Van MacKay tot aan Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Van MacKay tot aan Hervey Bay - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Van MacKay tot aan Hervey Bay

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

08 Februari 2012 | Australië, Hervey Bay

Op de Nederlandse televisie is het al bekend, dat Australië weer kamt met overstromingen.
Gelukkig hebben wij daar tot nu toe nog geen hinder van!
We volgen indien mogelijk het plaatselijke nieuws of vragen het de inwoners zelf.
De overstromingen zijn wel in de binnenlanden van Queensland, in het plaatsje Roma en St George, daar is de bevolking geëvacueerd.
Ik hoop dat onze weg naar Brisbane zonder problemen verder gaat verlopen.
Ik hou jullie op de hoogte!

Zaterdag 4 februari

O, wat heeft het vannacht flink geregend, het kwam met bakken uit de hemel.
Na toch een redelijke nacht was het weer op tijd opstaan.
Ja het zal even duren voor ik weer helemaal beter ben. Ik zeg altijd maar elke dag een beetje beter. De kuur slaat gelukkig wel aan.
Het inpakken gaat steeds sneller. Om 8.30 zaten we al in de auto.
Ik hoef nog niet te rijden, met al dat hoesten, proesten en gesnotter is het ook niet erg verstandig.
We besluiten om zo ver mogelijk te rijden vandaag. Waarschijnlijk tot MacKay.
Nog niet lang nadat we op de weg zaten was er al een blokkade en moesten we omrijden. Gelukkig vonden we snel een weg die naar de goed richting gaat. Want de zogenaamde TomTom is gelijk van slag en vraagt om te keren.
Al snel zagen we een weiland waar drie kangaroos zaten en ze waren toch aan het springen. Een heel leuk en mooi gezicht, helaas konden we niet stoppen om foto's te maken.
We rijden weer door verschillende landschappen. Bergen die mooi kleuren. Heb je een grote berg, de ene helft van de berg ligt fel in de zon en geeft fel groene bebossing aan met grijs tinten en de andere helft van de berg is in de schaduw alle bebossing is daar heel erg donker groen. Er zij vele bomen, eucalyptus, palmbomen,... Er zijn zo veel verschillende kleuren groen te ontdekken, dat je soms niet weet waar je moet kijken.
Ook staan er bomen, struiken met felle kleuren aan bloemen of blad verkleuring. Het is hier in Aussie, al herfst aan het worden.
Vandaag ook een heel heel klein vogeltje gezien in de struiken. Ik geloof dat het beestje niet groter was dan 5 cm.
Na al die bergen komt er ook weer een stuk landschap, wat heel vlak is en waar de suikerriet plantages het erg goed doen. Ook weer vele weilanden gezien met koeien. Maar we hebben ook buffels gezien.
Ze waren onderweg bezig met weg werkzaamheden. Op vele plaatsen waren ze de wegen aan het ophogen in verband met eventuele wateroverlast. Gelukkig hebben wij vandaag geen last gehad van wateroverlast op de wegen. Op sommige plaatsen zou je wel denken van, als het hier maar niet gaat regenen, anders gaat het mis.
Aan de kant van de weg lagen weer vele kadavers van kangaroos/ wallaby's. Wat altijd weer vervelend en triest is.
Onderweg hadden we een aantal stops om onze benen te strekken en wat te drinken.
Na 391 km gereden te hebben. Kwamen we aan in MacKay. Helaas was het info kantoor al gesloten. Daar konden we niet vragen voor een goede slaapplaats. We zijn in winkeltjes gaan vragen en een paar dames konden ons wel een beetje op weg helpen.
Vele slaapplaatsen waren al vol, maar uiteindelijk bij een international lodge motel, hadden ze nog wel plaats voor drie personen,voor één nacht.
Morgen gaan we tochweer verder on the road!
Op de kamer heerlijk aan het relaxen geweest, voordat we uit eten gingen.
Ben je op Facebook bezig. Vraag je een collega om bevriend te raken. Nog geen twee minuten later heeft ze al bevestigd. Is ze ook nog online, dus ik chat een berichtje, naar Nancy krijg ik bijna gelijk een berichtje terug. Zo chatten we even gezellig met elkaar. De techniek staat voor niets tegenwoordig.
Vanavond zijn we bij een heel gezellig Chinees & Thai cuisine restaurant gaan eten.
Wat hebben ik een heerlijk gerecht gegeten een combinatie van Chinees en Thai eten. Met grote garnalen, kip en beef. O, wat hebben we daar lekker gegeten.
We hoefden er geen eens ver voor te lopen. Het was naast de Internatinal lodge motel.
Na een hele dag reizen ben je toch wel vermoeid, dus was het tijd om te slapen.
Morgen weer fris op!

Zondag 5 februari

Wat heb ik vannacht goed geslapen. Helemaal uitgerust en al weer een stuk fitter.
Na alles weer ingepakt te hebben verlieten we MacKay om 8.15.
Ik ben weer fit genoeg om vandaag te rijden.
Omdat het zondag is valt het mee met de drukte op de wegen.
De landschappen waren het zelfde als gisteren en hele vlakke gedeeltes. We zagen wel meer weilanden met grote renpaarden en stevige stieren.
Het was ook lang geleden, dat we het bord zagen met een koala er op en er onder stond 5 km. Dat betekend dat de eerst vijf km ineens een koala kan oversteken. Dus pas op! Helaas lag er toch een dode koala langs de kant van de weg.
Met mijn camera met telelens zat ik klaar voor de perfecte foto van een koala in een boom. We reden er speciaal langzaam voor want als we er een konden spotten, zouden we zo aan de kant van de weg kunnen stoppen. Maar helaas geen koala wel genoeg eucalyptus bomen, die de koala zo graag eet.
Om 13.00 kwamen we aan in Rockhamton. In Parkhurst net voor Rockhamton waren we al bij een info kantoor geweest om ons de weg te wijzen naar een lodge/ motel. Die ons wel leuk lijkt en we gevonden hadden in een boekje over Queensland.
Al snel waren we weer onderweg naar de lodge/ motel. Maar helaas het was niet wat wij in gedachten hebben. We willen zelf weer koken en dat kan daar niet.
Na ongeveer 500 meter verder gereden te hebben kwamen we weer bij een info kantoor uit. Daar vroegen we voor een slaapplaats met kook gelegenheid, een hostel.
Hij had een hostel in de buurt die ook een parkeer gelegenheid hebben voor de auto.
De YHA hostel. We zijn er naar toe gereden en mochten de kamer zien. Het zijn weer twee stapelbedden. Douche en toilet zijn aan de overkant en er is een grote keuken waar iedereen kan koken.
Bij de receptie kwamen we gelijk al in gesprek met twee Nederlandse meiden die voor vier maanden hier rondtoeren.
We blijven twee nachten hier in het YHA hostel. We wilden nog een nacht langer maar ze zitten helemaal vol.
Het was weer heel wat km toeren vandaag, vanaf MacKay naar Rockhamton is het 334 km.
Nadat we de rugzakken hadden weg gezet op de kamer zijn we gelijk met de auto naar een supermarkt hier in de buurt gegaan. Zodat we vanavond weer eens een Hollands potje kunnen koken met aardappelen, groente en vlees.
Op de kamer onze laatste twee weken een beetje gepland, want het gaat nu zo hard dat we soms mis zijn met de dagen. We willen tenslotte toch het vliegtuig niet missen!
Daarna was het tijd om te relaxen in en om het zwembad want het is een prachtige zonnige dag.
Na het koken en het nuttige van de Hollandse korst heb ik mijn reisverslag weer geschreven en nog wat gelezen.
Het is al weer gauw laat tijd om te douchen en te slapen.

Maandag 6 februari

Het is een prachtige dag! Gisteren op het info kantoor, vertelde ze ons, dat er een heerlijk strand in de buurt is, waar je mag zwemmen. Het is een ruim strand en vanwege de haaien en `Stingers` de Jellyfish die kunnen steken. Als een de Jellyfish steekt is het dodelijk.
Het gebied is ruim afgezet met boeien en netten.
We besloten daar vandaag naar toe te gaan. Het was wel even rijden maar we hebben het er graag voor over.
Het plaatsje waar het strand is heet het Emui Park. Een klein dorpje met vele vakantie woningen. Het zag er allemaal zo gezellig uit. Het leek wel een plaatje.
Het strand zag er goed uit. Het water stond heel erg hoog, dus was er niet veel zand te bekennen. Dan maar op het gras zitten. Er stonden geen parasols en er stonden ook niet veel palmbomen om beschut te zitten tegen de zon. Maar eerst maar eens een duik in het zeewater. In het begin was het een beetje fris maar dat hinderde niet. Ik was er zo doorheen. Dit is de eerste keer dat we in de zee zwemmen, in de South Pacific Ocean en wat is het toch heerlijk.
Later ben ik nog langs het strand gelopen. Het was een geweldige morgen.
Alle mensen die er waren kwamen maar voor een paar uurtjes. Bang om te verbranden!
Ze hadden wel goede verkleedhokjes met douche om je zelf even af te spoelen en om te kleden.
Terug bij de hostel zijn we wat gaan eten. Meteen daarna zijn we richting het overdekt winkelcentrum gegaan op zoek naar leuke souvenirs.
Een nieuwe card reader gekocht voor foto kaarten, want ook de tweede is al kapot.
Ook de auto nog even voorzien van brandstof, want morgen gaan we weer op doorreis.
In de hostel nog wat relaxen en schrijven en dan maar weer aan ons avondeten beginnen en op tijd gaan slapen.

Dinsdag 7 februari

Het was weer vroeg uit de veren! Rond 8.00 zaten we al weer in de auto. Met 400 km voor de boeg. We waren snel Rockhamton uit en zaten op de goede weg.
Onderweg was het weer prachtig om rond je heen te kijken. Ze waren weer op vele plaatsen bezig met werkzaamheden, maar het vlotte toch redelijk. Op vele plaatsen was het niet harder dan 80 km rijden, 100 is het maximum.
Na ruim twee uur rijden hadden we wel zin om een bakkie koffie te drinken. We waren toen in de buurt van Turkey Bay. Dus zijn we het plaatsje ingereden. Er was maar één winkeltje in heel het centrum van Turkey Bay, maar daar hadden ze geen eens koffie. Eigenlijk hadden ze er helemaal niets. De eigenaresse kwam ook niet al te vriendelijk over, dus zijn we richting het strand gereden. Daar namen we limonade uit onze eigen koeltas. We vervolgde onze weg!
Henny zag ineens aan de linkerkant van de weg in het gras tussen de bomen een kangaroo zitten. Nadat de auto aan de kant was gezet liepen we richting de kangaroo, maar toen zag ik dat ze met z'n drieën waren. Ze zaten op hun achterpoten en staart, rechtop naar ons te kijken. Wie kijkt naar wie?? Bij elke stap volgde ze ons. Een van de kangaroos werd een beetje nerveus en begon weg te springen, maar sprong elke keer weg. Na wat mooie foto's moesten we toch weer verder.
Onderweg kwamen we weer borden tegen met een kangaroo en koala er op. We zaten vanuit de auto weer rond te kijken of we niet een van de dieren konden spotten. Maar we hebben niets meer gezien.
Tegen de klok van 16.00 kwamen we aan bij het info kantoor van Hervey Bay.
We vroegen voor een leuke lodge of motel in de buurt. We wilden ook weer zelf gaan koken.
Ze hebben ons heel goed geholpen, want ze had drie lodges.
We reden naar een van de drie, die ons het meeste aansprak. Het Hervey Bay Colonial Lodge.
Daar aangekomen mochten we de accommodatie van de eigenaar bekijken.
En wat is het groot. Een woonkamer met tv een open keuken met eettafel en stoelen. Twee slaapkamers een douche met apart toilet. Geweldig gewoon!
We zijn van plan om hier eerst twee nachten te verblijven. Daarna een tweedaagse tour naar Frasier Island en dan weer twee nachten in het Hervey Bay Colonial Bay te verblijven.
Toen de eigenaar hoorde wat we wilde gaan doen kregen we gelijk korting, omdat we 4 nachten hier zullen verblijven. Hij zou morgen nog de tour voor ons verder regelen die een vaste prijs heeft. De lodge hoefden we nog niet te betalen. Dat komt morgen allemaal wel.
De lodge is helemaal super. Dit is de beste accommodatie die we in heel Aussie hebben gehad en het is nog het goedkoopste ook. Dat is toch een meevaller.Na het uitpakken van de auto. Zijn we weer boodschappen gaan doen.
Toen we terug kwamen ben ik het internet nog even op geweest, eerst lukte het niet maar dat kwam door een verkeerde code. We hebben weer gratis wifi.
Rond 19.00 zijn we begonnen met het eten te koken. We eten vanavond pasta.
Het smaakte verrukkelijk, samen met een glaasje wijn.
Verder die avond nog wat op de computer bezig geweest en wat zitten relaxen.
Morgen weer een dag!

Woensdag 8 februari

O, wat had ik een heerlijk ruim bed, een kingsize bed. Helemaal alleen voor mij. Na wat uitgeslapen te hebben was ik om 8.00 weer uit bed.
We namen ons ontbijtje lekker buiten. Het zonnetje schijnt al weer erg fel.
Vanmorgen een heerlijk momentje om de was te draaien en buiten op te hangen. De wasmachines doen hier maar een half uur over een trommel was. We konden er bijna op wachten met het drogen.
Verder de morgen lekker rustig aangedaan. Genieten van onze laatste weken vakantie!
O, ja we hebben onze tweedaagse tour naar Frasier Island geboekt!
Na de lunchen, die we ook buiten hebben genuttigd zijn we via het strand naar de pier gelopen. Met onze blote voeten door het water. Het water was gewoon warm.
Hier in de South Pacific Ocean heb je ook te maken met eb en vloed. Het was nu afgaand water.
Na een leuke stevige wandeling, zijn we van alles tegen gekomen. Grote en kleine krabben en weer allerlei verschillende vogelsoorten, zoals fel gekleurde papegaaien (groen,rood, geel) en de Ibis .
Eindelijk aangekomen bij de pier moesten we de pier nog helemaal aflopen die volgens mij ook nog wel ruim een km lang was.
Verderop de pier waren vele mensen aan het vissen, maar ze wilden nog niet zo bijten.
Als je naar beneden keek zag je een grote groep krabbetjes, die zich in of uit het zand aan het nestelen waren en een mooie structuur op het zand achterlieten.
Er zouden van hier ook dolfijnen te zien zijn, maar wij hebben er geen kunnen spotten.
Langzaam liepen we terug naar onze lodge met een ijsje in de hand.
Bij de lodge een heerlijk koud biertje gedronken en ben ik als enige nog in het zwembad gaan zwemmen. Ik heb weer een privé zwembad!
Straks gaan we onze restje pasta nog opeten, maar dan koud. O, wat zal dat smaken met als toetje overheerlijke watermeloen. Die hier toch wel heel erg zoet en sappig smaakt, beter als in Nederland. Maar dat is ook zo met de tomaten en andere fruit soorten er zit gewoon meer smaak aan..
Vanavond gaan we weer vroeg slapen, want morgenochtend worden we al om 7.25 opgehaald voor onze tweedaagse trip naar Frasier island. Maar daar horen jullie later weer meer van!

Ik wens iedereen veel sneeuw en ijs plezier toe. Pas op en breek geen benen! Ha,ha,ha.
Weer heel veel groetjes uit Aussie en bedankt voor alle lieve reacties.
Ingrid XXX

• 08 Februari 2012 - 13:17

Rianne:

Hallo daar,

Wat een prachtige foto's, ziet er heel wat beter uit dan hier. Hier moeten we ook "smeren", maar dan om er voor te zorgen dat het vel aan je handen en gezicht blijft zitten van de koude......
    Jullie lodge ziet er inderdaad mooi uit. Nou meiden, ga maar lekker genieten en veel plezier op het Frasier Island. Wacht met plezier je reisverslag af............
    Groetjes van Rianne

• 08 Februari 2012 - 18:25

Nicole:

Goed te lezen dat het beter met je gaat.
    Dat zwembad ziet er heerlijk uit zeg....luxe!
    En vooral lekker bij die aangename temperatuur.
    Ik hoop dat tegen de tijd dat je terugkomt de temperatuur hier ook wat aangenamer is.....dan is een sjaal van mij niet nodig....hahahaha
    Have fun!
    Groetjes Nic

• 08 Februari 2012 - 23:44

Yvonne V D Klundert:

Hoi Ingridngeweldige reis ik lees regelmatig je verslagen hoor of tewel ik volg je/jullie. Gelukkig weer opgeknapt.Nou veel groetjes en dikke kus.

• 09 Februari 2012 - 08:24

Jeantine:

Hoi Ingrid!

Je zit nog steeds in Australie begrijp ik, nou ik zou er lekker blijven het is hier zoo koud! ik heb wat verslagen gelezen maar ik kan ze niet allemaal lezen hoor 't is zoveel, wel gaaf die kangoeroes, mooi foto's heb je ook! nou kzou zeggen nog veel plezier! Groetjes Jeantine.