Met de Ghan naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Met de Ghan naar Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Met de Ghan naar Alice Springs

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 Januari 2012 | Australië, Alice Springs

Zondag 15 januari

Nadat we uitgecheckt waren bij het Rockford hotel, was het nog een uur wachten tot de taxi voor kwam. In de lounge van het hotel nog mijn reisverslag op mijn site gezet met een aantal foto's.
Om 11.00 kwam de taxi die ons naar het station bracht. Daar stond onze Ghan train al klaar. Twee locomotieven, daar achter een treinstel voor de auto's en dan de hele lange trein zelf. Natuurlijk heb je drie verschillende klasse in de trein. Van heel exclusief tot goedkoop. Wij hebben de Red seat . Dat is het goedkoopste. Het zijn dan vliegtuigstoelen met veel meer beenruimte en de stoelen kunnen verder naar achteren.
Het inchecken gaat net als bij een vliegtuig maar dan veel sneller. Onze bagage ging in een aparte ruimte helemaal achter in de trein.
In de vertrekhal zagen we ook weer de oudere dame met dochter en kleinzoon, die bij ons zat tijdens de trip naar Kangaroo Island. Dus dat was elkaar begroeten.
We konden gewoon langs de trein lopen en foto's maken. Om 12.45 mochten we de Ghan trein binnen en om 12.20 volgens schema. Vertrok de trein richting Alice Springs.
De stoelen zijn lekker ruim en het uitzicht is geweldig. Het zal een lange zit worden, want morgen om 13.40 komen we aan in Alice Springs. Dus ruim 24 uur doen we er over.
Onderweg konden we vele foto's maken van de mooie landschappen en dan ging ik weer wat lezen. Er was ook een Matilde café in de trein. Daar was van alles te koop. Onze lunch hadden we zelf bij maar koffie was toch wel heerlijk erbij. 'S avonds hebben we wel gedineerd in het café met een heerlijk biertje.
Ondertussen riepen ze om dat we weer in een tijdzone zaten en de klok weer een uur terug gedraaid moest worden.
Langzaam werd het donker buiten en de zonsondergang was geweldig. Dat leverde weer mooie plaatjes op. Op een gegeven moment was het tijd om te slapen de lichten gingen uit. Natuurlijk heb je boven je wel een eigen leeslampje.
Voor het raam zitten luxaflex, dus kan je het nog donkerder maken. Maar in de outback is het aarde donker.
Het was natuurlijk niet echt slapen maar meer hangen en draaien.
Soms stond de trein ook even stil.

Maandag 16 januari

Het daglicht schijnt al vroeg binnen in de trein. Toch is er volop groen te zien in de outback. Er lopen zelfs koeien, paarden, emoes,...... Kangaroos zijn we niet tegen gekomen in de outback.
Ontbijt en lunch hadden we in de trein.
Rond 8.00 's morgens gingen we de grens over South Australia naar Northern Territory. Dit zag je aan twee half vergaande borden in de outback.
De ouder dame met dochter die in de luxere wagon (Gold) zitten. Kwamen ons speciaal nog even opzoeken om ons een verdere goede reis te wensen. Heel lief en we wisselde adressen uit. Wij mochten daar overigens niet komen.
Bij aankomst in Alice Spring kregen we te horen dat het 37 graden is en dat het morgen nog warmer zal worden. Het is dan ook, dat je in een muur van warmte liep.
Ze gaven ook de waarschuwing pas op de zon, goed smeren met zonnebrand en altijd een hoedje opzetten.
We zochten vervoer naar onze Haven Hostel. Wat navraag gedaan bij het station personeel en die belde rechtstreeks naar de hostel. Ze kwamen ons en nog een heleboel anderen ophalen met een busje. Lopen naar de hostel zou volgens de een ander halve kilometer zijn en volgens de ander maar 5 minuten lopen. Maar in dit weer met bepakking lopen is gekke werk. Al snel waren we bij de hostel. We hebben weer een 8 persoons- kamer. Wij waren de eerste, dus konden we nog een bed naar onze keus uitzoeken. Al snel hadden we onze kleding om te wassen uit gezocht en de machine kon draaien. Henny en ik gingen eerst zwemmen in het kleine niet al te schone, toch wel heel erg koel water. O wat was dat lekker verfrissend.
Toen de was klaar gedraaid was hebben we het buiten opgehangen.
Niet ver van de hostel hebben we boodschappen gedaan. Ons avondeten gehaald. Het word een makkelijke hap. We daar ook maar gelijk spul gekocht om ons in te smeren voor de muggen, want die zijn eer in overvloed.
En natuurlijk waren we goed ingesmeerd en hadden we een hoedje op ons hoofd.
In de avond bleef het ook nog heel lang warm.

Dinsdag 17 januari

We stonden op tijd op, want je kon ontbijten tot 8.30. Het was geen uitgebreid ontbijt maar smaakte goed.
We liepen richting het winkelcentrum want daar in de buurt moeten we een auto bij Hertz ophalen. Het bleek daar niet te zijn dus met de taxi werden we naar een andere locatie gebracht bij een hotel. Daar kregen we te horen dat onze auto niet hier stond maar op het vliegveld van Alice Springs. Met de taxi gingen we naar het vliegveld wat nog wel ruim 15 km van de stad af ligt. Daar aangekomen zat er niemand achter de desk van Hertz. Al snel kwam er wel iemand en na wat papier werk kregen we onze nieuwe auto toegewezen.
Het is een pimpelpaarse Ford (de kleur die ik ooit ook gehad heb, met mijn polo) Allerlei luxe zit er in en wat een grote bak is het. De auto gaf ook de buiten temperatuur aan en het was 42 graden. Puf, puf wat moet je wennen aan deze warmte! Gelukkig hebben we airco in de auto.
We hebben gelijk onze boodschappen gehaald voor vanavond om weer te koken en voor morgen onderweg. Want morgen rijden we naar Ayers Rock (Uluru) 463 km
De rest van de dag heerlijk relaxen, want morgen willen we toch om 7.00 vertrekken.
Wanneer het donker is mogen we niet met de auto rijden. Dit met overstekende dieren zoals kangaroos, koeien,..... We mogen alleen tussen 7.00 ´s morgens en 19.00 ´s avonds rijden.

Het volgende bericht komt waarschijnlijk weer uit Uluru.

Ik wil iedereen weer bedanken voor de lieve berichtjes
Liefs Ingrid.

• 17 Januari 2012 - 08:15

Nicole:

Het perronnetje en de trein zien er daarom toch best netjes uit zeg.Ik had daar heel andere voorstellingen van als je het erover had....hahaha
    De temperatuur lijkt me heerlijk.Ik haat kou en hier is het de laatste dagen aan het vriezen.Ruilen? :-)

Liefs Nicole

• 18 Januari 2012 - 20:25

Lize:

en wij hier maar lopen bibberen van de kou,haha..Zal wel lekker pittig zijn daar,maar idd n hoedje op en flink smeren dan.Lange reis gehad dus met de trein..Nou ja met zn 3tjes zal t best gezellig zijn en leuk dat je dan nog "bekende"van Kangaroo eiland trip tegen kwam.Nou geniet er weer maar van en loop geen zonnesteek op!!=)Groetjes Lize..
    Ik morgen en t weekend weer aan de slag in TW,verschil moet er zijn,he??haha

• 20 Januari 2012 - 15:38

Tante Irma En Ome Ad:

Lieve Ingrid,
    Wat schrijf jij een leuk reisverslag. M'n complimenten. Je kunt het gaan uitgeven als reisboek. De temp. is bij jullie 44 graden. Hoe hou je het uit. Het is wel gezellig om met z'n drietjes zo'n land te verkennen, er is natuurlijk zoveel te zien. Ingrid, we blijven je volgen en geniet van al het moois.
    Liefs, tante Irma en Oom Ad

• 21 Januari 2012 - 20:18

Joselien:

Hoi Ingrid,
    wat leuk om je reisverslagen allemaal te lezen , je hebt al veel gezien en gedaan, en ook mooie foto's gemaakt.
    heb nog aan je gedacht hoor met oudjaar met dat mooie vuurwerk daar . was wel indrukwekkend zeker?
    nou nog veel plezier daar , en hou je site in de gaten hoor.
    Groetjes Joselien