk niet kunnen vinden, maar de omgeving was prachtig.
Verder rijdend kwamen we bij uranium mijnen, die nog actief in bedrijf is. Natuurlijk word het product uranium op een goede manier vervaardigd in producten etc. Het gebied was goed beveiligd en niet toegestaan voor ons. Raar eigenlijk dat zoiets in een natuur gebied is. In de mijnen zit ook goud, zilver en koper, maar dat mogen ze niet hebben, dus gooien ze het terug. Mogen ze mij wel wat van het gou geven, ha,ha,ha.
Je zag vrachtauto's de mijn uit rijden, vol met uranium. De mensen die daar werken dragen altijd beschermende kleding.
Van de Aboriginals mogen ze de mijnen wel gebruiken alleen het slechte het uranium mogen ze hebben. Het goud, zilver en koper moest terug de grond weer in. Het is tenslotte het land van de Aboriginals!
Vandaag reizen we met een 4WD. We hadden een stop bij het Bowali visitor centre voor wat te drinken en er was ook weer veel te vinden over de cultuur van de Aboriginals.
Met de truck gingen we verder en stopte bij een boot die in een ondergelopen gebied van het park lag aangemeert. Wel raar hoor de weg houdt ineens op omdat de rest onder water ligt.
Met de boot gingen we weer het natuur gebied in en zagen we vele vogels maar weer geen krokodillen. Na ruim een half uur gevaren te hebben kwamen we weer aan bij een weg waar auto's stonden. De gids ging nu een busje halen, want de truck staat op een andere locatie. Het busje werd achteruit het water ingereden en stopte aan de voorkant van de boot. We konden zo instappen, vanaf de boot de bus in. Tijdens het rijden zag ik ineens een hele grote vis arend vliegen. Wat een mooi beest is dat toch!
De groep is heel erg gezellig en we kletsen wat af.
Met het kleine busje reden we naar Ubirr om daar geweldige Aboriginal rotsschilderingen te zien. Hele mooie beschilderingen met een betekenis. De gids had veel te vertellen over planten en vruchten die er groeide. Sommige hebben een geneeskundige werking.
Het gebied is afgesloten voor onbevoegde, maar Lindsay heeft een sleutel om het hek te openen.
Toen we daar zo liepen, zei ik ineens het zou leuk zijn als we een rock wallaby zouden zien en nog geen minuut later zagen we er een boven op de rotsen zitten. Super hoor!
Het was wel een klim om er te kunnen komen maar dat hadden we er graag voor over. Op een gegeven moment stonden we op de rotsberg van Arnhem Land, met een geweldig uitzicht over de bergen en landschap. Lindsay vertelde dat hier de film Crocodile Dundee is opgenomen.
De lunch hadden we daar bij de rotsen. Het was een picknicken, want de lunch pakketjes waren klaargemaakt. Het was verpakt in plastic doosjes en er zat salade, aardappelsalade, ham, gebraden kipfilet. Vruchtcocktail en een pakje vruchtensap en nog meer dingen in.
Met het busje gingen we terug naar de boot. Voor een Guluyambi cruise on the East Alligator river. Aan boord waren een aantal Aboriginals, die ons over het land vertelde en hoe ze te werk gaan tijdens het vissen. Eigen gemaakte pijlen en hulpmiddelen om de pijlen een eind weg te schieten. Het wel heel erg leuk om zulke dingen van een local te horen.
De cruise was weer geweldig. Langs landschappen die je in droge tijden, lopend kan bezoeken en nu per boot moet bevaren worden. Water standen van 3 meter is heel erg normaal. Maar dan kan je het Kakadu National Park niet meer in.
Na de geweldig boot tocht konden we weer in de grote truck stappen en reden we naar het crocodil hotel. Vandaar zullen we met een andere truck naar Darwin worden gebracht.
Vanaf het hotel vertrokken we rond 16.00. Onderweg zag ik weer vele wallaby's en soms in groepjes.
Bij het Window on the Wetlands, werden we getrakteerd op een wijntje met hapjes in de vorm van kaas, tuc en fruit. Dat was wel een heerlijke afsluiting van de 2 day Kakadu Art Sites and Wildlife. Onderweg zagen we nog vele wallaby's en dingo's rondhuppelen.
Het was nog ruim 50 minuten rijden naar Darwin en het begon al weer donker te worden. Gelukkig hebben we een droge dag gehad!
Om 20.00 werden we bij het Mirambeena Resort afgezet.
Na het inchecken zijn we naar de kamer gegaan en hebben onze spullen daar neer gezet. Later halen we onze andere bagage op, die in het hotel zijn opgeslagen. We gaan eerst wat eten. Bij een Thais restaurant hebben we voortreffelijk gegeten.
Terug in het hotel gingen we moe, maar voldaan slapen.
What is wild life beautiful!!

Vrijdag 27 januari

O, wat heb ik lekker geslapen en voor ons doen uitgeslapen tot 8.15. Vandaag houden we een relax dagje.
Natuurlijk moet er weer eens een was gedraaid worden. Met de droger hadden we wat problemen, want de ene droger deed het wel maar droogde niet goed, weer een andere stopte er mee tijdens het programma en was gewoon kapot. De monteur moest er aan te pas komen. Zodoende nam het heel wat tijd in beslag en was de ochtend al weer voorbij.
Dan is het tijd om Darwin onveilig te maken. Langs hele leuke straatjes met eettentjes liepen we naar het winkelcentrum. Daar natuurlijk weer een aantal souvenirs gekocht!
Na heel de winkelstraat bekeken te hebben, bleven we rechtdoor lopen. We kwamen uit bij de zee en de haven.
Het zag er allemaal heel gezellig uit! Langs de kust stonden allemaal luxe appartementen, met een mooie aangelegde tuin. Omdat het hier erg gevaarlijk is om te zwemmen in open wateren, vanwege de haaien. Hebben ze in het park een strand en een golfslagbad aangelegd. Het was er behoorlijk druk!
Teruglopend naar het winkelcentrum zijn we bij de Big M wat gaan drinken en een klein hapje gegeten. Natuurlijk ook weer voor de gratis Wifi!
Na een heerlijke douche zijn we in het gezellige straatje met al die eettentjes gaan eten. O, wat was dat lekker! Ik heb kangaroo vlees gegeten! Na het eten zijn we terug naar het hotel gegaan. Vannacht moeten we al om 2.00 uit bed, want om 3.00 komt de taxi ons naar de airport van Darwin brengen. Voor onze binnenlandse vlucht van Darwin naar Cairns.
Dat is pas zwaar moet je in je vakantie nog steeds vroeg uit bed.
Vanuit Cairns het vervolg van mijn reis weer.

Allen weer veel leesplezier!

Hoi zus, hoe was het concert in de zeelandhallen!
Liefs Ingrid

• 29 Januari 2012 - 06:15

Joan Wisse:

Hoi ingrid,leuk weer je reisverslag gelezen te hebben!Tjonge,jij maakt veel mee! Ach wij loonslaven genieten op afstand ook van alles,haha! Wat kan er veel water neerdalen zeg,is dit normaal voor het seizoen? Nou meisje geniet er verder nog maar van,ik houd je in de gaten,hoor! Tot je volgende verslag,groeten van joan uit het terweelse!

• 29 Januari 2012 - 19:33

Miranda Boone:

Leuk dat jullie z'on fijne vakantie hebben. Hier alles wat minder, heb wat stress weken gehad.Kyra heeft een poot verbrijzeld en is inmiddels geopereerd.
    Si is loops geworden vorige week zaterdag dus vrijdag progestoron geprikt te vroeg.
    Maandag weer geweest en toen zat ze op goede waarde.
    Dinsdag naar Barendrecht gereden en toch maar KI laten doen,en de volgende dag nogmaals. Zou gek zijn als het nu niet goed zou zijn.
    Hier even een bericht van Anne en Mieke Hallo tante hoe gaat het met je we lezen je reisverslag mee met mama.
    Met ons alles goed ,gisteren zatardedag paard gereden en vandaag zondag poep geruimd en de paardjes verzorgt.Zijn nog lekkere wezen lopen met de hondjes.Groetjes Mieke ene Anne.
    Concert ub40 was te gek alleen was nogal vroeg afgelopen,dus we zijn de stad nog maar in gegaan.
    zijn naar de ierse pup jack's geweest was er gezellig druk.
    Rond 24:15 anja naar huis gebracht op kapelle en ik was rond 01:15 thuis.
    Alles was geslaagd en nu weer een nieuwe week voor de boeg.
    Hoop dat deze wat rustiger is heb heel wat kilometers erop zitten de laatste 2 weken.Groetjes Rien Miranda Anne ene Mieke en natuurlijk Ma die de berichtjes ook leest als ze hier is.
    En bij deze iedreen nog van harte gefeliciteerd namens ons en zeker ook ma.