Happy New Year vanuit Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu Happy New Year vanuit Canberra - Reisverslag uit Canberra, Australië van Ingrid Griek - WaarBenJij.nu

Happy New Year vanuit Canberra

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 Januari 2012 | Australië, Canberra

Vanuit Australian wil ik iedereen een heel gezond en gelukkig Nieuwjaar wensen!

Zaterdag 31 december

Oudejaarsdag!

Dit jaar zal ik het zonder oliebollen moeten doen, maar het word zeker een geweldige dag om nooit te zullen vergeten!
Wie had dat kunnen denken, in je korte broek met topje oudejaarsdag te vieren.
Het was vanmorgen op tijd uit bed.
Boven in gemeenschappelijke ruimte bij de keuken, in onze hostel hebben we ons ontbijt genuttigd. Het is gratis!
Vandaag houden we een vrij rustig dagje en doen we nog wat inkopen.
Om natuurlijk niet te vergeten, moeten we een navigatie systeem kopen. Voor de komende tijd die we per auto zullen gaan afleggen.
Voor een redelijke prijs hebben we de goedkopere versie van TomTom gekocht.
In een winkel kwam ik toevallig steunkousen tegen, omdat ik nog steeds dikke voeten van de lange vlucht heb, kocht ik ze alvast maar voor de terug reis.
Ook zijn we een kijkje gaan nemen in de Chinese buurt en in het winkel centrum the Mall.
Daar allerlei leuke Australische dingen gezien.
Terug bij de hostel nog zitten mailen en foto's geplaatst op mijn eigen site.
Tegen de klok van 16.00 verlieten we onze hostel voor onze oudejaarsavond.
Onderweg dronken we nog een koud biertje met wat friet en mayo. Want het kan nog wel even duren voor we wat krijgen te eten aan boord.
Om 18.30 moeten we ons melden aan de kade, waar de boot later zal aanmeren.
Onderweg naar de kade werd het steeds drukker op straat er werden ook straten afgezet.
Op de kade aangekomen was het een mensen massa. Duizenden, duizenden mensen staan te dringen aan de kade, om een zo goed mogelijk plaatsje te hebben. Heel veel mensen houden hun plaatsje al bezet vanaf vanmorgen vroeg. Zij zullen het vuurwerk van deze plaats moeten aanschouwen. Vele mensen hebben hun klapstoeltje meegenomen of een deken om op te zitten.
We baanden ons een weg naar de opgegeven pier, maar het was niet eenvoudig om daar te komen!
We wilden ons pad afsnijden, dus vroeg ik een mevrouw vriendelijk om er even langs te mogen. Deze dame deed werkelijk zo moeilijk, we moesten maar omlopen van haar. Dat waren we totaal niet van plan, want ik kon niet meer voor of achteruit dus ben ik er toch langs haar gegaan. Hans en Henny volgde mij.
De dame en w.s echtgenoot waren heel erg boos en absoluut niet meer te genieten, maar wij zette door en liepen gewoon door.
Na nog wat rondvragen, waar we nu aan boord moesten, vonden we uiteindelijk de stijger waar we aan boord moesten.
Vele mensen hadden een trip voor op een boot geboekt. Sommige zelfs de duurdere met zeilschepen, wel erg mooi hoor maar het werd al wat frisser en sommige hadden een strapless jurk/ top aan. Lijkt mij een beetje koud!
Na lang wachten mochten wij aan boord van de Mulgi . Aan boord kregen we gelijk een glas champagne en er speelde een live band. Dat gaf al een heel gezellig sfeertje.
We voeren langs de kade. Toen zag ik de grote mensen massa, in zijn geheel, die in de wijde omtrek aan kant van de haven en van de kade stonden. Wat een mensen!
Al snel kwamen ze op de boot met hapjes zoals oesters, garnalen en vele lekkere dingen langs.
Ondertussen hadden we een geweldig uitzicht over heel de omgeving van het Opera House en Harbour Bridge. Er was zelfs een stunt vlieger in de lucht.
Op een gegeven moment voeren de boten in een kolonie achter elkaar, langs de hele lange oever. Speciaal voor de mensen die al een hele dag aan de kant van het water staan of zitten.
Een klein voorproefje van het vuurwerk, lieten ze al zien om 21.00. Het was om de gehele mensen massa alvast wat op warmen.
Het begon al een beetje donker te worden. Alle boten waren versierd met gekleurde verlichting. De stad zelf was ook uitbundig verlicht!
Vanaf de kade en alle boten klonk er live muziek. Wat zag het er allemaal mooi en gezellig uit.
Wat een happening!!
Om 22.00 begonnen ze al met een behoorlijke hoeveelheid vuurwerk af te steken.
De gehele menigte was aan het joelen en roepen, wat was dat al mooi!
Dat was dat het momentje, dat zus en ik onze tranen de vrije loop lieten. Beiden waren we ontroerd, door het prachtige vuurwerk!
Ook bij de gedachte dat ik geen kanker heb!
Daarna was het een poos stil en vanaf 23.00 ging elke kwartier wel iets van vuurwerk de lucht in.
Anderhalve minuut voor het nieuwe jaar, kwam er een grote klok tevoorschijn op de Harbour Bridge.
Het aftellen is begonnen!
Onze glazen werden weer gevuld met champagne.
Vanaf 10 naar 0 telde iedereen mee, in zijn eigen taal.
Toen was het Nieuwjaar en barste het vuurwerk in alle hevigheid los.
Iedereen was aan het juichen en aan het gillen.
Het was geweldig, je wist gewoon niet meer waar je moest kijken. Ze staken van boten vuurwerk af, vanaf de brug en vanuit de stad. Omdat de boot almaar draaide, liepen we van het voor naar het achterdek, van stuur naar bakboord. Ik had ogen te kort!
De meest spectaculaire nieuwjaarsviering ter wereld en ik heb het in levenden lijve mogen aanschouwen!
Zo mooi, zo geweldig! Een echt wauw moment!
Natuurlijk wenste we iedereen gelukkig Nieuwjaar en namen we nog een glaasje champagne. Tegen half één was het klaar met het vuurwerk. Dus voeren we langzaam naar de kade, via een lange stijger zette we weer voet aan wal.
Al lopend liepen we mee met de menigte weg van de kade op weg naar het station. Er rijden de gehele nacht gratis treinen. Om alle reizigers veilig naar huis te vervoeren, ging er om de vijf minuten een trein. Omdat er in en rondom Sydney meerdere stations zijn, mogen er maar een beperkt aantal reizigers tegelijk de trein in.
Gelukkig moesten wij niet lang wachten voor we verder konden met de nacht trein. Bij de derde halte moesten wij er al weer uit. Het centraal station!
Onze hostel ligt aan de overkant van het station, dus was het maar een klein eindje lopen. Bij de hostel werden we ontvangen door de nacht portier.
Rond 1.30 waren we op onze kamer. Na een heerlijke douche zijn we gaan slapen.
De andere kamergenoten kwamen, die nacht veel later binnen gedruppeld.
Wat was het een mooie New Years Eve, het is er een om nooit meer te vergeten!

Zondag 1 januari

Happy New Year!

Na een korte nacht, moesten we om 8.15 toch al ons bed verlaten!
Vannacht nog een paar keer wakker geworden van een paar laat komende kamergenoten.
Na het ontbijt was het tijd om onze spullen te pakken en uit te checken, uit het Bounce hotel. Met de taxi gingen we terug naar het vliegveld van Sydney.
Hier halen we onze huurauto op voor de komende 12 dagen. Deze kunnen we vanaf 10.00 ophalen!
Na wat gezoek, moesten we in de aankomst hal zijn. Hier is de balie van Europcar!
Nadat het papier werk was ingevuld, kregen we de sleutel van onze huur auto.
Met al onze bagage, liepen we naar de parking van onze huurauto en daar stond onze spier witte Hyundai. Maar onze auto werd geblokkeerd, door een andere auto die precies voor onze bumper van de auto was geparkeerd. Erg handig hoor!
Nadat we onze huurauto geïnspecteerd, hadden op deukjes en dergelijke, hebben we onze bagage in de auto gelegd. Daarna deden we ons beklag weer bij de balie van Euopcar.
Terug bij de auto, duurde het nog ruim een half uur, voordat de blokkerende auto weg werd gereden, door degene die de auto ging huren.
Ik was degene die als eerste achter het stuur kroop! Henny heeft nog nooit in een automaat gereden, dus wilde wel eens kijken hoe het allemaal in zijn werk gaat en Hans durft niet in de stad of in druk verkeer te rijden.
Wel heel erg vreemd hoor, het stuur aan de rechter kant te hebben en aan de linker kant van de weg te moeten rijden. Natuurlijk moesten we onze navigatie nog inschakelen, maar dat wilde niet gelijk lukken.
We reden over de snelweg richting Canberra zo'n 289 km rijden we vandaag.
Onderweg bij een tankstation, kochten we nog een wegenboek van Australia, met daarin ook plattegronden van steden. Altijd handig om erbij te hebben, als de navigatie het even niet doet!
Tevens hebben we daar een hapje gegeten.
We vervolgden onze weg en Hans nam het stuur van mij over.
Onderweg zagen we aan de kant van de weg een aantal dode kangaroos liggen. Er stonden aan de kant van de weg ook verkeersborden met een kangaroo erop. Deze kunnen ineens oversteken. Het bord is een waarschuwing, zo van hier kan een kangaroo (op z'n Aussies) oversteken, pas op!
De buiten temperatuur liep al aardig op tot 31 graden. Gelukkig hebben we wel airco in de auto.
Aangekomen in Canberra zijn we op zoek gegaan naar een informatie kantoor. Om daar te vragen of er een betaalbare accommodatie is, in de buurt. Natuurlijk een drie persoonskamer.
Gelukkig vond ze die al snel en boekte de kamer voor ons, voor de komende twee nachten. Ze wees ons de route op de kaart en zo konden we dan op weg gaan, naar Formule 1 motel. Na nog wat zoek werk vonden we het motel. Na inchecken konden we naar onze kamer. Het is geen grote kamer maar voor ons is het groot zat.
Op de kamer aan het relaxen geweest en foto's en filmpjes van het mooie vuurwerk op de computer gezet. Gelukkig zijn er heel veel gelukt.
Omdat het Nieuwjaarsdag is zijn er heel veel winkels en restaurants dicht, gelukkig vonden we in het Dicksons winkelcentra een Thais restaurant, dat open was.
Na het eten zagen we een supermarkt die open was en hebben we daar alvast brood en sinaasappelsap voor morgenochtend gekocht.
Terug in het motel nog verder geschreven aan mijn dagboek. Tevens hebben we ons eerste wasje in Aussie gedraaid en in de droger gedaan.
Toen mijn was weer schoon in de rugzak zat, ben ik gaan douchen.
Daarna zijn we gaan slapen.

Maandag 2 januari

Na een rustige nacht. Zijn we rond 8.30 opgestaan en hebben we ons eigen gekochte ontbijt gegeten en zochten we tussen informatie boekjes die in de hal hingen naar een leuke activiteit hier in de buurt. Uiteindelijk besloten we om eerst maar boodschappen te gaan doen voor morgen als we weer verder gaan rijden. Ik rij vandaag in de stad.
Daarna zijn we naar het Australian National Botanic Gardens gegaan in Canberra. Helaas reden we nog al eens verkeerd en natuurlijk hebben we de navigatie niet meegenomen. Een beetje dom hè!
Bij het informatie kantoor zijn we uiteindelijk maar gaan vragen naar de weg en kwamen we al snel aan bij de Botanic Garden. Bij de ingang eerst even een boterham gegeten. Toen we daar zaten hoorden we wat ritselen in de bossen achter ons. Henny dacht aan een vogel, maar ik zag ineens een leguaan. Deze konden we mooi van dichtbij op de foto zetten!
Na nog wat informatie gevraagd te hebben gingen we het park in.
Het eerste deel zag er topisch uit met parasol varens, over bruggetjes liepen we verder, over een pad wat heel erg geschikt is voor kinderen. Daar veel eucalyptus bomen gezien, heel veel verschillende soorten. Ook zagen we een leguaan op een boom en later nog een tussen de bomen lopen. Er vlogen zelfs wilde papegaaien, rood met blauwe veren in het rond.
Vele mooie foto's genomen!
Tot Henny ineens zei dat ik zachtjes moest lopen. Op het pad, een eindje van ons vandaan, zat onder een boom een wilde kangaroo. Zomaar uit het niets zat hij daar. De kangaroo zat toch nog een eind van ons vandaan maar spitste zijn oren. Af en toe hoorde hij ons of iets anders en sprong dan weg. We probeerden hem te volgen! Hij bleef gelukkig nog even op ons pad zitten voor hij tussen de bossen verdween. Geweldig om zo'n prachtig dier te zien. Ik hoop er nog vele te zien deze reis!
We vervolgde onze weg en kwamen Hollanders tegen die al meer dan dertig jaar in Australia wonen, die vertelden dat je kangaroos zelfs gewoon in de straten van Canberra kan tegen komen en natuurlijk ook overstekend op de snelweg.
Langs de rotsformatie, door de jungle in het regenwoud liepen we terug naar de ingang. Daarvandaan reden we terug naar ons motel.
Daar mijn dagboek helemaal bijgewerkt tot nu toe, want ik liep een aantal dagen achter. Verder nog wat relaxen en straks weer wat gaan eten bij de Big M waar we gratis kunnen internetten. Hier in het motel is het heel erg duur.
Bij de Big M was het een Big Mac eten met friet en cola.
Daarna ben ik mijn reisverslag gaan plaatsen op mijn site, over het vuurwerk en heb ik alle lieve reacties gelezen. Het waren er weer behoorlijk wat. Leuk allemaal om te lezen. De verbinding was wel slecht. Af en toe gooide het netwerk mij eruit. Regelmatig opnieuw verbinding gemaakt zodat ik nog wat foto's kon plaatsen.
Terug in het motel ben ik gaan douchen en nog wat gelezen. Morgen is er weer een dag!

Natuurlijk bedank ik iedereen voor de leuke en lieve berichten.

Lieve familie bellen vanuit Australia lukt niet wel geprobeerd, om jullie een gelukkig Nieuwjaar te wensen

Ik zal niet van alle locaties een berichtje sturen.Op sommige plaatsen is het heel erg duur en ik zal ook wel geen bereik hebben.

Liefs Ingrid.

• 02 Januari 2012 - 10:41

Nicole:

Een heel gelukkig en gezond 2012 gewenst vanuit het natte Nederland!

Wowwww....de plaatjes met vuurwerk zijn al prachtig!

Groetjes Nicole

• 02 Januari 2012 - 12:09

Mariska:

Hey Ingrid,

Voor jou ook een gelukkig nieuwjaar he! En voor jou begon het wel heel mooi. Een prachtige ervaring al dat vuurwerk... Leuk om zo steeds te lezen en zien hoe je het maakt op vakantie!
    Geniet er nog maar van hoor. Het is hier nu even droog, maar het regent ook regelmatig. En ja op het werk is het nog steeds erg druk, dus lekker genieten jij!!

Groetjes Maris.

• 02 Januari 2012 - 16:34

Jans:

Hey vd G. ook vanuit Kapelle een prachtig nieuwjaar gewenst.
    En wat een vuurwerk daar in Sydney. Het was bij ons al 's avonds te zien op de TV vanwege het uren verschil daar. Nou, dat je in de korte broek loopt zegt genoeg, dus nu genieten maar.
    Lieve groetjes Ed en Jans

• 22 Februari 2012 - 08:44